کد خبر: ۱۴۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹

سید حسن نصرالله: هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را محکوم می‌کنیم/ آمریکا نماد باطل است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، تاکید کرد این جنبش هرگز عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش شیرازه، سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، سخنرانی خود به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی را آغاز کرد.

او در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به شیوع جهانی ویروس کرونا اعلام کرد: عاشورای امسال غم‌انگیزتر است. میدان‌ها، خیابان‌ها در لبنان که در چنین روزی پر از دوستداران و عزاداران می‌شد، به علت کرونا خالی است.

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان گفت: حق ملت‌های منطقه است که در کشور و سرزمین خود زندگی کنند و عزت و استقلال داشته باشند و تمام ثروت‌های طبیعی کشور خود را دارا باشند، اما هیمنه‌گران خواهان تحمیل حاکمیت خود هستند و می‌خواهند مستقیم و غیرمستقیم منافع ملت‌ها را غارت کنند.

سید حسن نصرالله در ادامه به تجاوز چندساله ائتلاف سعودی به یمن با حمایت غربی‌ها اشاره کرد و گفت: جنگ تحمیلی ۶ ساله علیه یمن در ابتدا جنگ آمریکا علیه این کشور است و امارات و عربستان ابزار آن هستند تا سلاح‌های آمریکایی را بخرند و این جنگ را اجرایی کنند.

بر موضع خود در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل پایبندیم

او در ادامه با اشاره به توافق ننگین امارات و اشغالگران صهیونیست گفت: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم و حتی اگر تمام جهان آن را به رسمیت بشناسند ما بر موضع خود پایبند هستیم.

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان افزود: همواره در کنار هر آنکه با اشغالگری در فلسطین، لبنان یا هر کشور عربی دیگری مبارزه می کند، خواهیم ایستاد.

سید نصرالله تاکید کرد: موضع خود در برابر اقدام امارات را تکرار می‌کنیم و عادی‌سازی را نمی‌پذیریم؛ هرچند این رابطه وجود داشت و فقط علنی شد. 

او در ادامه اضافه کرد: اقدام امارات خدمتی رایگان به دونالد ترامپ در بدترین روزهای سیاسی‌اش و نیز خدمتی رایگان به بنیامین نتانیاهو در بدترین روزهای سیاسی‌اش بود. هرگونه توافقی مانند توافق اسرائیل و امارات، خیانت است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: اسرائیل از روی غرور توجیهات برخی مسئولان اماراتی را درباره عادی‌سازی نپذیرفت و حتی در روز اعلام عادی‌سازی‏، توجیهات آنها را تکذیب کرد.

او تاکید کرد: همانگونه که ما در طول سالیان گذشته در لبنان, فلسطین, یمن, سوریه و عراق به پیروزی رسیده‌ایم و همانگونه که ایران به پیروزی رسیده است, آینده درگیری نیز پیروزی خواهد بود.

برای برون رفت از خلا سیاسی در لبنان هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم

او در ادامه سخنرانی خود به مسائل داخلی لبنان پرداخت و گفت: ما به دولتی مقتدر نیاز داریم، زیرا مسائل متعدد و مهمی پیش رو داریم. ما با اصلاحات در لبنان موافقیم هرچند دروغگویان می‌گویند حزب الله خود مانعی در برابر اصلاحات است، ما برای برون رفت از این خلا سیاسی هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم. ما هم خواهان دولتی هستیم که بتواند خواسته‌های مردم را عملی کند، اما باید چارچوبی وجود داشته باشد و مغالطه سیاسی به وجود نیاید و کسی خودش را نماینده مردم جا نزند و از طرف خود به جای مردم سخن نگوید.

دبیرکل حزب‌الله افزود: خواسته‌های مردم مشخص است، اما حضور چند صد نفری بیانگر خواسته‌های حدود ۶ میلیون شهروند لبنانی در داخل و خارج از کشور هستند. آیا این افراد به تنهایی می‌توانند خواسته تمام مردم باشند؟ آیا تظاهرات خیابانی بیانگر خواسته مردم است؟ اگر این اقدام درست است ما هم از همین ابزار برای بیان خواسته استفاده می‌کنیم و همه باید به آن احترام بگذارند. یا بیایم به نظرسنجی اعتماد کنیم که این مسئله مورد قبول خیلی از مردم نیست. هر مسئله‌ای که مورد قبول است باید مورد بررسی قرار گیرد و باید جلوی تمام کسانی که می‌خواهند خواسته خود را بر مردم غالب کنند، گرفته شود.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: امیدواریم فراکسیون‌های سیاسی در لبنان بتوانند فردا در پارلمان نامزدی برای نخست وزیری معرفی کنند که برای تشکیل کابینه جدید، از مقبولیت برخوردار باشد. پیش رفتن به سمت اصلاحات کامل را در لبنان تایید می‌کنیم و درباره ایجاد خلاء هشدار می‌دهیم.

او در ادامه اعلام کرد: حزب‌الله در لبنان طبق آمار و ارقام، حزبی سیاسی است و بیشترین طرفدار را دارد، با این حال ما مدعی نیستیم که خواست همه مردم لبنان را بیان می‌کنیم. ما از هر گفتگویی برای رسیدن به دوره سیاسی جدید استقبال می‌کنیم به این شرط که گفتگوی ملی، با خواست و رضایت گروه‌های مختلف لبنانی باشد.

از بارزترین نشانه‌های طمع‌ورزی آمریکا در منطقه تجاوزات مستمر به ایران است

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود گفت زمانی که افراد نابکار و کسانی که بر جامعه مسلط می‌شوند و جهان را به غارت می‌برند و مهاجمان و اشغالگران شما را بین دو گزینه مخیر می‌کنند که باید یکی را بپذیرید؛ یا به راه حل‌های ذلیلانه و زندگی پست تن در دهید یا اینکه جنگی را که بر شما تحمیل می‌کنند تحمل کنید و پیامد‌های این جنگ را نیز باید متحمل شوید چگونه رفتار می‌کنید ما گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنیم از مکتب امام حسین (ع) در روز کربلا خواهد بود که گزینه‌ای روشن و قاطع و قوی است.

او در ادامه گفت: آمریکا‏ که ثروت‌های ملت‌ها را چپاول می‌کند و آن را به صاحبانش نمی‌دهد‏، نماد باطل است. ما در مقابله با اقدامات باطل آمریکا، جانب حق را خواهیم گرفت. از بارزترین نشانه‌های تجاوز‏، طمع‌ورزی و دخالت آمریکا در منطقه ما‏، تجاوزات مستمر به جمهوری اسلامی ایران است.

از طرف های بین‌المللی می‌خواهیم نتایج تحقیقات فنی و مهندسی اعلام کنند

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره انفجار مرگبار بیروت هم گفت: از طرف های بین‌المللی می‌خواهیم نتایج تحقیقات فنی و مهندسی و نه قضایی خود را درباره بندر بیروت بگویند. شبکه های خبری دروغگویی که طی چند روز می آیند تهمت‌پراکنی می‌کنند و مردم را علیه حزب‌الله می شورانند و می‌کوشند که ما را مسئول انفجار بندر بیروت جلوه دهند و هیچ دلیل و سند و مدرکی برای اتهامات خود مطرح نمی کنند، باید محاکمه شوند.

آمریکا در حال غارت نفت و گاز و اموال منطقه است

سید حسن نصرالله درباره چپاولگری آمریکا در منطقه هم گفت: در کل منطقه ما نیز درگیری بین حق و باطل وجود دارد. حق همان ملتها هستند و همچنین حق دولتهایی هستند که اراده این ملتها را محقق می کنند. ملت های منطقه ما می خواهند در کشورها و جوامع خود آزادانه و شرافتمندانه زندگی کنند و از منابع و ثروتهای کشورشان استفاده کنند؛ نفت و گاز و آب منطقه متعلق به همین منطقه است.

او تصریح کرد: این ملتها می خواهند حاکمیت کشورهایشان را در دست بگیرند و خود تصمیم گیرنده باشند. اما باطل همان سلطه جویی های آمریکا و دولت این کشور است که می خواهد بر منطقه تسلط یابد و دولتها را بر ملتها تحمیل کند و راه حل های ذلیلانه را که به نفع دشمن صهیونیستی است بر این کشورها تحمیل کند. آمریکا می خواهد نفت و گاز را چپاول کند و در حال غارت نفت و گاز و اموال منطقه با روشهای مستقیم و غیرمستقیم است. اینها همه باطلی آشکار و روشن است.

هشدار به رژیم صهیونیستی

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: آماده باش در اسرائیل و اقدام ارتش این رژیم به گلوله باران برخی مواضع در مرزهای لبنان، نشان از آشفتگی و هراس آنها دارد. هدف ما تثبیت موازنه بازدارندگی در مرز‌های جنوبی است و این کاری است که از سال ۲۰۰۶ انجام داده ایم.

دبیر کل حزب الله لبنان در این باره افزود: اگر رژیم صهیونیستی یکی از ما را به شهادت برساند، یکی از نظامیانش را خواهیم کشت. از نظر ما پاسخ به رژیم صهیونیستی، تصمیمی قاطع و قطعی است و با این حال به صراحت می‌گوییم که عجله‌ای برای این کار نداریم. اگر قصد ما این بود که اقدامی نمایشی و رسانه‌ای ضد رژیم صهیونیستی انجام دهیم، از همان روز نخست این کار را می‌کردیم. آنچه در مرز‌های مشترک لبنان با فلسطین اشغالی در جریان است، بخشی از مجازات دشمن اسرائیلی است.

سید حسن نصرالله درباره شیوع ویروس کرونا نیز گفت: مردم باید پایبند به تدابیر باشند تا کسب و کارها برقرار باشد و فاصله فیزیکی و ماسک را رعایت کنند. بیمارستان ها ظرفیت ندارند مردم رعایت کنند. مراسم بگیرید بدون حضور مردم، عزیزترین چیزها برای ما رمضان و محرم بود که بدون مراسم آنها را پشت سر گذاشتیم. وظیفه واجب بر مردم این است که پایبند به تدابیر بهداشتی باشند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان