کد خبر: ۱۴۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس:

وضعیت زیرساخت‌های مخابراتی واحد‌های صنعتی فارس مناسب نیست

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس، نسبت به وضعیت دسترسی واحد‌های صنعتی این استان به اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی انتقاد و آن را نامناسب توصیف کرد.

 یلدا راهدار در جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی استان فارس، از بررسی وضیت حوزه ICT، مخابرات و اینترنت واحد‌های صنعتی استان توسط این کمیسیون و تلاش برای احصاء مشکلات این بخش خبر داد و گفت: بر اساس آخرین پایش فضای کسب و کار انجام شده در کشور، استان فارس در رتبه ۹ قرار دارد که بر اساس اعلام فعالان اقتصادی وضعیت زیرساخت‌های مخابراتی، دسترسی به اینترنت، سرعت اینترنت و خدمات در حوزه ICT نامطلوب اعلام شده است.

او با ابراز گلایه فعالان اقتصادی خدمات در حوزه ICT در فارس افزود: بنا بر این گزارش و مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس مقرر شد مشکلات حوزه فناوری و اطلاعات استان شناسایی و راهکار‌های رفع مشکلات و تسهیل ارائه خدمات در این حوزه مشخص و به این شورا ارائه شود.

راهدار همچنین طرح موضوع محدودیت شبکه‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی را تا حدودی نگران کننده دانست و گفت: بسیاری از فعالان اقتصادی در حوزه استارتاپ ها، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دوران سخت و سرگردانی را طی می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: تغییرات سیاسی و دیپلماسی در فضای بین الملل و منطقه بر تعاملات عرصه اقتصاد بسیار تاثیرگذار است و از این رو فعالان اقتصادی ما نمی‌توانند پیش بینی و برنامه ریزی‌های اقتصادی بلند مدت داشته باشند و فضای کسب و کار کشور با التهاب‌هایی روبرو خواهد بود.

راهدار همچنین با اشاره به روند بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات فضای صادرات کشور و فعالیت صادرکنندگان را با اختلال و سختی روبرو کرده به طوری که در صورت ادامه این روند فعالیت صادرکنندگان شناسنامه دار با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

او گفت: علیرغم بیماری کرونا که بسیاری از کسب و کار‌های کوچک و متوسط ما به ویژه در بخش گردشگری را از بین برده است، سیاست گذاری‌های داخلی و سنگینی سایه سیاست بر اقتصاد، فضای اقتصاد کشور ما را به شدت آسیب پذیر کرده است.

راهدار با بیان اینکه مشکلات زیادی برای واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی فعال وجود دارد که اتاق بازرگانی تلاش می‌کند صدای فعالان اقتصادی را به گوش تصمیم گیران برساند، افزود: در حال حاضر شرایط برای سرپا ماندن کسب و کار‌های که فعالیت خود را حفظ کرده اند بسیار سخت است و دولت باید از تمام توان برای حمایت از این بنگاه‌های تولیدی استفاده کند.

درآمد ۴۰ میلیاردی در صادرات بازی‌های رایانه‌ای
حمیدرضا احمدیان مشاور فناوری و اطلاعات اتاق ایران نیز گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در بخش بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود دارد و در حال برنامه ریزی بر روی ۴ شرکت فعال در این زمینه به عنوان قطب صادرات هستیم و برآورد‌ها اینست که در بازار بازی‌های رایانه‌ای در سه سال آینده به درآمد و ثروت آفرینی خوب بالای ۴۰ میلیارد تومانی برسیم.

او افزود: مدل ما در بحث حضور در بازار‌های بین المللی در فاز اول این است که باید به دنبال پیدا کردن شرکایی باشیم که امکان دسترسی به پروژه‌های بین المللی را برای ما میسر کند و به واسطه مذاکره با این شرکا به پروژه‌ها دسترسی پیدا کنیم.

احمدیان ادامه داد: این درحالی است که برای حضور موفق در فضای بین الملل ICT نیازمند برخورداری از چند مولفه شامل ایجاد هویت رسمی، حضور و مشارکت با مراکز برون سپاری بین المللی در راستای شناخته شدن، ایجاد ارتباط و حسن حرکت و قیمت‌های رقابتی هستیم که تاکنون این مولفه‌ها مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

برتری ایران به لحاظ نیروی متخصص در حوزه آی سی تی
او برخورداری از نیروی متخصص را از ظرفیت‌های اصلی و مهم ایران در حوزه ICT دانست و گفت: در این مزیت رقابتی هزینه نیروی انسانی در ایران به طور متوسط یک سیزدهم نرخ بین المللی است و همچنین ظرفیت خالی اشتغال ما در حوزه ICT و اشتیاق نیروی کار کشور ما به درآمد‌های ارزی، نشان می‌دهد ما در این زمینه وضعیت خوبی داریم.

مشاور فناوری و اطلاعات اتاق ایران ادامه داد: همچنین در سال‌های اول فعالیت و حضور ما در صادرات محصولات در حوزه فناوری اطلاعات باید از پروزه‌های کوچک بریم که بتوانیم به تمام ابعاد کار در حوزه بین الملل مسلط شده و حضور پر قدرتی را از خودمان نشان دهیم.

احمدیان افزود: نکته مهم در صادرات محصولات حوزه فناوری و اطلاعات این است که فعالان این حوزه در سال‌های اول به فکر درآمد خاص نباشند و تمرکز خود را بر روی تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها قرار دهند و از سال سوم فعالیت به بعد در انتظار ثروت آفرینی این بخش باشند.

او با برشمردن کشور‌های هدف صادرات محصولات حوزه فناوری اطلاعات ایران، اضافه کرد: در حوزه تولید نرم افزار کشور‌هایی نظیر اروپای شرقی، آسیای میانه با تمرکز بر کشور‌هایی مانند ارمنستان، رومانی، جمهوری چک و فرانسه می‌توانند گزینه‌های خوبی برای صادرات ما باشند.

ضمانت نامه چالش جدی صادرات محصولات حوزه فناوری اطلاعات
احمدیان افزود: همچنین یکی از بزرگترین چالش‌های جدی ایران در حوزه صادرات محصولات حوزه فناوری و اطلاعات، بحث ضمانت نامه هاست که در این زمینه رایزنی‌هایی با بخش اقتصادی وزارت امور خارجه داشتیم.

او با اشاره حمایت‌ها و تسهیلات دولتی در راستای توسعه قطب صادراتی بیان داشت: در حال حاضر حمایت‌ها از صادرات محصولات حوزه ICT در قالب‌های کمیته ماده ۱۹ در وزه توسعه صادرات خدمات و نرم افزار، معاونت علمی ریاست جمهوری از قطب‌های صادراتی در کشور و سازمان توسعه تجارت به عنوا حمایت از پروزه‌های مطالعه بازار وجود دارد.

احمدیان ادامه داد: همچنین حمایت‌هایی از صندوق‌های شوفایی و توسعه فناوری نیز وجود دارد که فعالان این بخش می‌توانند از این حمایت‌ها استفاده کنند. باور دارم در حوزه بین الملل جا برای حضور و فعالیت کشور در حوزه‌های مختلف ICT بسیار زیاد است و باید به فکر تقویت زیرساخت‌های حقوقی، فنی و تعاملی باشیم.

مشاور فناوری و اطلاعات اتاق ایران با قدردانی از عملکرد کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی فارس در ایجاد همگرایی و همراهی در بین ذی نفعان حوزه ICT در استان فارس اضافه کرد: این کمیسیون باید با محوریت اتاق بازرگانی اقدام به ایجاد قطب صادراتی محصولات حوزه فناوری، اطلاعات و ارتباطات در استان فارس کند و صادرات محصولات این حوزه را از طریق این قطب صادراتی دنبال کند که در این صورت نتیجه کار موفق‌تر و ریسک‌های صادراتی و هزینه‌ها برای فعالان این بخش کاهش می‌یابد.

احمدیان عنوان کرد: این قطب صادراتی استان فارس باید در کشور اعلام موجودیت کند و با در نظر گرفتن دو کشور به عنوان پایلوت صادراتی، روند صادرات محصولات حوزه فناوری و اطلاعات استان را عملیاتی و برای گرفتن پروژه‌های بین المللی اقدام کند.

او افزود: همچنین باتوجه به جایگاه این کمیسیون؛ برنامه‌هایی نظیر اطلاع رسانی، آموزش و شبکه سازی در دستور کار کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس باشد.

مهرداد سهرابی مدیر کل فناوری، اطلاعات و ارتباطات استان فارس هم گفت: شهرک صنعتی بزرگ شیراز در بحث زیرساخت‌های مخابراتی مشکل دارد چرا که در ابتدا برای تعداد محدودی زیرساخت مخابراتی پیش بینی شده بود، اما چون شهرک مدام توسعه داشته زیرساخت‌های مخابراتی متناسب با این رشد توسعه چندانی نداشته است.

او ادامه داد: زیرساخت‌های ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به ویژه شهرک صنعتی شیراز از جمله برق و اینترنت در برخی نواحی نامطلوب است و سرعت تامین زیرساخت‌ها در این شهرک به مراتب کندتر از سرعت ایجاد زیرساخت‌ها بوده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات استان فارس گفت: با خصوصی سازی مخابرات، عملیات توسعه متوقف شده است و در این خصوص نیاز به حمایت و ارائه منابع به استان است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان