کد خبر: ۱۴۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
به نام سرمایه گذار و خیر به کام دولت؛

هفته دولتی که توسط بخش خصوصی به سرانجام رسید

در هفته ای که به نام دولت نام گذاری شده و قطعا باید عملکرد و اقدامات مجموعه دستگاه های دولتی بیش از هر زمان دیگری نمود داشته باشد تا مردم به کار آمد بودن آن امیدوارتر شوند اما انگار باز هم خیرین و بخش خصوصی که برگرفته از بین خود مردم هستند از دولت جلو افتاده و بیش از نیمی از اعتبارات لازم برای اتمام طرح های هفته دولت را متقبل شده اند.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، دوم تا هشتم شهریورماه هرسال به نام هفته دولت نامگذاری شده است و در این هفته دولت تلاش می کند تا پروژه هایی که در حوزه های مختلف در طول سال تکمیل شده را افتتاح کرده و به بهره برداری برساند از طرفی نیز تعداد بیشماری طرح و پروژه نیز کلنگ زنی می شود که از ابتدای کار وعده ساخت در کمترین زمان ممکن داده می شود اما شاهد هستیم با گذشت چند سال از کلنگ زنی همچنان بلاتکلیف اعتبار مانده اند.
هفته دولتی که توسط بخش خصوصی به سرانجام رسید
 هفته دولت امسال نیز در حالی به پایان رسید که به گفته استاندار فارس ۸۴۲ پروژه در ۱۱ سرفصل با اعتباری بالغ بر ۱۷۰۱ میلیارد تومان در بخش دولتی در این استان به بهره‌برداری رسید.

عنایت‌الله رحیمی روز یکشنبه دوم شهریور در جمع خبرنگاران سرجمع اعتبارات دولتی، تسهیلات، آورده مجری و خیرین برای این تعداد پروژه قابل افتتاح را ۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان اعلام کرده بود، که با نگاهی اجمالی به جدول گزارش پروژه های افتتاحی و افتتاح شده از هفته دولت سال گذشته تا سال جاری این فکر به ذهن متبادر می شود که سهم بخش خصوصی در به سرانجام رساندن این پروژه ها بیش از سهم دولت است.

بیش از نیمی از اعتبارات پروژه های هفته دو لت توسط بخش خصوصی تامین شد 

در این هفته که به نام دولت نام گذاری شده و قطعا باید عملکرد و اقدامات مجموعه دستگاه های دولتی بیش از هر زمان دیگری نمود داشته باشد تا مردم به کار آمد بودن آن امیدوارتر شوند اما انگار باز هم خیرین و بخش خصوصی که برگرفته از بین خود مردم هستند از دولت جلو افتاده و بیش از نیمی از اعتبارات لازم برای اتمام طرح های هفته دولت را متقبل شده اند و گواه این امر جدول افتتاح پروژه های هفته دولت است که از مجموع ۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان ذکر شده توسط استاندار، ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن اورده بخش خصوصی و خیرین است.

گرچه به گفته مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یک مزیت برای دولت به شمار می رود اما این پرسش نیز مطرح است که چرا در استان پهناوری مثل فارس که هم به لحاظ کشاورزی،گردشگری،صنعت و معدن،نفت،گاز و پتروشیمی و بهداشت و درمان در کشور رتبه های مناسب و قابل قبولی دارد و هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی از شرایط مساعدی برخوردار است،سهم بخش دولتی و استان از اعتبارات ملی باید به گونه ای باشد که برخی از پروژه های استانی و شهرستانی سالها به دلیل نبود اعتبار یا در اولویت قرار نداشتن،بلاتکلیف و نیمه کاره رها شوند؟

از طرفی در هفته دولت گاهی شاهد افتتاح پروژه هایی هستیم که بیش از دو سال از عمر  فعالیت آنها می گذرد و در این هفته مجدد به بهره برداری می رسند که گواه این گفته نیز فراخوان های استخدامی برخی از واحد های افتتاح شده در هفته دولت است که در سال های قبل درخواست استخدام نیرو نموده اند.

به طور مثال کارخانه آیدین که حدود دو سال است مشغول به تولید است و محصولات آن نیز در بازار موجود است در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

در وضعیت کنونی اقتصادی کشور وظیفه دولتی ها جذب سرمایه گذار است 

امیرحسین جمشیدی مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص نحوه انتخاب پروژه ها ی هفته دولت عنوان کرد: در اواخر تیرماه به تمام دستگاه‌های اجرایی استان نامه می زنیم تا پروژه‌هایی را که قابل افتتاح و کلنگ‌زنی هستند را به ما معرفی کنند و به آنان یک ماه فرصت داده می‌شود تا تمام لیست ها به دفتر فنی استانداری تحویل داده شود و سپس در ۱۱ گروه از جمله امور آب،  فضاهای آموزشی، امور آموزشی، امور برق و نیروگاهی، عمران شهری و روستایی، مسکن شهری، امور ورزشی، پروژه‌های زیربنایی، خدماتی و رفاهی و طرحهای تولیدی و اشتغالزایی دسته‌بندی می‌شوند و سپس اطلاعات به فرمانداری‌های شهرستان‌ها جهت راستی آزمایی ارسال می گردد.
هفته دولتی که توسط بخش خصوصی به سرانجام رسید
جمشیدی در ادامه در خصوص اینکه با نگاهی به برخی از پروژه ها و سابقه کاری آنها، مشاهدات حاکی از این است که بر اساس فراخوان های استخدامی که وجود دارد برخی از این واحدها از سال‌های قبل در حال فعالیت بوده اند که اکنون  مجدد افتتاح شده اند،عنوان کرد:اینکه پروژه ای قبلا افتتاح شده باشد، قطعاً چنین چیزی نداریم،گر چه ممکن است موردی یافت شود اما اگر واحدی دوبار افتتاح شود به این خاطر است که احتمالاً قابلیت یا تولید جدیدی به مجموعه خود اضافه کرده است، به طور مثال بیمارستان خرامه که از قبل آماده بود و آغاز به کار کرده  را به این خاطر که یک پروژه بزرگ بود ترحیح دادیم در هفته دولت با یک مقام ملی به بهره‌برداری برسد.

 وی در خصوص اینکه کارخانه آیدین از دو سال پیش آغاز به فعالیت کرده بود و در این هفته افتتاح شد،نیز ابراز داشت: این کارخانه با یک انبار آغاز به کار کرده بود اما هنوز افتتاح نشده و انبار شماره ۲و ۳  آن به بهره برداری رسید.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در هفته دولت سهم بخش خصوصی و خیرین خیلی بیشتر از سهم دولت بود و اگر هم جا هایی کمک شده در قالب تسهیلات صورت گرفته، ابراز کرد: با توجه به جدول گزارش پروژه ها به تفکیک بخش ها، امور آب شرب و شهر و روستا ها کاملا دولتی است که ۱۰ پروژه با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسید، همچنین ۷۶ پروژه در بخش بزرگراه ها با اعتبار ۳۳۳ میلیارد تومان که این هم تقریباً کاملاً در بخش دولتی صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس افزود: در بخش فضاهای آموزشی،فرهنگی آموزش و پرورش ۷۴ پروژه با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان انجام شد، همچنین ۱۰ پروژه در بخش امور آموزشی فرهنگی و هنری با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید یا کلنگ زنی شد.

جمشیدی با بیان اینکه در امور بهداشت و درمان هم ۴۷ پروژه با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان داشتیم،گفت: غالب این پروژه ها در راستای تاسیس بیمارستان، مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت هستند.

وی ادامه داد: در بخش امور برق و نیروگاهی پست و خطوط برق‌رسانی روستایی نیز ۲۵ پروژه با ۲۷۹ میلیارد تومان اجرا شده که اعتبار آن کاملاً در بخش دولتی تامین شده، همچنین بخش عمران شهری و روستایی ۸۳ پروژه با اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

 جمشیدی اضافه کرد: اما در بخش مسکن شهری و روستایی ۱۴۱ پروژه با اعتبار ۵۶۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده که کاملاً توسط بخش خصوصی، آورده مجری، خیرین و در قالب تسهیلات صورت گرفته است، همچنین امور ورزشی ۱۳ پروژه که تمام اعتبار ۶ میلیارد تومان توسط بخش دولتی هزینه شده است.

او به پروژه های خدماتی رفاهی هم اشاره کرد و گفت: ۲۱۰ پروژه با اعتبار ۷۱۱ میلیون میلیارد تومان در این بخش افتتاح و یا کلنگ زنی شده که بخش عمده آن دولتی است.

جمشیدی همچنین به طرح های تولیدی و اشتغال زایی در بخش‌های صنعت، کشاورزی گردشگری و خدمات هم اشاره کرد و گفت: در این بخش ها گفته شما درست است چون بیشترین سهمی که بخش خصوصی هزینه کرده است در این بخش بوده که هم به لحاظ تعداد که ۱۵۳ پروژه می باشد و هم به لحاظ اعتباری از ۱۱۵۵ میلیارد تومان یک هزار و هشت میلیارد تومان را بخش خصوصی و ۷۳ میلیارد هم اعتبارات دولتی بوده است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری در پایان تصریح کرد: در مجموع در واقع از کل ۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد اعتباری که هزینه شده، ۱۸۰۰ میلیارد آن را بخش خصوصی متقبل گردیده که به نظر ما این ایراد محسوب نمی شود بلکه در وضعیت اقتصادی کشور برای دولت مزیت هم به شمار می‌رود چون در چنین شرایطی وظیفه دولتی ها جذب سرمایه گذار است و اینکه پروژه‌های دولتی نیز به گونه‌ای به بخش خصوصی واگذار شود.

در ادامه با نگاهی به برخی پروژه های افتتاح شده در هفته دولت در برخی شهرستانها در می یابیم که هفته دولت امسال گرچه به کام دولتمردان بود اما بخش عمده این طرح ها و پروژه ها توسط بخش خصوصی به سرانجام رسید.

به گفته رهام پیکری فرماندار مرودشت در گفتگو با خبرنگار ایرنا،۴ مدرسه در سطح شهرمرودشت،روستای مجدآباد و شهر فاروق طی هفته دولت به بهره برداری رسیده است،همچنین ۲ اقامتگاه بوم‌گردی با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی در روستای شهرک ولیعصر (عج) و یک واحد بوم گردی دیگر در شهر فاروق و اقامتگاه سنتی نیز در سیوند به بهره برداری رسیده است.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۷۷ پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری در شهرستان ممسنی

داوود ایوبی فرماندار ممسنی نیز در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: امسال در هفته دولت ، تعداد ۷۷ پروژه کوچک و متوسط با اعتباری بالغ بر ۸۱۰ میلیارد ریال در شهرستان افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شود که به گفته وی
با توجه به سیاست مدیریت شهرستان برای جذب سرمایه‌گذار، برای اولین بار در دهه گذشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خیرین تقریباً دو سوم هزینه کرد را به خود اختصاص داده اند.
هفته دولتی که توسط بخش خصوصی به سرانجام رسید
۱۲۳ میلیارد تومان پروژه در آباده کلنگ‌زنی یا افتتاح شد

شهرستان آباده نیز در دومین روز از هفته دولت میزبان استاندار فارس بود که در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های این شهرستان با اعتباری افزون بر ۱۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به‌ بهره‌برداری رسیده‌اند یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد،شرکت کرد و در حاشیه این سفر با اشاره به انتخاب شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت عنوان کرد: تعدادی از پروژه‌های هفته دولت مربوط به این جایگاه جهانی است.

عنایت اله رحیمی در این سفر همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به صنایع و واحدهای تولیدی، اظهار داشت: کارخانه کاشی و سرامیک اسپیکو سرام در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با سرمایه گذاری ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان همزمان با هفته دولت در شهرستان آباده کلنگ زنی شد.
رحیمی افزود: این کارخانه پس از راه‌اندازی، بیش از ۳۰۰ فرصت شغلی فراهم خواهد کرد.
استاندار فارس همچنین به کلنگ زنی هفت طرح تولیدی در شهرک صنعتی آباده اشاره و بیان کرد: این طرح‌ها اعتباری افزون بر ۹۰۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده و  ۱۳۹ فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.
افتتاح یک آموزشگاه ۶ کلاسه با اعتباری افزون بر ۳۵ میلیارد ریال و همچنین یک آموزشگاه خیر ساز ۱۲ کلاسه با اعتباری بیش از ۵۵ میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه استاندار فارس به شهرستان آباده بود که به نظر بیشتر این طرح ها یا به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام شده یا با دریافت تسهیلات به سرانجام رسیده اند.

افتتاح و کلنگ زنی ۵۹  پروژه در شهرستان ممسنی

حسین شبانی نژاد فرماندار شهرستان لامرد هم یکشنبه ۲ شهریور در یک نشست خبری به افتتاح و کلنگ زنی ۵۹  پروژه در این شهرستان اشاره کرد و گفت: پروژه‌های کارخانه گچ روستای زین‌الدین، ۲ کارخانه سنگ بری و چندین پروژه شهری از طرح‌های مورد نظر برای افتتاح یا کلنگ‌زنی است.
هفته دولتی که توسط بخش خصوصی به سرانجام رسید
فرماندار لامرد از آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی شامل کارخانه مونتاژ لوازم خانگی، مونتاژ ماشین آلات راه و شهرسازی و برخی دیگر صنایع پایین دستی آلومینیوم خبر داد و اضافه کرد: در هفته دولت گازرسانی به بخش چاهورز با ۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

در پایان لازم به ذکر است که گرچه وضعیت اقتصادی،تورم و تحریم ها در پیشبرد اهداف دولت تاثیر گذار است و بخش خصوصی نیز باید در راستای توسعه کشور گام های مهم بردارد اما انتظار مردم از مجموعه دستگاه های دولتی حمایت همه جانبه و اولویت دادن به طرح هایی است که متعلق به همه گروه های جامعه است./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان