کد خبر: ۱۴۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

ثبت‌نام از متقاضیان مشاغل خانگی در استان فارس

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در قالب "طرح ملی توسعه مشاغل خانگی" توسط جهاد دانشگاهی استان خبر داد.
سهراب مختاری بیان کرد: با توجه به آسیب‌های وارد شده به بسیاری از مشاغل براثر شیوع کروناویروس و شرایط ناشی از آن، لزوم توجه به الگوی توسعه مشاغل خانگی با هدف کمک به رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور، به عنوان یک ضرورت مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: بر این اساس جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وظیفه مطالعات فاز اول طرح شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی توسعه این مشاغل را عهده‌دار شد و آن را اجرا کرد.

مختاری اظهار کرد: در استان فارس نیز جهاددانشگاهی با بهره گیری از توان پژوهشی خود و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایردستگاه‌های ذی‌ربط استانی، فاز مطالعاتی طرح را به اتمام رسانده و آمادگی خود برای شروع فاز دوم و سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربالگری، راستی‌آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار را، اعلام کرده است.

او با بیان اینکه ثبت‌نام در این طرح از روز پنج‌شنبه ۶ شهریورماه آغاز شده است و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت، گفت: متقاضیان واجد شرایط یعنی افرادی که دارای حداقل سن ۱۸ سال تمام بوده، بومی استان فارس هستند و هم‌اینک به شکل تمام وقت شاغل نیستند، می‌توانند به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و ارائه اطلاعات خواسته شده و ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: بدیهی است پس از ثبت نام، جهاددانشگاهی نسبت به پایش و راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط اقدام خواهد کرد.

به گفته مختاری، ظرفیت فارس بر اساس گزارش وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری این استان، طرح‌های ملی اشتغال‌زای در دست اجرا و شاخص‌های متعدد دیگر، تعیین شده است.

او بیان کرد: نظارت دقیق بر اجرا و پیاده‌سازی طرح در فاز‌های مختلف، به عهده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جهاددانشگاهی هر مرحله از کار را باید گزارش داده و آن را به تایید این اداراه کل برساند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر آسیب‌شناسی طرح‌های پیشین، مطالعات کشور‌های موفق و پیشرو دنیا در این حوزه به شمار می‌رود که توسط دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی تهیه و پس از طرح در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تصویب و آماده اجرا شده است.

مختاری تاکید کرد: توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه بیش از پیش به پیشران‌های ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی، شبکه سازی‌های افقی و عمودی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش وجایگاه نهاد‌های توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: با پیاده‌سازی موفق این طرح در فارس که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، می‌توان شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد استان به‌ویژه در سال جهش تولید بود.

منبع: ایسنا

برچسب ها: مشاغل خانگی ، وام م ، مشاغل
نظرات بینندگان