کد خبر: ۱۴۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
رئیس اتاق بازرگانی فارس؛

کاهش ۴۰ درصدی صادرات غیر نفتی در فارس

رئیس اتاق بازرگانی فارس اعلام کرد که طی چهار ماهه اول امسال با کاهش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی در استان مواجه شدیم.
 جمال رازقی در نشست خبری تاکید کرد با تداوم روند تعلیق، عدم تمدید و یا صدور کارت بازرگانی، شاهداز دست رفتن مشتریان صادراتی و بازار‌های هدف صادرات خواهیم بود.

با بیان اینکه اعمال سختگیری‌های زیاد در حوزه تجارت خارجی کشور کم سابقه است، گفت: ایران کشوری تحریم شده است و شدیدترین تحریم‌های تاریخ امروز علیه ما اعمال شده و صادرات نفت هم به حداقل خود رسیده است.

او ادامه داد: از ابتدای امسال بانک مرکزی اعلام کرده که ٢٧ میلیارد دلار ارز ناشی از صدور کالا‌ها توسط صادرکنندگان مربوط به سال‌های ٩٧ و ٩٨ به کشور بازنگشته است. هر چه استدلال می‌کنیم که خلاف بخشنامه‌های صادر شده، این موضوع مطرح شده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: امکان ندارد که صادر کننده، کالایی صادر کرده باشد و ارز نداشته باشد، مگر صادرات چقدر سود دارد؟ اگر ارزی بازنگشته دیگر نباید دنبال آن رفت، چون صادر کننده هم خود با ارز رفته است.

رازقی با بیان اینکه تعداد زیادی از کارت‌های بازرگانی تعلیق شده و صادرکنندگان نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند، گفت: فضایی ایجاد کرده‌اند که عده‌ای دلال در کشور می‌گویند بابت اینقد دلار تعهد به دادن کارت می‌کنیم!

او اضافه کرد: نمی‌دانیم کدام عقل سلیمی حاضر می‌شود در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، جلو صادرات را بگیرد. در حالی‌که از یکم مرداد و از ١٥ مرداد بازه زمانی صدور کارت و تمدید کارت مشخص شده بود، اما حتی یک عدد کارت بازرگانی نه صادر و نه تمدید شده است، لذا این اتفاق نمی‌تواند طبیعی باشد و خدا کند صرفا از سر ناآگاهی انجام شده باشد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اعلام کرد که طی چهار ماهه اول امسال با کاهش ٤٠ درصدی صادرات غیرنفتی مواجه شدیم.

رازقی گفت: از محل ارز صادرات غیر نفتی می‌توانستیم کشور را از بار و فشار تحریم‌های بزرگ نجات دهیم، اما امروز تصمیمات غیرکارشناسی شده، زنجیره تامین کشور را هم تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان