کد خبر: ۱۴۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای فارس:

آغاز 5 پروژه عمرانی در آموزشکده های فنی و حرفه ای استان فارس/ دانشگاه محلی است که باید مشکلات جامعه و صنعت را حل کند

دکتر جامعی گفت: در سال جاری تاکنون ۷ میلیارد تومان اعتبار عمرانی محق شده است که قرارداد ساخت خوابگاه دانشجویی لارستان با ظرفیت ۱۰۰ نفر و 4 طرح دیگر منعقد گردیده و در دست اقدام است.



به گزارش شیرازه، دکتر محمد جامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس پیش از ظهرامروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با عنوان اینکه در سالی که گذشت، تلاش شده تا توسعه کمی و کیفی در دانشگاه فنی و حرفه ای  فارس صورت بگیرد، اظهار داشت: کرونا باعث شد که فعالیت های آموزشی، فرهنگی و ...در دانشگاه ها دگرگون شود به ویژه در دانشگاه فنی و حرفه ای که هیچ زیر ساخت آموزش مجازی وجود نداشت.

وی با یادآوری این موضوع که آموزش در دانشگاه های فنی مهارتی است و با آموزش مجازی رابطه زیادی ندارد، گفت: با شیوع کرونا حرکت در راستای آموزش مجازی شروع شد و تنها در یک آموزش وبیناری تمامی کارکنان، اساتید و اعضا هیئت علمی دانشکده های کشورشرکت کرده و توجیه شدند. در آمار اخیر، دانشگاه فنی و حرفه ای توانست رتبه اول را دربین همه دانشگاه های کشور در موضوع آموزش مجازی کسب کند.استان فارس نیز در کشور جایگاه پنجم را دارا است.

به گفته دکتر جامعی، "محیط آموزش آنلاین اسکای روم" و "سامانه سمیاد" در کنار یکدیگربرای بهره مندی دانشجویان از آموزش مجازی پیش بینی شد و توانست در این موضوع به خوبی عمل کند. برای محیط های کارگاهی و آزمایشگاهی نیز یک سری شبیه ساز ها و فیلم ها تهیه شد که در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای فارس ضمن ابراز اینکه 14 واحد آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس وجود دارد افزود: بیش از ۱۰۰ وبیناری آموزشی  در بستر آموزش مجازی در ایام شیوه کرونا شکل گرفت. با راه اندازی سامانه میزخدمت به ۹ هزار و ۲۴۶ در خواست دانشجویی پاسخ داده شد و این امر توانست از مراجعه حضوری دانشجو ها در دانشگاه بکاهد.

وی با عنوان اینکه مدرسان حق التدریسی 896 به 1319 نفر افزایش پیدا کرده است که بیشتر آن ها از دانشجویان ممتاز دانشگاه هستند اظهار داشت: در ۸ ماهه اخیر ۱۳ نفر عضو هیئت علمی جدید مشغول به کار شده اند و ۸ نفر تا مهر ماه سال جاری اضافه خواهند شد تلاش داریم، بنیه علمی دانشگاه را روز به روز افزایش بدهیم.

رئیس دانشگاهی فنی و حرفه ای فارس با اشاره به اینکه دانشجویان در 186 رشته تحصیلی مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند، اضافه کرد: امسال رشته های کاردانی هتلداری، تربیت بدنی، گرافیک، فناوری اطلاعات و انرژی خورشیدی به دانشکده های استان فارس اضافه شده است و برای اولین بارامکان تحصیل در رشته کارشناسی پیوسته طراحی لباس و و مهندسی معماری در سطح استان فارس فراهم شده است. 

دکتر جامعی با تشریح فعالیت های مهم دانشگاه فنی و حرفه ای فارس ابراز داشت: برگزاری دوره های توانمند سازی هیئت های علمی کشور در صنایع و صنوف و در قلب صنعت، گامی بزرگ در ارتقا سطح دانش اعضا هیئت های علمی بود. ترتیبی اتخاذ شد تا در جذب عضو هیئت علمی، ۳ سال سابقه کار در صنایع و بنگاه های اقتصادی لحاظ بشود و برای فرصت مطالعاتی هیئت های علمی، قرار شد تا 3 روز در دانشگاه و ۳ روز در صنعت حضور داشته باشند تا بتواند با فراگیری علوم جدید توانایی خودشان را به دانشگاجویان منتقل کند.

وی تصریح کرد: با مشارکت دانشگاه فنی و حرفه ای و صندوق رفاه وزارت علوم بالغ بر 16 میلیارد تومان از ابتدای سال 1398 اعتبار دریافت کرده ایم و توانستیم سلف سرویس هایمان را صنعتی کنیم. اعتبار تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در سال گذشته ۷۲۰ میلیون تومان در قالب اوراق بود که امسال به ۱۰ میلیارد تومان نقد افزایش پیدا کرده است‌. با تزریق اعتبار، به دنبال تکمیل و رفع نواقص در تجهیزات هستیم.

به گفته دکتر جامعی، درآمد دانشگاه فنی و حرفه ای فارس از آموزش های آزاد، اناجم پژوهش و مشاوره است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای فارس در خصوص پروژه های عمرانی انجام شده در سال گذشته اظهار داشت: کل اعتبار تعمیراتی در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بود که امسال به ۹میلیارد تومان رسیده است که نشان از توجه به آموزش فنی دارد.

وی با عنوان اینکه ساختمان اداری آموزشی آموزشکده فیروز آباد، نیروگاه خورشیدی دانشکده شهید باهنر شیراز و زمین چمن آموزشکده آباده در اواخر سال گذشته افتتاح شده است، تاکید کرد: در سال جاری تاکنون ۷ میلیارد تومان اعتبار عمرانی محق شده است که قرارداد ساخت خوابگاه دانشجویی لارستان با ظرفیت ۱۰۰ نفر دانشجویی، ساختمان آموزشگاه دختران شیراز به مساحت اعیان ۲ هزار مترمربع، خوابگاه دانشجویی دانشگاه فیروز آباد با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ظرفیت ۵۰۰ دانشجو، سوله آموزشی کارگاهی آموزشکده شهید رجایی شیراز با اعتبار ۳ میلیارد تومان و آبیاری تحت فشار و صنعتی کردن ۱۳ هکتار از فضای سبز دانشگاه شهید باهنر شیراز منعقد گردیده  در دست اقدام است.


به گفته دکتر جامعی، علی رغم مشکلاتی که دولت در سال های اخیر داشت تمام بدهی های سال ۱۳۹۸دانشگاه فنی و حرفه ای فارس تسویه شده است. این دانشگاه توانسته با برگزاری و فعالسازی آموزش های آزاد گام مهمی را در آموزش و تامین هزینه های جاری بردارد. مرکز رشد دانشگاه نیز با مساحت ۷۰۰ متر مربع و ظرفیت ۲۲ شرکت آماده بهره برداری است.

وی ارتباط با صنایع برای استخدام فارغ التحصیلان یکی دیگر از اقدامات دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس دانست و ابراز داشت: ۱۰۴ نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه در صنایع بزرگ و اصناف مشغول به کار شده اند.

دکتر جامعی تصریح کرد: باتوجه به شعار سال، انتظار می رود همه سازمان ها در راستای جهش تولید اقداماتی را انجام دهند، طی فراخوانی از سوی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور 100 طرح تحقیقاتی به دبیرخانه مرکزی ارسال شده است که 3 طرح مربوط به استان فارس به صورت نهایی پذیرفته شد. 

ساخت و طراحی کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی، بومی سازی الکترو موتورهای خارجی با همکاری دانشگاه و شرکت صنعتی دالینکو پارسه و.. از این نوع طرح می باشد.

وی در پایان گفت: دانشگاه یک محلی نیست که افرادی یک مدرک را بگیرند و بروند بلکه دانشگاه جایی است که باید مشکلات جامعه و صنعت را حل کند. در غیر این صورت مراکز آموزشی نمی توانند، نقش خود را ایفا کنندو تاثیر خود را بگذارند. تلاش ما این است که بتوانیم نقش آفرینی کنیم. کمبود و خلاء خیلی وجود دارد و سعی داریم مشکلات را حل کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس در پایان گفت: از ۱۵ شهریور ماه ترم جدید برای دانشجویان با رویکرد مجازی آغاز می شود. 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان