کد خبر: ۱۴۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خضریان به دانا خبر داد:

تصویب طرح توقف اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای /کمیسیون اصل 90 اجازه خطای دوباره را نمی دهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین برنامه این است که طرحی را در مجلس برای توقف اجرای تمامی تعهدات هسته ای تصویب کنیم، تصریح کرد: طرف غربی باید متوجه باشد که فضای مجلس تغییر کرده و چنین طرحی قطعا در مجلس تصویب خواهد شد.

به گزارش شیرازه به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «علی خضریان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های ۹۳ تا ۹۴ به یک توافق سیاسی با آمریکا رسیدیم که قرار شد ما تعهداتی را در برنامه‌ی هسته‌ای خودمان انجام بدهیم و آنها هم تحریم‌های مربوط به فروش نفت و تبادلات بانکی را بردارند. به رغم اینکه ما به تعهدات خود پایبند بودیم، اما آمریکایی‌ها شروع به کارشکنی در برجام کردند و در نهایت از برجام خارج شدند. در این دو سال گذشته تا حد ممکن علیه کشور ما فشار اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی آوردند. اکنون نیز آمریکایی‌ها در صدد هستند قطعنامه‌های تحریمی تعلیق شده را دوباره برگردانند و اینکار به شدت توافق را نامتوازن می کند و لازم است با توقف تمام تعهدات این توازن تا حدودی حاصل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با قطعیت نمی توان گفت که قطعنامه ها بازخواهند گشت افزود: آمریکا گزارش نقض ایران را به شورای امنیت داده است و کشورهای مختلف با این اقدام آمریکا و اساسا ادعای عضویت آمریکا در برجام مخالفت کرده اند. اما این که نهایتا کدام طرف پیروز این کارزار خواهد بود، گذر زمان مشخص می کند. برای جلوگیری از غافلگیر شدن کشور، باید تدابیر لازم جهت مقابله با بازگشت تحریم ها اتخاذ شود که مجلس در این زمینه می تواند نقش خوبی داشته باشد و به واسطه تصویب یک قانون، جلوی اجرای یک طرفه تعهدات هسته ای را بگیرد.
 
سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان اینکه در صورت اجرای مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه ها تعهدات ما به طور خودکار لغو نمی‌شود تصریح کرد: آنچه که لغو می‌شود ادامه‌ی تعلیق قطعنامه‌های قبلی، محدودیت‌های برداشته شده و هماهنگی‌های تدارک دیده شده در برجام است؛ صحبتی از تعهدات ما نشده است. قسمت آخر بند ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ هم گفته است که شورای امنیت اظهارات طرف ایرانی در رابطه با لغو تعهدات در صورت بازگشت تحریم های شورای امنیت را مورد توجه قرار می‌دهد. گفته مورد توجه قرار می‌دهد، نه اینکه برای ایران این اختیار یا حق قائل شده باشد که ایران تعهدات خود را لغو کند. اما باید از ظرفیت همین بند هم استفاده کنیم و تعهدات خودمان را در برجام لغو کنیم.
 
خضریان افزود: این درحالی است که هنوز بخشی از تعهدات عملیاتی ما در برجام باقی مانده است. به عنوان مثال تعهداتی که در راستای تغییر طراحی راکتور آب سنگین اراک پذیرفتیم، را لغو نکردیم. ما تعهد داده‌ایم که برای نیازهای پژوهشی و تامین انرژی خود تنها به راکتورهای آب سبک متکی باشیم و سراغ راکتورهای آب سنگین نرویم. بازفراوری سوخت نیز سر جای خود باقی است. موارد دیگر هم وجود دارد. اما مهمتر از همه این است که سرفصل‌های نظارتی و راستی‌آزمایی برجام تکان نخورده است. مرکز ثقل تعهدات ایران در برجام، بخش نظارت و راستی‌آزمایی است. نظارت‌هایی که به قول آقای ظریف بی‌سابقه است و در سال‌های گذشته حدود ۹۲ درصد از ظرفیت نظارت آژانس مشغول ایران بوده است! 
 
وی با بیان اینکه ادعای آقای ظریف مبنی بر اینکه نظارت‌های پذیرفته شده در برجام مانع پروژه امنیتی سازی ایران شده است، اگر نظارت‌ها را بهم بزنیم، ایران به عنوان تهدید بین‌المللی معرفی می‌شود با واقعیت فاصله دارد عنوان کر: این دیدگاه یعنی  دو سر آن باخت برای ایران؛ چنانچه تعهدات خود را در برجام حفظ کنیم، آژانس بر اساس همین تعهدات درخواست بازدید از سایت‌های امنیتی و نظامی ما را می‌دهد و ما مجبور هستیم دسترسی بدهیم.
 
وی با اشاره به اینکه طبق برجام ما نمی‌توانیم به آژانس دسترسی ندهیم، ما فقط می‌توانیم بر روی کیفیت راستی‌آزمایی چانه بزنیم که در آنجا هم دست مان در نهایت بسته است گفت: اینکار به ضرر امنیت ملی ماست. این همان فرایندی است که عراق و لیبی طی کرده‌اند و الان وضعیت آنها را مشاهده می‌کنیم. از طرفی هم اگر دسترسی ندهیم، به عنوان تهدید در عرصه‌ی بین‌الملل معرفی می‌شویم. این بازی دو سر باخت را باید با سیاست تهدیدزدایی به هم بزنیم. 
 
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه باید تعهدات خود در برجام را متوقف کنیم تاکید کرد: اجرای تعهدات هسته ای دیگر نه توجیه اقتصادی دارد، نه توجیه امنیتی. اگر قطعنامه‌های تعلیق شده هم باز گردند، اثر اقتصادی ندارد؛ چنانچه آقای نوبخت گفتند ما از شرایط نفت در برابر غذا هم عبور کردیم.
 
خضریان ادامه داد: باید بر اساس همان بند ۱۳ قطعنامه تبیین کنیم که چرا اینکار را انجام دادیم. بایستی اعتبارزدایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز در پیش بگیریم. آژانس ابزاری در دست آمریکاست که منافع خود را پیش ببرد. 
 
رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اینکه مهمترین برنامه این است که طرحی را در مجلس برای توقف اجرای تمامی تعهدات هسته ای تصویب کنیم تصریح کرد: طرف غربی باید متوجه باشد که فضای مجلس تغییر کرده و چنین طرحی قطعا در مجلس تصویب خواهد شد و در صورت بازگشت قطعنامه های شورای امنیت همه نظارت ها و بازرسی های آژانس که در برجام و پروتکل الحاقی پذیرفته ایم را تعطیل خواهیم کرد. از سوی دیگر کمیسیون اصل ۹۰ به دقت بر اجرای این طرح نظارت خواهد کرد و اجازه خطای دوباره به دولت نخواهیم داد.
 
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان