کد خبر: ۱۴۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
بوق ممتد وضعیت قرمز کرونایی همچنان ادامه دارد!!

روایتی هولناک از تدفین مرگبار مردگان کرونایی در پاسارگاد/نظارت بر شیوه تدفین فوتی های کرونا بر عهده کیست؟!

تاکنون طبق اعلام رسمی متاسفانه 7 نفر از همشهریانمان در شهرستان پاسارگاد قربانی کرونا شدند، قربانیانی که اکثریت آنها از محله علی آباد بودند.
به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، یکی از معیارهای هشدار دهنده در وضعیت قرمز کرونایی و دخیل در این وضعیت، آمار فوتی های کرونایی است.
 تاکنون طبق اعلام رسمی متاسفانه 7 نفر از همشهریانمان در شهرستان پاسارگاد قربانی کرونا شدند، قربانیانی که اکثریت آنها از محله علی آباد بودند.
محله علی آباد شهر سعادت شهر با بیش از هشت هزار نفر جمعیت، محله ای با مردمانی متمدن و با فرهنگ است که همواره از نظر سطح  فرهنگ در حوزه های مختلف و  بویژه رعایت نکات بهداشتی زبانزد بودند و هستند اما این روزها،خبرهای خوبی از اوضاع کرونایی در این محله، مخابره نمی شود.
 شهروندان زیادی از محله علی آباد از آمار بالای مرگ و میر و شیوع بیش از حد ویروس کرونا نگران هستند، نگرانی که کاملا به جا و‌منطقی است.
موضوعی که مورد گلایه و نگرانی اهالی این محله شده است، نوع برگزاری مراسمات تشییع و تدفین فوتی های کرونا است که نگرانی ها را برای اهالی مضاعف کرده است.

گفته می شود مراسم تدفین فوتی های کرونایی با سایر فوتی ها هیچ تفاوتی نداشته و بعضاً به همان روش و سیاق همیشگی مراسمات برگزار می شود که طبق شیوه نامه های بهداشتی این یک سهل انگاری، بی ملاحظگی و اشتباه مرگبار است که در آینده نزدیک تاوان این اشتباه را مردم محله علی آباد و دیگر نقاط شهرستان پاسارگاد پس خواهند داد.

در کنار اقدام شایسته و فرهنگ ساز خانواده های متوفی  مبنی بر عدم برگزاری مراسم تشییع و ختم و سایر مراسمات بعدی، می طلبد شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاسارگاد در کنار نظارت ‌بیش از پیش، از ابزار قانونی که مشخص شده است، استفاده کند و به جد با برگزاری این مراسمات به صورت عادی برخورد کند.

طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که بهداشت جامعه را به مخاطره بیندازد و باعث تهدید و به خطر انداختن سلامت مردم شود، جرم است و باید با خاطیان برخورد شود.

اینطور که از ‌پژواک صدای مردم در شهرستان پاسارگاد بر می آید، مردم از عدم نظارت های بهداشتی و منفعل عمل کردن مسولان و اعضا ستاد مقابله با کرونا شهرستان در این حوزه به شدت شاکی هستند و گلایه مند.
هر چند رعایت شیوه نامه های بهداشتی ابتدا از خود مردم و شهروندان آغاز شود، اما قطعا ‌برخورد قاطع و قانونی با هنجارشکنان کرونایی می تواند وضعیت کرونایی شهرستان پاسارگاد را به وضع بهتر از امروز تبدیل کند، موضوعی که قانون هم دست مجریان قانون  را باز گذاشته است و از اجرا کنندگان قانون حمایت می کند.
طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی برای دفن جان‌باختگان ویروس کرونا، ابتدامتوفی در کاورهای مخصوص قرارگرفته و تا زمان دفن، این پوشش برای جلوگیری از انتقال ویروس باقی می‌ماند و کسی آن را باز نمی‌کند.

آمبولانس‌های ویژه و پرسنل مجهز اجساد را به بهشت‌زهرای آن شهر منتقل می‌کنند فوت‌شدگان بر اثر کرونا، با آمبولانس و از راهرویی جدا از محل رفت‌وآمد عمومی، به ساختمانی مجزا از ساختمان غسالخانه منتقل می‌شوند، قربانیان بیماری کرونا به ساختمان غسالخانه منتقل نمی‌شوندو اجساد شستشو نمی‌شود.
محل دفن‌ قربانیان بیماری کرونا در "قطعه فوت‌شدگان کرونایی و عفونی" است و خاکسپاری بدون حضور خانواده و مراسم عمومی انجام می‌شود.


ضد عفونی کردن برخی از کوچه های محله علی آباد که بیشترین افراد کرونایی در آن زندگی می کنند و نظارت بر آمد و شد به این محله و به ویژه تردد خانواده های مبتلا به کرونا از دیگر خواسته های مردم محله علی آباد از مسولان است.
نظرات بینندگان