کد خبر: ۱۴۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

وجود 57حزب فعال در استان فارس/ خانه احزاب یا خانه وعده های تحقق نیافته؟

گرچه معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس سال گذشته وعده تأسیس خانه احزاب فارس را داد و گفت:تشکیل خانه احزاب یکی از اولویت‌های حوزه سیاسى استان است،اما پس از گذشت یک سال از این وعده هنوز هیچ خبری از شکل گیری این خانه نشده است...
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،مروری هرچند اجمالی بر تاریخچه تاسیس، فعالیت و انحلال یا تداوم احزاب در ایران نشان می دهد که زمینه های خاص اجتماعی باعث شده اند که حزب گرایی در ایران، به ویژه انقلاب سیاسی اسلامی، متفاوت از سایر کشورها و دوره ها باشد.

گرچه در قانون اساسی مشروطیت خبری از احزاب نبود و فقط به تشکیل اجتماعات اشاره مختصری شده بود، اما کوران حوادث در تاریخ معاصر ایران، باعث ظهور جریان ها و گروه های مختلف سیاسی شد تا جایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز 
 به صراحت به احزاب سیاسی پرداخته شده و در اصل ۲۶این قانون آمده است؛ ((احزاب، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده آزادند ,مشروط بر اینکه اصول استقلال ,آزادی ,وحدت ملی,موزاین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند، هیچ کس را نمیتوان از شرکت در آن ها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.))

در اجرای این اصل قانون فعالیت احزاب,جمعیت های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده و آیین نامه اجرایی آن با عنوان ((آیین نامه اجرایی فعالیت احزاب,جمعیت ها,انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی اقلیت های دینی مربوط به قانون احزاب))تصویب شده است که مهمترین قوانین و مقررات موجود در زمینه احزاب سیاسی محسوب می شوند.

پس با توجه به پرداختن قانون اساسی به احزاب میتوان دریافت که وجود حزب ها و گروههای مختلف سیاسی با دیدگاه های متفاوت اهمیت ویژه ای در  جلب مشارکت حداکثری مردم در مسائل مربوط به جامعه از جمله انتخابات دارد، از طرفی نیز یکی از مهمترین دلایل پیشرفت جوامع توسعه یافته، وجود احزاب قدرتمند و نهادینه شدن تحزب در آن جوامع است.

اهمیت و گسترش رفتار حزبی در کشورهای پیشرفته باعث آشنایی و آگاه شدن مردم نسبت به حقوق و وظایف خود شده است، بر همین اساس فعالان سیاسی و حزبی معتقدند كه منشورگفت و گوی سیاسی آغازی برای حل اختلافات و مشكلات در بین گروه ها و طیف های مختلف سیاسی است كه احزاب می توانند در عین حفظ هویت سیاسی با گفت و گو مسیر توسعه را برای كشور هموارتر كنند.
وجود 57حزب فعال در استان فارس/ خانه احزاب یا خانه وعده های تحقق نیافته؟
به همین خاطر است که فعالان سیاسی بر این باورند که یکی از مهمترین مسائلی که نمایندگان بعنوان منتخبین مردم و مسئولین، باید به آن بپردازند، مسئله احزاب است همچنین توجه به تحزب در کشور ما اصلی ترین مسئله ای است که باید مجلس و دولت بطور جد به آن بپردازند،اما به نظر می رسد همچنان این بحث به دغدغه جدی مسئولان تبدیل نشده و احزاب در ایران فعالیت جدی و مستمری ندارند.

احزاب با جذب افراد جامعه و آموزش به شهروندان باعث آشنایی آنها نسبت به مطالبات و وظایفی که برعهده دارند می شود که در نهایت این افراد رفتارهایی که از خود بروز می دهند باعث اعتلای جمعی جامعه خواهند شد.

ناگفته نماند که در ایران طبق آمار وزارت کشور که در پورتال رسمی این وزارتخانه منتشر شده در حال حاضر ۲۲۳ حزب و تشکل سیاسی مجوز فعالیت دارند که اکثر این تشکل ها عناوین غیر سیاسی دارند و یا صنفی و منطقه ای هستند که فقط به امور مربوط به داخلی خودشان می پردازند.
وجود 57حزب فعال در استان فارس

وجود 57حزب فعال در استان فارس

در استان فارس هم به گفته مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری فارس که در میزگرد ایرنا در خصوص نقش احزاب در تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات برگزار شده بود، تعداد احزاب فعال در استان فارس را ۵۷ حزب برشمرد که از این تعداد ۳۰ حزب اصلاح‌طلب، ۲۳ حزب اصولگرا و ۴ حزب نیز مستقل یا اعتدالیون هستند و این تنوع نشان می‌دهد، ظرفیت‌ها و درخواست‌های جامعه در چارچوب قانون در اسرع وقت پیگیری شده است از سویی نیز با توجه به گستردگی استان فارس و تعدد قومیت و وجود دیدگاه های متفاوت و این تعداد حزب، ضرورت توجه هر چه بیشتر به این گروه ها و تأسیس خانه احزاب را دو چندان میکند.

اگر چه معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس سال گذشته در نشست مشترک احزاب سیاسی شهرستان شیراز به میزبانی فرمانداری این شهرستان وعده تأسیس خانه احزاب فارس را داد و گفت:تشکیل خانه احزاب یکی از اولویت‌های حوزه سیاسى استان است که با پیگیرى‌هاى انجام شده، مکانی جهت واگذارى به خانه احزاب استان توسط یکى از دستگاه‌هاى اجرایى در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم هر چه سریع‌تر این مطالبه بحق احزاب استان مبنى بر تشکیل خانه احزاب نیز جامه عمل بر آن پوشیده شود،اما پس از گذشت یک سال از این وعده هنوز هیچ خبری از شکل گیری این خانه نشده و این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور در ۱۷ استان کشور خانه احزاب تأسیس شده است.

یکی از کارکردهای مهم احزاب قانون‌مداری و نهادینه کردن قانون در جامعه است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی فرمانداری شیراز، سید احمد احمدی زاده با بیان اینکه باید نگاهى به عملکرد احزاب مختلف استان و تأثیر آن در حوزه سیاسى داشت، خاطر نشان کرد: باید قبول کنیم که جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی استان فارس داراى سابقه سیاسى مفید و توانمند هستند که این امر انتظارات را از احزاب فعال استان بالا می‌برد.

احمدى‌زاده همچنین با انتقاد از برخى رفتارها و جلسات که هیچ خروجى و حاصلى براى توسعه استان و حل مشکلات مردمى ندارد، افزود: ما اعتقاد داریم که احزاب و جریانات سیاسى مختلف با سلائق  گوناگون باید  هر کجا منافع استان ایجاب کند یا در راستاى پیگیرى مطالبات مردمى بتوانند دور یک میز جمع شوند و براى مسایل و مشکلات مطرح شده راهکار ارائه دهند.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم احزاب قانون‌مداری و نهادینه کردن قانون در جامعه است، تصریح کرد: تمامى احزاب با گرایش‌هاى سیاسى مختلف در دولت داراى سهم و مسئولیت هستند و به طبع احزاب مختلف در استان نیز مى‌بایست با برنامه اثرگذار براى حل مشکلات موجود به صحنه بیایند و از حضور و برنامه‌هاى مدون به همراه راهکارهاى ارائه شده تمامى احزاب استقبال مى‌کنیم. 

توسعه فضای سیاسی و تقویت احزاب در کشور از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید ملانوری   مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشورتوسعه فضای سیاسی و تقویت احزاب در کشور را از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت:در حال حاضر در 17 استان خانه احزاب راه‌اندازی شده است و در تعدادی دیگر از استان‌های کشور راه‌اندازی خانه احزاب در دست اقدام و پیگیری است.

ملانوری با اشاره به سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در توسعه فضای سیاسی کشور و تقویت احزاب از فعالیت 116 حزب رسمی در حال حاضر در کشور خبر داد و بیان داشت: کمک به احزاب در سراسر کشور از رویکردهای مهم و کلان کشور در راستای تقویت دموکراسی است.

گر چه به منظور اطلاع دقیق از فعالیت احزاب در فارس و پیگیری وعده یک ساله معاون سیاسی امنیتی استاندار در خصوص راه اندازی خانه احزاب در این استان و اینکه سرانجام این خانه به کجا رسیده است با دفتر معاون سیاسی امنیتی استاندار و دفتر مدیر کل سیاسی استانداری ارتباط برقرار کرده و خواستار یک گفتگو با آنها شدیم اما علی رغم پیگیری مکرر خبرنگار شیرازه، فرصت این مصاحبه از سوی دفتر این دو مسئول فراهم نشد.

گفتنی است در علوم سیاسی، احزاب به عنوان رابط بین مردم و دولت و ابزار کنترل دولت توسط مردم مطرح می شوند که در جامعه امروزی ما امری بسیار ضروری و جای خالی آن احساس میشود./
سمیه رعیتی
انتهای پیام/


نظرات بینندگان