کد خبر: ۱۴۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
حکایت جاده هایی که هنوز جان می گیرند؛

نیاز به 520 میلیارد ریال اعتبار مالی پروژه لارستان/نادیده گرفتن تصادفات خطرناکی که در کمین مسافران نشسته است

حادثه تلخ و ناگوار تصادف جاده ای هر چند که در یک یا چند ثانیه به وقوع می پیوندد اما عوارض و آسیب هایی که بر جا می گذارد، سال های سال گریبانگیر افراد یا خانواده های بیشمار شده و پدر و مادر، فرزند، دوست و فامیل را برای همیشه داغدار می کند.
نیاز به 520 میلیارد ریال اعتبار مالی پروژه لارستان/نادیده گرفتن تصادفات خطرناکی که در کمین مسافران نشسته است
 به گزارش،پایگاه تحلیلی -خبری "شیرازه"،معضلاتی که به دنبال تصادفات، خصوصا از نوع جاده ای آن رقم می خورد نه تنها مسائل اجتماعی پدید می آورد بلکه حادثه دیدگان و نزدیکان آن ها را با مشکلات عدیده اقتصادی نیز مواجه می کند.هفته ای نیست که آمار تصادفات هولناک و خبرهای ناگوار آن تن آدمی را نلرزاند.این تلفات جاده ای در حالی رقم می خورد که هر روز بر تردد ها افزوده و به دنبال آن نیز آمار تصادفات افزایش می یابد.

مهرماه سال 93 بود که کلنگ باند دوم  محور جهرم-لارستان-بندعباس با حضور مسئولان وقت وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان به زمین زده شد اما از آن زمان تاکنون 6 سال گذشته و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.به گفته همتی، روابط عمومی سازمان اورژانس جهرم در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۱۵ هزار تماس تلفنی داشته اند، که ازکل ماموریت ها 3 هزار و ۷۰۶ مورد بوده که 2 هزار و 359 مورد  از آن جاده ای و مابقی شهریست.

وی در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه"، به آمار تصادف ها در سه ماه نخست سال جاری اشاره کرد و با بیان این که آمار تصادف ها بیش از سایر حوادث می باشد،گفت:کل آمار تصادفی ها در این مدت ۵۶۵ مورد بوده و این آمار بیش از سایر حوادث ناگواریست که اتفاق افتاده است.همتی بیان کرد:ازکل موارد تصادفات، ۲۳۸ مورد جاده ای و  ۳۲۷ مورد شهریست و میانگین رسیدن به حادثه در شهر حدود ۸ و در جاده را حدود ۱۳ دقیقه دانست.وی با اشاره به بیماران اعزام شده به بیمارستان افزود:تعداد کل بیماران اعزامی در این مدت 1 هزار و ۸۶۴ مورد بوده که بیشتر آن ها مشکلات شکستگی، تنفسی و قلبی داشته اند.

بهره برداری تنها 13 کیلومتر!
به گفته یک منبع آگاه و موثق نیز که نخواست اسمی از او برده شود،از ۱۲۵ کیلومتر از بزرگراه جهرم -لارستان،۵۳ کیلومتر در حوزه جهرم و مابقی در حوزه لارستان است.
وی افزود:در بزرگراه جهرم-لارستان، ۱۳ کیلومتر ورودی به شهر که در قطعه اول قرار گرفته و اتفاقا بیشترین آمار تصادفات را داشته به بهره برداری رسیده،در قطعه دوم یعنی ۲۵ کیلومتر آن نیز حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در قطعه ۳ به مقدار ۱۳ کیلومتر از این پروژه هم حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود:در حال حاضر هرسه قطعه در حوزه اداره کل راه و شهرسازی استان فارس فعال است که البته جای کار هم دارد.
این منبع آگاه گفت:حجم ترافیک در ورودی شهرها به دلیل دسترسی به محل های اطراف بالاست و بالطبع آمار ترافیک و تصادف در این مناطق نیز با افزایش بیشتری همراه می باشدکه در این محدوده برطرف شده است.
وی اعتقاد دارد که به دلیل شرایط بد اقتصاد کنونی و نبود اعتبارات مالی تکمیل پروژه های اینچنین به تاخیر افتاده وگرنه از ماه ها پیش به انجام می رسید و از آمار تصادفات نیز کم می شد.
نیاز به 520 میلیارد ریال اعتبار مالی
مهندس باقرى فرد،مديركل راه و شهرسازى لارستان هم گفت: طبق آمار و گزارشات، بیش از ٤٥ درصد ترافیک عبوری از محور جهرم لارستان-بندرعباس، ترافیک سنگین، علی الخصوص محمولات سوختی می باشد که بر اساس معیارهای ایمنی راه ها، مربوط به خودروهای سنگین بوده و جزو چهار محور خطرناک استان فارس محسوب می شود.
وی با بیان این که 204 کیلومتر از طرح احداث باند دوم محور جهرم- لار– بندرعباس، در حوزه  اداره کل راه وشهرسازی لارستان قرار دارد ،گفت:احداث این باند در طول ٣٢ کیلومتر از این طرح، نقش مهمی در تسهیل عبور و مرور داشته و با کاهش تصادفات جاده ای همراه شده که هم اکنون تكميل شده است.
باقری فرد بیان کرد:با رویکرد حذف نقاط پرحادثه، اجرای باند دوم و ارتقای این محور از حالت دو خطه به چهار خطه در مقاطع پرتصادف و خطرناک این حوزه، در مجموع به طول ٩٥ کیلومتر از عمليات اجرايى آن در دست اجرا می باشد.
مديركل راه و شهرسازى لارستان با اشاره به این که با پیگیری های لازم انجام شده و با مساعدت مستقیم مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در  یک سال اخیر کارها به خوبی پیشرفته،گفت:با پیمان سپاری ٥٥ کیلومتر از احداث باند دوم محور جهرم-لار،تمامی قطعات طرح مذکور، در محور جهرم- لار، در دست احداث قرار گرفته و به پيمانكار تحويل داده شده است .

وی افزود:در حال حاضر، احداث قطعات باقیمانده از باند دوم از ورودی لار به سمت بندرعباس و از پاسگاه «چهاربرکه» تا انتهای حوزه به سمت بندرعباس، مجموعاً به طول ٧٤ کیلومتر برای تأمین مالی پروژه مذکور و برگزارى مناقصه نیز در دست پیگیری می باشد.

باقری فرد ادامه داد: اعتبار ابلاغی سال جاری برای طرح احداث باند دوم محور جهرم-لار- بندرعباس،  به اداره كل راه و شهرسازى لارستان ٩٠ میلیارد ریال است و مطالبات انباشته پیمانکاران فعال در طرح، بالغ بر ٤٣٠ میلیارد ریال می باشد.
وی در پایان یادآور شد:محور جهرم - لارستان از محورهای مهم شریانی وترانزیتی کشور و حلقه اتصال مرکز کشور به بنادر مهم اقتصادی ومناطق آزاد تجاری (بنادر عباس، شهید رجایی، شهید باهنر و جزیره قشم) محسوب می شود که با استقبال ناوگان حمل و نقل کالا ومسافر، روبروست.
یکی از سوالات مردم لارستان درباره محور لار – بندرعباس همچنان این است که چرا با وجود دستور وزیر وقت راه و شهرسازی پس از گذشت تقریبا 6 سال اقدام اساسی در این زمینه نشده است.
گفتنی اسـت،در محور لار – بندرعباس نیز کل تردد در سال گذشته یک میلیون و 6 هزار و 541  بوده که 38 درصد آن خودور سنگین بوده است. همچنین میزان کل تردد در 3 ماه ابتدایی سال در این محور 259 هزار و 78 بوده که 36 درصد آن خودرو سنگین بوده است.


در تصادفات جاده اي عوامل و پارامترهايي بسياري دخيل مي باشند، پاره اي از اين اطلاعات داراي خصيصه جغرافيايي هستند يعني در حصار زمان و مکان قرار مي گيرند و پاره اي ديگر اطلاعات توصيفي تصادفات هستند. برقراري ارتباط ما بين اين اطلاعات و استفاده از آن ها در راستاي کاهش تلفات جاده اي نيازمند طراحي يک سيستم مديريتي هوشمند است که بتواند در مديريت ترافيک و برنامه ريزي ها نقش ابزاري کارآمد را ايفا کند.
به تازگی پيشنهاد طراحي یک سامانه با عنوان سامانه هوشمند مديريت و اطلاع رساني تصادفات و تخلفات جاده اي ارائه شده است. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد با استفاده از اين سامانه هوشمند در پليس راه مي توان با جمع آوري آمار تخلفات از يگان هاي اجرايي، تحليلي مناسب از آن ها ارائه کرد. همچنين با ارائه اطلاعات کارشناسان تصادفات، کروکي صحنه حادثه را طراحي و ارائه مي کند و علاوه بر اين داده هاي مکاني تصادفات را در مسيرهاي جاده اي ارائه مي کند تا برنامه ريزي مناسب صورت گيرد.
بر پایه این گزارش، پروژه یا بزرگراه شیراز- جهرم- لار - بندرعباس یک پروژه ملی است که از سال ها پیش کلنگ احداث آن زده شده تا از حواث ناگوار این چنین جلوگیری کند اما هنوز در گیرو دار تامین اعتبار مالی و بی توجهی برخی مسئولین برجا مانده و موضوع دو بانده شدن مسیر جهرم - لار و لار -بندرعباس سال‌ها مطرح شده هنوز به اتمام نرسیده است.بر این اساس از 125 کیلومتر، 13 کیلومتر در جاده جهرم و 32 کیلومتر در لارستان به اتمام رسیده که 80
کیلومتر آن باقی مانده است.
ضروریست که مسئولین امر بیش از پیش به این مهم بپردازند و جهت تکمیل بزرگراه جهرم -لارستان -بندرعباس اقدام نمایند چرا که این مسئله با جان مردم سرو کار دارد، پیشامدهای سخت و ناگواری که یک پس از دیگری رقم می خورد، خانواده های زیادی را برای برای همیشه بی پناه و داغدار می کند.
انتهای پیام/


برچسب ها: جاده ، تصادف ، فارس
نظرات بینندگان