کد خبر: ۱۴۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

برداشت پسته از باغ های نی ریز آغاز شد/پیش بینی تولید ۱۰ هزار تن محصول

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: برداشت پسته از سطح ۱۱ هزار هکتار از باغ‌های نی ریز آغاز شد.
به گزارش شیرازه، علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز، با اشاره به شروع برداشت پسته از سطح ۱۱ هزار هکتار باغ های نی ریز، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۰ هزار تن پسته از باغ‌های  شهرستان نی ریز برداشت شود.

او با بیان اینکه نی ریز از دیرباز قطب پسته استان فارس بوده و مقام نخست سطح و تولید آن را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: این شهرستان ۱۲ هزار هکتار پسته دارد که هزار هکتار آن غیر مثمر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز تصریح کرد: ۲۰ درصد از پسته تولیدی به صورت کال فروشی برداشت و عرضه و بقیه محصول پس از فرآوری بوسیله ۱۷ ترمینال پسته شهرستان، به بازار‌های داخلی و خارجی صادر می‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه ارقام مختلف پسته شهرستان نی ریز شامل اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی است، اضافه کرد: برداشت پسته در این شهرستان از پانزدهم شهریور ماه آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه دارد.

او بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نی‌ریز برای تولید پسته، به علت کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افت کیفی آن در سال‌های اخیر، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی آورده‌اند.

این مقام مسئول اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های بی موقع در زمان گرده افشانی، نوسانات شدید دمایی و گرمازدگی در سال جاری؛ به دلیل انتقال یافته‌های جدید کشاورزی از سوی کارشناسان این مدیریت به کشاورزان همچون نحوه تغذیه مناسب، هرس به موقع و مبارزه غیر شیمیایی با آفات، با کاهش سال آوری مواجه شده و نسبت به پارسال ۱۴ درصد افزایش عملکرد داشته ایم.

او افزود: در چند سال اخیر، تولید محصولات سالم و گواهی شده در دستور کار این مدیریت قرارگرفته است به طوری که در امسال اولین پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌های پسته استان فارس در نی ریز برای باغ محمود خزایی پسته کار نمونه این شهرستان، در سطح ۲۵ هکتار صادر شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز در پایان با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید این محصول در شهرستان تصریح کرد: در حال حاضر نبود تعاونی پسته کاران و مرکز خرید در شهرستان باعث شده است که پسته تولیدی به استان‌های همجوار همچون کرمان ارسال و به نام آنان صادرشود که در صورت رفع این مشکل و با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در شهرستان، محصولات فرآوری شده با نشان منطقه تولید کننده محصول به بازار‌های خارجی صادر شده و در نتیجه باغداران از ارزش افزوده این محصول بهره مند می‌شوند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان