کد خبر: ۱۴۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ضرورت خروج ترمینال باربری ماشین های سنگین از بلوار امیرکبیر شیراز؛

سکوت اجباری در برابر ترددهای ثانیه ای و آلودگی های صوتی؛ تیشه گوشخراش ماشین های سنگین بر روان مردم

با اینکه از سال ها پیش قرار بوده که از رفت و آمد ماشین های سنگین در مرکز شهر شیراز جلوگیری شود اما هر روز و هر ثانیه به بهانه های مختلف در حال تردد و توقف در مراکز شهر بوده و علاوه بر ایجاد نازیبایی، عبور و مرور را برای عابران سخت کرده و با آلودگی های صوتی گوشخراشی که گوش فلک را کر می کند، با روح و روان مردم محلی بازی می کنند؛ مردمی که جز سکوت راه چاره ای ندارند.
 به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری "شیرازه"،اگر روزی روزگاری سر و کارتان به بلوار امیرکبیر، ترمینال باربری،خیابان شهید فرزدقی شیراز بیفتد، از کرده خود پشیمان می شوید. چرا که اوضاع در اینجا به اندازه ای پریشان و درهم هست که هر رهگذری را از زندگی بیزار می کند؛بدا به حال کسانی که در این محل خانه و کاشنه دارند و باید عمری با این همه آشفتگی ها به سر کنند.
توقف و رفت و آمد ماشین های سنگین،کامیون ها و انواع و اقسام خودروهای کوچک و بزرگ معضلات بیشماری را برای مردم محلی رقم زده و زندگی را برای آن ها سخت و طاقت فرسا کرده است، افرادی که با سرو صداهای گوشخراش و تردد های ثانیه ای زندگیشان تیره و تار شده و دیگر اعصاب و روانی برایشان باقی مانده چاره ای جز سکوت ندارند.مکانیک‌کاران در برخی بلوارها و خیابان‌های شهر شیراز و عدم انتقال آنها به سایت مشاغل مزاحم نه تنها زیبایی مرکز استان را خدشه‌دار کرده بلکه عبور و مرور مردم را با دشواری همراه کرده است.
سکوت اجباری در برابر ترددهای ثانیه ای و آلودگی های صوتی؛تیشه گوشخراش ماشین های سنگین بر روان مردم/ رها کردن چرخ  ماشین های سنگین در کف خیابان ها
کافیست به بلوار رحمت و امیرکبیر و به نزدیکی ترمینال باربری سری بزنید تا شاهد اتراق ماشین های سنگین شوید که تایر و لاستک های خود را وسط خیابان پهن کرده و آنجا را تمام و کمال به قرق خود درآورده اند.آن ها طوری آنجا را به تصرف خود درآورده اند که انگار ملک پدریشان هست.رانندگان این خودروها بساط خود را از زیلو و مواد غذایی تا انواع آچار و ... پهن کرده اند و اصلا هم برایشان مهم نیست که زن و بچه ای می خواهد از آنجا عبور کند.
سکوت اجباری در برابر ترددهای ثانیه ای و آلودگی های صوتی؛تیشه گوشخراش ماشین های سنگین بر روان مردم/ رها کردن چرخ  ماشین های سنگین در کف خیابان ها
به گفته ساکنین محل راه رفتن از میان ماشین‌هایی که در خیابان‌های تنگ و باریک،کف پیاده‌رو و حتی وسط خیابان را اشغال کرده‌اند، سخت و طاقت فرساست چرا که نه تنها عبور و مرور را مشکل کرده اند، باعث اتلاف وقت عابرین شده و موجبات برخورد و تصادف را نیز رقم می‌زنند.مینا آراسته،یکی از شهروندان که در بلوار امیرکبیر زندگی می کند، با بیان این که روز شماری می کند تا سر سال از این محل جابجا شود، گفت: ما در اینجا مستاجریم، زمانی که به این محل اسباب کشی کردیم شب بود اما وقتی فردا صبح آن شب برای خرید صبحانه به سوپر مارکت سر کوچه رفتم ،دیدم که چه فاجعه ای هست؛ماشین های سنگین و بزرگ تمامی خیابان را گرفته بودند و من به سختی و هزار ترس و لرز از میان آن ها عبور کردم و تازه فهمیدم که چه بلایی به سرمان آمده است.
یکی از تعمیرکاران ماشین های سنگین با بیان این که خودشان هم از این وضعیت راضی نیستند، گفت: اتاق اصناف در جریان این مسئله است و در استانداری نیز مطرح شده اما شهرداری که موظف به ساماندهی‌ می باشد، هنوز اقدامی نکرده است.
سکوت اجباری در برابر ترددهای ثانیه ای و آلودگی های صوتی؛تیشه گوشخراش ماشین های سنگین بر روان مردم/ رها کردن چرخ  ماشین های سنگین در کف خیابان ها
مشکل تملک در تقاطع غیر همسطح استاد «محمد بهمن بیگی»
همین چند ماه چیش بود که  «نواب قائدی»، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از کاهش ترافیک خودروهای سنگین در بلوار «امیر کبیر» شیراز با افتتاح پروژه های شهری خبر داد و گفت:با افتتاح سه پروژه شهری، گام موثری در کاهش تردد خودروهای سنگین در بلوار «امیر کبیر» شیراز برداشته می شود.وی در گفت و گو با خبرنگار «شیرازه» با بیان این که حدود چند ماه پیش بزرگراه «مهندسین» افتتاح شده، افزود: پروژه تقاطع «شهید رودکی»نیز به بهره برداری رسیده، فاز اول تقاطع غیر همسطح استاد «محمد بهمن بیگی» هم افتتاح شده و فاز دوم آن یعنی زیرگذر شمال به جنوب مانده که امیدواریم تا پایان آبان ماه به اتمام برسد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد:این پروژه بزرگراه مهندسین را به بزرگراه توسعه جنوب متصل می کند اما از آنجایی که  با مشکل تملک مواجه می باشد کارهای نهایی آن به انجام نرسیده است.قائدی بیان کرد: تقاطع غیر همسطح دکتر «خدادوست» نیز با  یک پل روگذر هشت دهانه ای و 2 باند رفت و برگشت در رفع مشکلات ترافیکی بلوار «باهنر جنوبی» به شهرک های «فرهنگیان»، «بهاران» و «فررزانگان» نقش موثری دارد.

تعمیرکاران از خدایشان است که هر چه سریع تر نقل مکان کنند
حسین آوند، رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل‌های سبک و سنگین نیز با اشاره به توقف ماشین های باری و سنگین وزن در بلوار امیرکبیر گفت: با این که این مکانیک کارها با هزینه خود زمین ها را خریداری  و بیش از یک میلیارد خرج کرده اند اما هنوز بلاتکلیف مانده اند. چرا که مجوز ساخت مکان جدید برای فعالیت مکانیک کاران به عهده شهرداریست.وی با تاکید بر فراهم شدن امکانات لازم در منطقه ویژه اقتصادی افزود:این منطقه در نزدیکی شیراز و پل فسا قرار گرفته تا مکانیک کاران به آن جا انتقال یابند اما امکاناتی مثل گاز، برق و آب باید قبل از ساخت و آماده سازی مغازه های آن ها فراهم شود چرا که مکانیک کاران نمی توانند با یک زمین خالی کار خود را از پیش ببرند.

آوند ادامه داد: در حالی که اتحادیه به طور مداوم پیگیری نموده و زمین فراهم کرده اما نه شهرداری، نه استانداری و نه فرمانداری کاری را به اجرا نرسانده اند.تازمانی که منطقه ویژه اقتصادی به طور کامل تجهیز نشده و آماده نباشد، مکانیک کاران نمی توانند تابلو مغازه هایشان را بردارند و ملک خود را تخلیه کنند.وی با بیان این که مکانیک کاران و تعمیرکاران از خدایشان است که هر چه سریع تر نقل مکان کنند، گفت:آن ها زمانی مغازه و ملک خود را در معرض فروش می گذارند که تمامی امکانات برای ادامه فعالیت شان مهیا باشد چرا که اکثر آن ها از این طریق امرار معاش کرده و کسب روزی می کنند.

ایجاد آشفتگی و اغتشاش در کوچه و خیابان
 رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل های سبک و سنگین به این که از چند سال پیش پیگیر جمع آوری و ساماندهی تعمیرکاران و مکانیک کارها هستند،بیان کرد:متاسفانه هیچ یک از مسئولین احساس مسئولیت نمی کنند و حتی خود شهرداری برای ساماندهی این افراد حاضر نیست حتی «دوزار» از سهم خود پایین آید.وی گفت:علاوه براین مشکلات،در وضعیت شیوع بیماری کرونا هم مکانیک کارهای سیار موجب آشفتگی و اغتشاش در کوچه و خیابان شده و به نوعی سد معبر می کنند که البته اوضاع را بدتر کرده و به شهر جلوه بدی داده اند.

رها کردن چرخ  ماشین های سنگین در کف خیابان ها

آوند با بیان این که مکانیک کاران و تعمیرکاران تا پنج شش سال دیگر نقل مکان می کنند، توضیح داد:شما اگر بازدید میدانی از بلوار رحمت و همین طور در نزدیکی ترمینال باربری داشته باشید، می بینید که وضعیت چقدر وحشتناک شده چرا که ماشین های سنگین چرخ های بزرگ خود را بیرون می آورند و کف خیابان رها می کنند. این در حالیست که مکانیکی های سیار نیز علاوه بر سد معبر کردن،با خود اداره راهنمایی درگیری ایجاد کرده اند. با این وجود،دولت هیچ اقدامی نمی کند و انگار دلش نمی خواهد که این معضل ساماندهی شود.

وی ادامه داد:در این مکان ها وضعیت عبور و مرور سخت تر می باشد،البته ما با استاندار هم صحبت کرده ایم که مالکان یا مکانیک کارها باید جایی برای خودشان داشته باشند اما شهرداری نه تنها امکانات لازم را فراهم نمی کند،چوب لای چرخ  آن ها هم می گذارد.
این مقام مسئول با اشاره به اخطار اتحادیه به شهرداری گفت:متاسفانه در این زمینه اتاق اصناف هم کمکی نمی کند،این در حالیست که برای صنعت کاران در شهرک صنعتی همه تجهیزات به خوبی فراهم شده است.
سکوت اجباری در برابر ترددهای ثانیه ای و آلودگی های صوتی؛تیشه گوشخراش ماشین های سنگین بر روان مردم/ رها کردن چرخ  ماشین های سنگین در کف خیابان ها
راه اندازی سایت مشاغل مزاحم در هاله ای از ابهام
نوذر امامی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و عضو کمیسیون عمران ، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز هم گفت:این گونه فعالیت ها اغلب به صورت صنف نقل مکان می کنند،بنابراین در حریم شهر برای این افراد زمین‌هایی را مشخص کرده ایم تا به عنوان سایت مشاغل مزاحم به آنجا انتقال یابند.وی افزود: در طرح مکان‌یابی سایت مشاغل مزاحم که در نوبت ارائه در کمیسیون شهرسازی شورا می باشد نیز نمونه این گونه فعالیت ها شناسایی شده و برایشان در حریم شهر سایت های مختلف جهت انتقال آن ها مکان‌یابی شده که در صورت تصویب در مراجع ذی صلاح اجرایی خواهد شد.
امامی بیان کرد:البته برخی از مشاغل مزاحم مثل نمایشگاه اتومبیل های سنگین، کابینت سازها یا صنف رنگ فروش ها که سمت جنوب شرق سمت بلوار ولایت و غیره بوده اند، نقل مکان کرده اند. این مقام مسئول گفت:در طرح مشاغل مزاحم که مشاور هرنهاد آن را تهیه کرده، این فعالیت‌ها به سمت مناطق هفت و نه انتقال خواهند یافت.

به باور کارشناسان هر نوع اِشغال و سد معبر در فضای عمومی که برای استفاده شخصی صورت گرفته، تخلف محسوب می شود که البته در قانون 55 شهرداری نیز ذکر شده است.بر این اساس شهرداری اجازه دارد که حتی بدون دستور قضائی با متخلفان برخورد کند و برای رفع آن وارد مراحل اجرایی شود. البته از آن‌جا که سد معبر تعابیر متعددی دارد، بهتر است شهرداری ابتدا با احترام و تذکر به برچیدن این موانع اقدام نماید و از وارد کردن هرگونه خسارت مالی یا جانی نیز پرهیز کند.

به هر روی، بارها برای بسیاری از ما پیش آمده که هنگام عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانعی (سد معبر) به‌ناچار مدتی صبر کرده یا این‌که مسیر را به سمت خیابان تغییر داده‌ و مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه به‌وجود آورده‌ایم و طبیعی است که این عمل احتمال بروز حادثه را نیز به همراه دارد. البته فقط بحث اخلال در قدم زدن در پیاده‌رو نیست. زمانی که سوار مترو هم می‌شویم در شلوغی سرسام‌آور مترو حضور دستفروش‌ها هم مانع حرکت ما می‌شود و در مواردی پرخاش و درگیری را نیز به همراه دارد. یکی از موارد احترام به حقوق شهروندی رعایت همین حریم‌های اجتماعی است و کم نیستند کسبه‌ای که معتقدند پیاده‌رو مقابل مغازه‌شان متعلق به آنهاست یا دستفروش‌هایی که در خیابان بساط می‌کنند، به‌راحتی مانع عبور و مرور شهروندان درر پیاده‌رو و خیابان می‌شوند. از سوی دیگر با داغ شدن بازار مسکن و ساخت‌وساز‌ها حتی در کوچه‌های تنگ و باریک نخاله‌ها و وسایل ساخت ساختمان‌ها نیز گاهی نیمی از کوچه را به خود اختصاص می‌دهد که عبور و مرور خودرو که هیچ، تردد همسایگان نیز با ‌سختی همراه می شود.

برپایه این گزارش، زخمی که سال ها بر جا مانده و حسابی کهنه شده هنوز درمانی برای آن نیست.اما باید این را در نظر داشت که در شان و منزلت شهر تاریخی و فرهنگی شیراز نیست که در چند قدمی پارک ها، باغ ها، مراکز شهر و در دل منازل مسکونی، این همه آشفتگی و بی نظمی به پا باشد و نسبت به این گونه ریخت و پاش ها و سد معبرکردن ها بی توجهی شود.
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری

نظرات بینندگان