کد خبر: ۱۴۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
با نگاهی به سفر غیرمتعارف وزیر خارجه سوئیس به اصفهان بررسی شد؛

وزیر امور خارجه سوئیس در نصف جهان چه می‌کند/ غربی‌ها علاقه دارند خودشان را «پسرخاله» نشان دهند

وزیر امور خارجه سوئیس با پرواز مستقیم به اصفهان، سفر خود به ایران را با اقدامی نامتعارف آغاز کرد و در دیدار با مقامات کشور از بهبود روابط بین ایران و سوئیس سخن گفت؛ همین حضور و برخی صحبت های وی خبر از اهداف پشت پرده سفر وی به ایران می دهد.

به گزارش شیرازه به نقل از صاحب نیوز؛ ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس روز شنبه که مصادف با آغاز سال تحصیلی در کشور و رقم خوردن یک اتفاق بزرگ و خبر مهم شروع روند تحصیل در سفری کاری وارد ایران شد اما وی در اقدامی غیرمتعارف و سؤال برانگیز برخلاف سفرهای رسمی دیگر اگرچه میهمان رسمی دولت ایران بود، اما تصمیم گرفت پیش از حضور رسمی در تهران با پروازی مستقیم به اصفهان سفر کند.

 
شروع نامتعارف سفر آقای وزیر به ایران
 
عرف دیپلماتیک در سفرهای مقامات رسمی این است که ابتدا آن مقام با تشریفات و استقبال همتای خود وارد پایتخت سیاسی کشور مقصد می‌شود و بعد از دیدارهای سیاسی از جمله نشست با همتای خود، مقاصد بعدی سفر خود در آن کشور را دنبال می‌کند.
 
اکنون مسئولی از یکی از کشورهایی که خود نماد نظم غربی است در عالم دیپلماتیکی که از دیسیپلین و نظم مشخص و سنگینی برخوردار است که حتی نحوه نشستن دیپلمات‌ها در مقابل یکدیگر نماد و مفهومی دارد، وارد کشور ما شده و بدون توجه به همه این رسوم بین المللی، به جای سفر به پایتخت و شرکت در مراسم استقبال رسمی ورود به کشور و غیره، سفر خود را با حضور در اصفهان رقم زده است. این مسأله از چند جنبه جای تأمل دارد.
 
احتمالاً موضوع مهمی وی را به اصفهان کشانده است و آن قدر این موضوع مهم بوده که کاسیس با اطلاع از رفتار غیرمتعارف خود و عواقب آن حاضر شده، به آن تن بدهد. موضوعی وزیر امور خارجه سوئیس حتماً باید قبل از دیدار با مقامات کشورمان با آن روبرو می‌شد.
 
البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن شرایطی بوده که کاسیس را مجبور کرده یک روز حضور خود در تهران و دیدار با مقامات کشورمان را به تأخیر بیاندازد. این شرایط می‌تواند نتیجه برخی مذاکرات در نقاط دیگری از جهان و یا حتی مسائل داخلی کشور ما باشد.
 
وی در گفتگو با خبرنگاران هدف خود از این سفر را تشریح نکرد و به بیان عباراتی نظیر این که «قبل از سفر به تهران و دیدار رسمی با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه مایل بودم از شهر زادگاه آقای ظریف بازدید کنم که گوشه‌ای از زیبایی‌های این شهر را بازدید کردم.» اکتفا کرد. البته کاسیس دیدارهایی با اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان و استاندار اصفهان داشت و از برخی آثار تاریخی این شهر دیدن کرد.
 
 
 
تأکید بر روابط علمی بین ایران و سوئیس
 
مسؤل میز سوییس و مدیر مرکز همکاری های علمی بین‌المللی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با صاحب نیوز در مورد دیدار خود با وزیر امور خارجه سوئیس با بیان این که دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 2017 مسئول کارگروه همکاری‌های علمی بین ایران و سوئیس شده است، گفت: در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های میز سوئیس در دانشگاه صنعتی ارائه و در مورد همه گرندهای پژوهشی، وبینارها، سمینارها، کنفرانس‌ها، ورک شاپ‌ها، پروژه‌های مشترک بین ایران و سوئیس که در طی این سال‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شده بود و همچنین بازدید هیئت‌های عالی رتبه علمی و رؤسای دانشگاه‌های مهم دو کشور صحبت شد و ابراز امیدواری شد این همکاری‌ها توسعه پیدا کند.
 
دکتر سیما فاخران علت این دیدار را پیگیری روند پیشرفت و فعالیت میز علمی سوئیس در ایران عنوان کرد چرا که تأسیس میز سوئیس در ادامه برنامه‌هایی بوده که در سطح رؤسای جمهور کشور در رابطه با آن توافق شده و در نقشه راه همکاری ایران و سوئیس به امضای دو طرف رسیده بود.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: در این دیدار در رابطه با جزئیات مباجث مربوط به همکاری‌های علمی بین ایران و سوئیس صحبتی نشد چرا که مقام ارشد علمی این کشور همراه وزیر امور خارجه در این سفر حضور نداشت ولی آن چه مورد تأکید آقای کاسیس قرار گرفت این بود که ارتباط بین محققین دو کشور علاوه بر منافع علمی دوطرفه می‌تواند در زمان تحریم روابط بین دو کشور را تسهیل کند.
 
مسئول مرجع روابط علمی بین دو کشور ایران و سوئیس همچنین بیان کرد: در این دیدار پیشنهاد نامگذاری روز علم ایران و سوئیس مطرح شد تا هر ساله در این روز برنامه‌های مشخصی در راستای همکاری‌های علمی بین دو کشور اجرا شود.
 
سیما فاخران اظهار کرد در این دیدار دکتر اشرفی زاده و دکتر مصدق، دو نفر از پژوهشگران کشورمان که پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با سوئیس داشته و برنده گرند پژوهشی شده بودند به عنوان دو نمونه از کارهای موفق تحقیقاتی مشترک به اختصار در مورد پروژه‌های خودشان و نتایج حاصل از همکاری‌های مشترک توضیحتی ارائه دادند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در مورد سوابق دیپلماسی علمی بین دو کشور گفت: در مدت تشکیل میز علمی سوئیس در ایران، بازدید وزیر علوم سابق سوئیس و رؤسای دانشگاه‌های ETH  و EPFL  از کشورمان و مراکز مهم علمی ایران را داشتیم و همچنین متقابلاً سفر قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل به همراه رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران به سوئیس و حضور در تور علمی بازدید از دانشگاه‌های برتر این کشور و برگزاری نشست با وزیر علوم این کشور را داشته‌ایم.
 
گمانه زنی می‌شود وزیر امور خارجه سوئیس می‌خواست با اقدام نامتعارف خود در سفر به اصفهان قبل از استقبال رسمی، توجهات را جلب کرده و با دیدار با مسئولان میز سوئیس در دانشگاه صنعتی اصفهان و بیان ارتباطات علمی بین دو کشور ثابت کند، سوئیس گام مثبت در جهت روابط بین دو کشور داشته و علاقمند به توسعه این روابط است تا به عبارتی با دستی پر به دیدار مسئولان کشورمان برود.
 
گذشته از شروع پرحاشیه سفر وزیر امورخارجه سوئیس به ایران، صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌های متعددی راجع به این سفر می‌شود و به ویژه اصلاح طلبان علاقمند بودند با توجه به این که این کشور حافظ منافع آمریکا در ایران است، این گونه وانمود کنند که کاسیس برای بهبود روابط بین ایران و آمریکا وارد کشور ما شده است.
 
 
 
 
غرب در عمل حسن نیت خود را نشان دهد
 
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان این که وزیر امور خارجه سوییس علت سفر خود به ایران را 100 سالگی آغاز رابط بین دو کشور بیان کرد، گفت: برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که با توجه به این که سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران، ایگنازیو کاسیس برای میانجیگری بین ایران و آمریکا وارد کشور شده است.
 
حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی به سخنان رئیس جمهور کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه سوئیس اشاره کرد که اظهار کرده بود «آمریکا اگر از کارهای خود برگردد راه برای مذاکره باز است» و گفت: البته این سخن آقای روحانی تعلیق بر یک امر محال است و مانند این می‌ماند که گفته شود اگر گرگ، گوسفند شود ما با او دوست می‌شویم.
 
این نماینده مجلس امیدهای برخی رسانه‌های اصلاح طلب برای تأثیر مثبت این سفر بر روابط بین ایران و آمریکا، با «واهی خواندن این امیدها» این تعبیر را به کار برد که مانند آن فردی می‌ماند که بلال باد می‌زد و می‌گفت ان‌شاءالله جگر است.
 
حجت الاسلام نقد علی افزود: محتوای صحبت‌های ایگنازیو کاسیس در دیدار با مقامات کشورمان عبارات بشر دوستانه بود اما تا زمانی که غربی‌ها در عمل پایبندی خود به تعهدات و برداشتن تحریم‌ها را عملی نکنند چیزی ثابت نشده و تغییر نخواهد کرد.
 
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اظهار اینکه بعید است از این سفر آبی گرم شود، عنوان کرد: غربی‌ها علاقه دارند خودشان را «پسرخاله» نشان دهند و اقدام کاسیس برای گشت و گذار در اصفهان در بدو ورود به ایران نیز احتمالاً در همین راستا بوده است.
 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان