کد خبر: ۱۴۱۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
رئیس سازمان دانش آموزی فارس؛

واریز پول سرویس مدارس به حساب سازمان دانش آموزی و امکان استفاده از این حساب را تکذیب می‌کنم

اسماعیلی رئیس سازمان دانش آموزی فارس،گفت: این وظیفه قبلاً طبق قانون به سازمان دانش آموزی سپرده شده و تمام مدارک و دستورالعمل‌ها نیز موجود است و یکی از نقش هایی هم که داشته، نقش نظارتی بوده که طبق تفاهم‌نامه‌ای که در وزارتخانه بین انجمن اولیا و مربیان و سازمان دانش آموزی بسته شده این وظیفه به این سازمان تفویض اختیار شده و اینکه بگوییم چون قبلاً تحویل ما بوده و حالا گرفته شده حتماً غیرقانونی است یا اکنون غیرقانونی کار انجام می‌شود استدلال درستی نیست.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در رسانه ها امسال طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش و همچنین در یک تصمیم جمعی که در کار گروه ماده 18گرفته شد، وظیفه نظارت بر سرویس مدارس که قبل از این توسط سازمان دانش آموزی انجام می شد از این سازمان گرفته شده و شنیده ها حاکی از واگذاری آن به اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش است که این امر حرف و حدیث هایی را مبنی بر علت این ماجرا به دنبال داشت.

 در بخشنامه های وزارت کشور و آموزش و پرورش به صراحت اعلام شده که سرویس دانش آموزی باید زیر نظر سازمان حمل و نقل درون شهری شهرداری باشد

گر چه عبدالحسین رحیمی رئیس جدید اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، علت این امر را تصمیم وزارتخانه دانست و گفت: در بخشنامه های وزارت کشور و آموزش و پرورش به صراحت اعلام شده که سرویس دانش آموزی باید زیر نظر سازمان حمل و نقل درون شهری شهرداری باشد پس در راستای رعایت بخشنامه و دستورالعمل ها این تصمیم گرفته شده است،اما این سوال همچنان مطرح است که اگر قبلا هم اینچنین بوده و باید مسئولیت سرویس مدارس برعهده سازمان حمل و نقل درون شهری شهرداری باشد پس چرا دو سه سال اخیر اینگونه اجرا نشده است؟
واریز پول سرویس مدارس به حساب سازمان دانش آموزی و امکان استفاده از این حساب را تکذیب می‌کنم
رحیمی در پاسخ به این سوال ابراز داشت:این یک تصمیم توافقی بوده که بین آقای عباسپور مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارتخانه و سازمان دانش آموزی  گرفته شده و امسال هم خود وزارتخانه تصمیم گرفته  این کار توسط سازمان حمل و نقل درون شهری و اداره انجمن اولیا و مربیان انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا پرداخت و دریافتها و تامین خودرو کلا به عهده شهرداری است؟ اظهار کرد: امسال بنابه تصمیمات کار گروه ماده 18، مقرر شده شورای مدرسه که شامل مدیر، معاون، رئیس انجمن و اولیا و یک نفر از والدین است بر چگونگی کار سرویس مدارس ازجمله دریافت و پرداخت ها ،قرار داد ها و به کار گیری رانندگان نظارت کنند و امیدواریم به خوبی اجرا شود.

رحیمی در پایان افزود: طبق ماده 13مدیر مدرسه می بایست هزینه ایاب و ذهاب را بر اساس مصوبه شورای شهر از والدین دریافت کند و مدرسه با شرکتهایی که سازمان حمل و نقل شهرداری مشخص کرده قرار داد می بندد تا سرویس دهی انجام شود.

 درصد بسیار اندکی که آن هم مربوط به هزینه‌های بالاسری می‌شود به آموزش و پرورش تعلق می گیرد 

و اما امید اسماعیلی رئیس سازمان دانش آموزی استان فارس که از بدو ورودش به این سازمان به دلیل همزمانی با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و تقاضای خانواده ها برای باز پس گرفتن مابقی هزینه های سرویس سال تحصیلی 98-99 با چالش های بسیاری روبرو شد، اکنون نیز بعد از تصمیم کار گروه ماده 18و وزارتخانه، مبنی بر واگذاری نظارت بر سرویس مدارس به سازمان حمل و نقل درون شهری شهرداری هنوز درگیر چگونگی و علت این واگذاری است.

اسماعیلی در گفتگو با شیرازه عنوان کرد: سرویس مدارس که اکنون تبدیل به موضوع مهمی شده برمی‌گردد ،به سال ها پیش که ذهن همه از جمله اولیا و مربیان، مدیران مدارس و همه مسئولین مربوطه را به خود مشغول کرده بود بر همین اساس طرحی از طرف آموزش و پرورش ارائه شد که این موضوع به نحوی ساماندهی شود لذا سازمان دانش آموزی هم جهت الکترونیکی کردن این ماجرا طرحی را ارائه داده
 و مدیر وقت هم می پذیرد و با این اقدامات با صدور تمام مجوزها صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان دانش آموزی سامانه ای هم جهت این کار ارائه داد که طبق نظرسنجی‌های انجام شده عملکرد سامانه مورد اقبال هم اولیای مدرسه و هم مدیران قرار گرفته بود،افزود: و اما اینکه چرا اکنون این نظارت و یا متولی گری برعهده سازمان دانش آموزی نیست،باید بگویم: یکسری جایگاه باید مشخص شود به طور مثال جایگاه کارگروه ماده ۱۸، آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی، فرمانداری و وزارتخانه هر کدام جایگاه معینی دارند و باید بنا به جایگاه هر کدام، از آنها توضیح خواست و امسال هم بنا به تاکید وزارت کشور و فرمانداری و مصوبه کارگروه ماده ۱۸ به منظور ساماندهی سرویس مدارس استفاده از سامانه سپند که در اختیار وزرات کشور است برای امورات سرویس مدارس الزام آور شد و در حال حاضر به عنوان سامانه اصلی معرفی شده لذا سامانه قبلی سازمان دانش آموزی فعلا اجرا نمی شود پس علت گرفتن این وظیفه از سازمان دانش آموزی تنها همین بوده است.
واریز پول سرویس مدارس به حساب سازمان دانش آموزی و امکان استفاده از این حساب را تکذیب می‌کنم
اسماعیلی اضافه کرد: این وظیفه قبلاً طبق قانون به سازمان دانش آموزی سپرده شده و تمام مدارک و دستورالعمل‌ها نیز موجود است و یکی از نقش هایی هم که داشته، نقش نظارتی بوده که طبق تفاهم‌نامه‌ای که در وزارتخانه بین انجمن اولیا و مربیان و سازمان دانش آموزی بسته شده این وظیفه به این سازمان  تفویض اختیار شده  که مدارک آن موجود است و  اینکه بگوییم چون قبلاً تحویل ما بوده و حالا گرفته شده حتماً غیرقانونی است یا اکنون غیرقانونی کار انجام می‌شود استدلال درستی نیست، چرا که این یک تصمیم داخلی و وزارتخانه ای است و ارتباطی هم به قانونی یا غیرقانونی بودن قبل یا اکنون ندارد.

رئیس سازمان دانش آموزی فارس در ادامه در خصوص نحوه واریز مبالغ و اینکه گردش مالی سنگینی عاید این سازمان شده است نیز عنوان کرد: تمام پول‌های سرویس مدارس در سالهای گذشته در آموزش و پرورش تجمیع شده و به یک حساب دیگر که دولتی است واریز می شد که هیچ سودی حتی یک ریال به آن تعلق نمی گیرد و تمام مدارک آن هم در دسترس است و این کار با مجوز نهادهای نظارتی بوده و خود این نهادها هم مطلع هستند.

اسماعیلی ادامه داد: مدرسه ای به عنوان مدرسه معین تعیین و مجوزهای آن از تمام دستگاه‌های مربوطه اخذ شده  که تمام پول‌ها به حساب آنها واریز شود و سازمان دانش آموزی هم به آن دسترسی ندارد.

او افزود: مدیر کل، مدیر مدرسه و همه نهادهای نظارتی چه در آموزش و پرورش و چه خارج از آن بر این حساب نظارت دارند پس اینکه پول به حساب سازمان دانش آموزی منتقل شود و بتوانیم از آن استفاده کنیم را من به شدت تکذیب می‌کنم چون اصلاً چنین چیزی نیست.

 وی با بیان اینکه برای هر شهرستان یک مدرسه به عنوان مدرسه معین مشخص می‌شود، اضافه کرد: خود آموزش و پرورش این مدرسه ها را تعیین و تایید می‌کند و کار آنها کاملاً شفاف و حساب آنها نیز حساب جاری مدرسه است.

 اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سوال که طبق گفته یکی از همکاران شما در آموزش و پرورش، ۹ درصد از این مبالغ سهم آموزش و پرورش است که ۵ درصد مربوط به دانش آموزان بی بضاعت و ۴ درصد مربوط به سازمان دانش آموزی است، آیا این موضوع صحت دارد؟ عنوان کرد: ۹ درصد که اصلا درست نیست، اما درصد بسیار اندکی که آن هم مربوط به هزینه‌های بالاسری می‌شود و جزو مصوبات کارگروه ماده ۱۸ است، به آموزش و پرورش تعلق میگیرد و 
الان حضور ذهن ندارم که چند درصد است.

او در خصوص هزینه کرد این مبلغ هم افزود: برای انجام اموری مثل بازرسی، عوامل اجرایی، کمک  به دانش آموزان بی بضاعت  و بسیاری از امورات که آموزش و پرورش متقبل شده و در نواحی انجام می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان دانش آموزی  در ادامه در خصوص درآمد سالانه این سرویس ها نیز اظهار کرد: گر چه بنده از زمانی که به این سمت منصوب شده‌ام این اختیارات از سازمان دانش آموزی گرفته شده و من اطلاعی از اقدامات گذشته ندارم اما وضعیت حساب کاملاً مشخص است و توضیح هم دادم.

وی همچنین عنوان کرد: سازمان دانش آموزی دیگر عضو کارگروه ماده ۱۸ نیز نمی باشد.

اسماعیلی در پایان در خصوص پوشاک مدارس در سال تحصیلی جدید و متولی گری آن تصریح کرد: بحث پوشاک هم با سازمان دانش آموزی نیست و به خاطر شرایط کرونا و آنلاین شدن آموزش مدیریت آن به خود نواحی سپرده شد که اجباری نباشد و تنها یک سال ،پوشاک با سازمان دانش آموزی بوده است.

حالا که به گفته اسماعیلی، تمامی امور مربوط به سرویس مدارس شیراز، از جمله تامین خودرو، معرفی شرکت‌های حمل و نقل، تعیین نرخ، تعیین مسافت، عملیات مالی و...در سال تحصیلی جدید به عهده سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز است، باید دید این یک طرح کلی در راستای اصلاح نقاط گنگ بخش مالی سرویس مدارس در راستای حمایت از خانواده ها است یا اینکه قرار است این نیز یک اقدام دو تا سه ساله برای آزمون و خطا باشد.

گفتنی است نورعلی عباس پور مدیر کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» با بیان اینکه در دستورالعمل بازگشایی مدارس که چند روز پیش ابلاغ شده است، درباره نحوه ارائه سرویس مدارس در شرایط سفید، زرد و قرمز توضیح داده شده است، گفت: چنانچه شرایط شهر قرمز باشد، اصلاً سرویسی در کار نخواهد بود، اگر شهر در وضعیت زرد باشد حداقل دو روز در هفته دانش آموزان از سرویس مدارس استفاده می‌کنند، همچنین اگر سفید باشد، مانند گذشته سرویس مدارس فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: تصمیم گیری درباره نحوه خدمات دهی سرویس مدارس در هر شهرستان بر عهده کارگروه ماده ۱۸ است و در این کارگروه نماینده والدین، آموزش و پرورش و شهرداری حضور دارند و در این باره  تصمیم گیری می‌کنند و در حال حاضر در خیلی از استان‌ها این اقدامات انجام شده است پس خانواده دانش آموزان به میزانی که از این سرویس استفاده می‌کنند باید مبلغ مورد نظر را بپردازند./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
0
واگذاری سرویس حمل و نقل دانش آموزی به سازمان به اصطلاح غیر دولتی دانش آموزی در فارس از اولش هم خلاف قانون بود!! سالها انجمن اولیا و مربیان متولی آن بود و اما در سال 94 در یک توافق محرمانه و بدون پشتوانه قانونی به سازمان دانش آموزی در فارس برای درآمد زایی محول گردید..!!!داستانش مفصل است!!! البته در اکثر استان‌ها و تقریبا بجز فارس تمامی استان‌ها همچنان بر عهده انجمن اولیا و مربیان بود و هست!! حال مسوولان پاسخ دهند!!؟ مبالغ و هزینه هایی که از محل سرویس حمل و نقل دانش آموزی در کلان شهر شیراز، در سال‌های 97،96،95 که در بانک تجارت شیراز سپرده شد و چندین میلیارد خواب پول و سودش عاید گردید، کجاها هزینه گردید!! چه کسانی حق الزحمه های نجومی گرفتند!!! کارت‌های هدیه چندین میلیونی و بذل و بخشش های بی حد و حصر از کجا تامین می‌گردید!!؟ حالا هزینه های بالاسری رو هم که اضافه کنیم حتی در سال 98.. چه شد!!؟ اسناد و مدارکش در سازمان بازرسی استان موجود است!!؟ اما چه فایده!!؟ سرویس داستان عجیبی دارد!! آیا در جمهوری اسلامی ایران، سزاست که با پول بچه ها ی مردمی که با هزار بدبختی و مشقت حاصل میشود .. به بهانه ساماندهی و از این حرفها، برای کامیابی خودمان تلاش کنیم.. افسوس که سخن در این مقال نگنجد و باشد که پرده‌ها بر افتد!!!