کد خبر: ۱۴۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
تحلیلی بر سفر نمایندگان مجلس به استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان

قسمت دوم: اظهار نظر جناح های سیاسی و نمایندگان

سیروس سجادیان: یادداشت سیاسی؛ 
اصلاح طلبان سفر استانی نمایندگان را کارناول تبلیغاتی تعبیر و مدعی هستند که آقای قالیباف در مقام رئیس مجلس چنانچه قصدی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد باید این رویکرد را در نوع رفتار خود و پالسی که به جامعه می‌دهد نمایانگر کند و رسما" بگوید که به دنبال نامزدی در انتخابات نیست. سخنان و وعده‌های رییس مجلس همگی بدون ضمانت اجرایی است. مجلس اولویت‌های مهم‌تری دارد که از رئیس آن انتظار می‌رود به آنها بپردازد. 
اصولگرایان سفر استانی نمایندگان را احیاگر نقش نظارتی مجلس اعلام و مدعی هستند که سفر آقای قالیباف به خوزستان احیاگر نقش نظارتی مجلس می‌باشد و پیامدهای مثبتی در عرصه خدمت‌رسانی خواهد داشت و از پیش هم معلوم بود که سفر رییس مجلس به استان خوزستان و دیدار با مردم فریادِ جریان حامی دولت یعنی اصلاحات را در بیاورد. 

بعضی از دستآوردهای سفر از منظرنمایندگان مجلس:
نمایندگان اعزامی به سیستان و بلوچستان؛ در منطقه چابهار مسئله حاشیه نشینی وجود دارد و بیش از ۵۰ هزار نفر در حاشیه شهر با کمترین امکانات زندگی می کنند. کم آبی و بی آبی مشکل سیستان و بلوچستان است. دختران کم سن و سال بلوچی باید مسافتی را طی کنند تا آب غیر سالمی را بیاورند و استفاده کنند. مشکلاتی درباره کشت پنبه وجود دارد. نمایندگان به صورت نمادین لباس بلوچی به تن کردند تا نشان دهند که مشکلات سیستان و بلوچستان خاص است. نمایندگان پای درد مردم نشستند و این سفر باعث امید و اطمینان مردم شد. حضور میدانی اهمیت زیادی برای فهم محرومیت دارد و مجلس انقلابی باید همواره در میدان باشد و قرار بر این است که مشکلات مربوط به حوزه قاچاق سوخت پیگیری و با چند پالایشگاه می توان مشکلات مربوط به قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان را حل و فصل کرد.

نمایندگان اعزامی به خوزستان؛ دیدن مشکلات مردم از نزدیک می‌تواند به حل سریع آن‌ها کمک کند. شناسایی محرومیت‌ها و ظرفیت‌های توسعه‌ای و اشتغال‌زایی جدید از اهداف نظارت میدانی است. کاهش محرومیت‌های مناطق محروم، دلگرمی مردم و جلب اعتماد آن‌ها به نظام جمهوری اسلامی ایران، حداقل دستاوردهای نظارت میدانی نمایندگان استان خوزستان خواهد بود. با سفر رئیس مجلس به خوزستان، نگرش‌ها را نسبت به این استان متغیر ساخت. رئیس مجلس در این بازدید، پای درد دل‌های یکی از صیادان محلی نشست و با سعه‌صدر گلایه‌های وی را در خصوص کوتاهی مسئولان، استماع کرد و پذیرفت.
اظهارات رئیس مجلس؛ به حضرت آقا عرض کردم که ما به خط می‌زنیم و به اقصی نقاط کشور می‌رویم تا نظارت میدانی داشته باشیم. اولویت ما در مجلس نظارت است و در مرتبه بعد قانون‌گذاری است. هدف از این سفر را نظارت دقیق بر پروژه‌ها و اعتبارات و آشنایی با مشکلات استان میدانیم. خروجی تصمیمات این نظارت به طور شفاف و با جزئیات در سایت مجلس بارگذاری خواهد شد. این بازدیدها می‌تواند در بخش نظارتی و قانون‌گذاری در مبحث برنامه بودجه سال آینده بسیار مؤثر واقع شود. پروژه ۳۰ سال و ۲۰ سال معطل مانده. آب شرب، آب کشاورزی، فاضلاب و آب سطحی از اولویت‌های فعالیت‌ ماست. برای اشتغال ۳۰ هزار نفر برنامه داریم. ادامه رسیدگی و پیگیری به موضوع شرکت هفت‌تپه و خصوصی‌سازی‌های غیراصولی در دستور کار است. 
اهم مطالب منتشر شده در فضای مجازی:
قالیباف برای حل مشکلات مردم رفته خوزستان الان زیباکلام میگه: قالیباف از امروز در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کرد. تاجزاده: دلیل اصلی تمام مشکلات خوزستان، نظارت استصوابی است. حسام الدین آشنا: تهران کم مشکل نداره که پاشدی رفتی خوزستان. سعید احدیان: مخالفت همگانی با حضور رئیس مجلس در شادگان یکی از امنیتی ترین نقاط خوزستان مانع نشد که قالیباف برای نظارت میدانی پای حرف مردم این منطقه ننشیند. شنیدن درد مردم و تلاش برای حل آن مانع از تکرار غیزانیه ها خواهد شد. ‏‏قالیباف بعنوان رئیس یکی از ۳ قوه کشور خودش رفت از نزدیک مشکلات خوزستان را ببینه.
اظهار نظر خبرنگارانِ خوزستان: 
اشتغال جوانان، تأمین آب شرب، کشاورزی و فاضلاب شهری و محرومیت زدایی از مناطقی که در چند سال اخیر خوراک خبری رسانه‌ها شده بود بیشترین دغدغه‌ قالیباف و عمده مطالبات مردم به‌شمار می‌رود. بازدید قالیباف از خوزستان، بر خلاف سفر غالب مسئولان رده بالای مملکتی از این استان، از بزرگراه‌ها و خیابان‌ها محصور و ایمن صورت نپذیرفت و در ساختمان‌های مجلل برگزار نشد، بلکه این‌بار میان مردم و در کنار کوخ‌ها و مردمان رنج دیده و محجور مانده ی استان به وقوع پیوست. به‌نظر می‌رسد قالیباف در پایان این سفر، صدای محرومیت در عین ثروت و مظلومیت به موازات مشروعیت مردم خوزستان را به مجلس شورای اسلامی خواهد برد و در روزها و ماه‌های آینده شاهد روان‌سازی تصمیماتی خواهیم بود که با چراغ سبز قالیباف برای رفع موانع موجود در راه پیشرفت و اعتلای استان استراتژیک خوزستان همراه خواهد بود. این سفر بیش از آنکه حرف برای گفتن داشته باشد، گوش برای شنیدن داشت. 1399.06.20

نظرات بینندگان