کد خبر: ۱۴۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
نگارخانه‌ای به وسعت شهر شیراز؛

محرم ایران در سیمای «شهر راز»

محرم امسال بیش از هر زمان دیگری در شهر شیراز، فضای معنوی و عزاداری حسینی به خود گرفت، از سیاه پوش کردن و ریسه کشی کوچه ها و خیابان ها گرفته تا وفور عکس نوشته ها، کلیپ ها و هشتگ های مختلف در دنیای مجازی حس و حال محرم را دوچندان و این احساس باشکوه معنوی را به خوبی به شهروندان منتقل کرد که البته در این رابطه نقش شهرداری بسیار پررنگ دیده می شود.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"،با وجود شیوع بیماری کرونا و ترس و واهمه بعضی ها از حضور در تجمعات اما، با همکاری و تلاش و کوشش شهرداری شیراز، خیل عظیمی از عاشقان حسینی در کمال آرامش و امنیت به سوگ نشستند و مراسم عزاداری امام حسین(ع) را در دنیای واقعی گرفته تا فضای مجازی به طرز باشکوهی برگزار نمودند.

به گفته «مرتضی جعفری»، معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عکس های «محرم ایران در سیمای شیراز» در گسترده ای بزرگ اکران شد و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با تبلیغات ویژه و گسترده در سطح شهر با نصب بنرهای تسلیت به مناسبت شهادت و سوگواری سید و سالار شهیدان،پرچم های سیاه رنگ،ریسه کشی و نمادهای عاشورایی به استقبال ماه پرشور و معنوی محرم رفت که در این رابطه تعداد ۵۸۳ اثر سوگواری های محلی از ۵۹ عکاس از سراسر کشور دریافت شد و عکس منتخبین در آئین عزاداری محرمی بر روی بیلبوردها و پل ها نصب شد.
  عکس‌های برتر عاشورایی بر دیواره «ارگ کریم خانی»
معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"، با اشاره به اجرای ویدئو مپینگ بر روی دیواره ارگ کریم خان زند، بیان کرد:این طرح یکی از طرح‌های مهم شهرداری در برگزاری ایام سوگواری امام حسن (ع) می باشد که با استفاده از عکس‌های برتر عاشورایی با «سرخ‌فام» کردن چهره ارگ کریم جلوه‌ای ویژه به مراسم عزاداری امسال ‌بخشد.
محرم ایران در سیمای «شهر راز»
جعفری با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: هر چند که ویروس منحوس کووید 19 سایه شوم خود را بر دنیا گسترانیده اما امسال با تلاش و کوشش همکاران در شهرداری های مناطق مختلف و با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم باشکوه و معنوی محرم در شیراز بر اساس شرع مقدس اسلام متفاوت تر از همیشه و به طرز شایسته ای برگزار شد.
وی با بیان این که برنامه های ویژه ای به‌منظور حمایت از گروه‌های مردمی و هیأت‌های مذهبی در ماه محرم و صفر در دستور کار می باشد، ادامه داد:فضاهای شهر از کوچه ها و خیابان های مراکز شهر گرفته تا پل ها و معابر اصلی رنگ عزا به خود گرفته و در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رخت عزا پوشیده است.

 راه‌اندازی پویش «# ما ملت حسینیم»
معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود:نورپردازی شبانه پل‌ها و زیرگذرها و فضای عمومی شهری با رنگ قرمز، طراحی و چاپ ۱۰۰ بنر ویژه نصب بر روی اتوبوس‌های شهری و چاپ ۶۰ هزار پوستر با موضوع محرم و راه‌اندازی پویش «# ما ملت حسینیم» و توزیع در هیئات مذهبی و کسبه مناطق مختلف شهری و تاکسی‌های درون شهری نیز از جمله فعالیت‌های تبلیغاتی این سازمان است.

هر خانه یک حسینه
وی به این که طرح «هر خانه یک حسینیه» با انگیزه بخشی برای این مراسم ارائه شده،بیان کرد:ماه محرم در سال جاری با هماهنگی و فعالیت های تبلیغاتی سازمان فرهنگی به خوبی شکل گرفت و از بیش از 70 تن از فعالان این عرصه که به بهترین وجه خانه و محله خود را سیاهپوش کرده بوند، قدردانی شد.جعفری با اشاره به این که در ورودی شهر شیراز پرچم عزاداری امام حسین(ع) به احتزاز درآمده، گفت: ایجاد کارگاه‌های بیرق‌های سوگ و تهیه پرچم برای سیاهپوش کردن شهر برای نخستین بار از سوی شهرداری آغاز شده است.

فعالیت های مجازی محرمی از سوی شهرداری شیراز
معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به فعالیت های مجازی محرمی اشاره کرد و افزود: تعزیه آنلاین، معرفی کتاب‌های عاشورایی، برگزاری مسابقه برخط کتابخوانی عزاداری عالمانه،سخنرانی مذهبی و مسابقه عکاسی سوگواره سوگ قدسیان در زمره اقدامات فرهنگی در فضای مجازی شکل گرفته که بازخورد خوبی داشته است.

استقبال از عزاداری خودرویی و توزیع ماسک هیئات مذهبی
جعفری ادامه داد: توزیع ماسک در حمایت از هیأت مذهبی در سطح شهر صورت گرفته و برپایی سه موکب با همکاری حرم مطهر شاهچراغ (ع) در دهه اول محرم انجام و افزون بر این از عزاداری خودرویی در کوهستان دراک نیز که در دهه دوم این ماه بود به خوبی استقبال شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به برگزاری پویش شهریاران نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این پویش با توجه به کمبود خون فرهنگ‌سازی برای ترویج اهدای خون، اهدای شیر به کودکان نیازمند و آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد با مشارکت شهروندان صورت گرفت.

وی با اشاره به برخی فعالیت ها در سطح شهر ادامه داد:احتزاز پرچم سید الشهدا در پایان مردادماه، نصب 50 لایت‌باکس در مسیر بلوار مدرس،و ۲۰ عدد لایت‌باکس نیز در مسیر بلوار شریعتی (معالی‌آباد) با طرح‌های ویژه محرم البته با رویکرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نصب شد.

جعفری با بیان این که حدود 50 هزار متر ریسه کشی در سطح شهر به مناسبت عزاداری حسینی انجام شده،افزود:بیش از ۵۰۰ عدد پرچم مشکی رنگ نیز در سطح شهر بر روی پل ها و خیابان های سطح شهر در معابر اصلی در مناطق شهری برافراشته شد تا شهر رنگ و بوی محرمی به خود بگیرد.
وی همکاری بخش خصوصی را در این زمینه موثر دانست، و گفت:با همکاری این بخش نیز تلاش های زیادی جهت آمادگی و جلوه دهی به شهر صورت پذیرفت و در همین راستا ۲۰ پل عابرپیاده برای اکران طرح ویژه محرم در کلان‌شهر شیراز اختصاص داده شد.همچنین تعمیر و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی سطح شهر و پخش نواهای مناسب ایام محرم و صفر و اجرای چتر نور در معابر شهری و خیابان‌ها با گزینش سه مکان پرتردد برای این مهم، از دیگر برنامه‌های تبلیغاتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) به‌شمار می‌رود.
حس و حال محرمی با نقش آفرینی شهرداری شیراز؛محرم ایران در سیمای «شهر راز»
سرود تولیدی "سردار دل ها" ویژه اولین محرم
عبدالرضا قیصری،معاون فرهنگی هنری حوزه هنری فارس نیز با اشاره به سرود تولیدی سردار دل ها" گفت: سرود تولیدی "سردار دل ها" ویژه اولین محرم پس از شهادت شهید سلیمانی با شعر هاشم کرونی و اجرای گروه سرود مصباح الهدی لارستان نیز در دستور کار واحد موسیقی و سرود قرار گرفته است.وی با بیان این که نگاه خردورزانه رهبر معظم و فرزانه انقلاب ملاک مهم در تصمیمات در امور مختلف می باشد که در این رابطه نیز موثر واقع شده، ادامه داد: در سال های گذشته معمولا یک یا دو واحد هنری محور اصلی برنامه های ماه محرم بود اما در سال جاری در همه واحدها، برنامه های فاخر و شایسته هنری اجرا شده است.

شب خاطره غیر حضوری زنان عاشورایی
معاون فرهنگی هنری حوزه هنری فارس،شب خاطره غیر حضوری زنان عاشورایی را پخش زنده از باغ موزه دفاع مقدس فارس در صفحات مجازی حوزه هنری فارس و اپلیکیشن حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی فارس را برنامه دیگر ایام محرم دانست.

مهر سکوت و خاموشی بر لبان شکوه گران
گفتنی است، به همت بسیج ادارات کل شهرداری شیراز و گروه جهادی عاشورا بیش از ۲۰ هزار پرس غذای نذری تا با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی بین نیازمندان در مناطق کم‌برخوردار کلانشهر شیراز توزیع و همچنین در این ایام ۳۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان در میان افراد بی‌بضاعت توزیع شده است.

بر پایایه این گزارش، این برنامه ها و اقدامات باشکوه ثابت کرد که می توان با وجود شیوع ویروس کرونا مراسم معنوی و عزاداری محرم را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار نمود تا بر دهان برخی افراد که از برگزاری این مراسم شکوه و شکایت داشتند، مهر سکوت و خاموشی بنشاند.
انتهای پیام/



برچسب ها: شهرداری ، محرم ، شیراز
نظرات بینندگان