کد خبر: ۱۴۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

اجرای فاز سوم نذر آب / هلال احمر فارس به کمک حاجی‌آباد هرمزگان می‌شتابد

در فاز سوم طرح نذر آب که در مهرماه اجرا می‌شود، استان فارس معین استان هرمزگان است که از ۸ تا ۱۱ مهرماه به شهرستان حاجی‌آباد ارائه خدمت می‌کنند.
  کمپین نذر آب، حرکتی است که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از ابتدای مردادماه ۹۷ کلید زد تا بخشی از آب شرب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان را تامین کند. این استان به شدت تحت تاثیر خشکسالی واقع شده به گونه‌ای که براساس اخبار اعلام شده در آن سال نزدیک به ۵۰۰ روستای این استان فاقد آب آشامیدنی اعلام شد. 

مرحله نخست طرح نذر آب در ۱۹ منطقه استان سیستان و بلوچستان اجرا شد و این موضوع سال گذشته نیز از سوی جمعیت هلال احمر مطرح شد.  طرح ملی نذر آب ۲ از ۱۰ مردادماه تا ۲۰ شهریورماه  در سه محور سلامت، معیشت و مخازن آب در چهار استان خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اجرا شد.

طرح ملی نذر آب ۳ امسال در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان در سه محور حمایت‌های معیشتی، خدمات درمانی (با پیوست ویروس کرونا) و برخورد با تنش‌های آبی اجرا می‌شود.

براساس آماری که سال گذشته جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد ۱۷ میلیون ایرانی در تنش آبی زندگی می‌کنند. در بررسی‌هایی انجام شده ۴ استانی که در طرح نذر آب هلال احمر قرار گرفتند، بیشترین تنش آب را داشته‌اند. بر این اساس در استان سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد استان دچار تنش آبی است و سرانه مصرف آب هر نفر در این استان ۲۰ لیتر است در حالی که سرانه مصرف آب در کل ایران ۲۲۰ لیتر است. 

مقایسه مصرف سرانه مردم ایران به طور متوسط و مصرف سرانه مردم استان سیستان و بلوچستان نشان از محرومیت مردم این منطقه در زمینه برخورداری از آب است. 

در استان خراسان جنوبی ۵۰ درصد از روستاها دارای تنش آبی هستند و سرانه مصرف آب هر نفر در این استان ۱۷۸ لیتر است که باز هم از متوسط مصرف کمتر است. در استان هرمزگان ۲۹ درصد استان دچار تنش آبی است و مصرف سرانه آب در میان مردم این منطقه ۱۳۰ لیتر است که باز هم از میانگین کشوری کمتر است. 

در فاز سوم این طرح که در مهرماه اجرا می‌شود، استان فارس معین استان هرمزگان است که از ۸ تا ۱۱ مهرماه جمعیت هلال احمر استان میهمان شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان خواهد بود.

به گفته حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس این جمعیت ارائه خدمت به نیازمندان روستاهای چاله مورت واقع در کوه شاه شمالی و احمدآباد واقع در کوه شاه جنوبی شهرستان حاجی‌آباد را در دستور کار قرار می‌دهد.

آن گونه که مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس به تسنیم می‌گوید: در این فاز تلاش شده که حدود ۸۰۰ بسته حمایتی در زمینه‌های بهداشتی، غذایی و نوشت‌افزار ویژه خانوارهای کم برخوردار تهیه شود و در میان شهرستان حاجی‌آباد توزیع شود.

یکی دیگر از اقدامات هلال احمر استان فارس در قالب طرح نذر آب راه‌اندازی کاروان سلامت است که پیش از این چندین بار به شهر فنوچ سیستان و بلوچستان خدمات‌رسانی کردند. در این دوره نیز با توجه به بیماری‌های شایع منطقه، کاروان سلامت هلال استان فارس به حاجی آباد اعزام می‌شود.

به گفته درویشی این کاروان شامل تخصص‌های زنان، اطفال، داخلی، قلب، مامایی، طب سنتی، جراحی عمومی، تغذیه، روانشناسی بالینی و پزشک عمومی است که در طول برگزاری طرح نذر آب ۳ در شهرستان حاجی آباد هرمزگان به ارائه خدمت می‌پردازند.

از آنجا یکی از اهداف اصلی طرح نذر آب مقابله با تنش آبی و کم آبی است. مدیرعامل هلال احمر فارس به تمهیدات این جمعیت در موضوع کم آبی اشاره کرد و گفت: با مشارکت خیران و داوطلبان گروه حمایت ۵۰ عدد منبع آب ۵۰۰ و ۱۰۰۰ لیتری به اضافه ۲۰ هزار متر (۲۰ کیلومتر) لوله ۳۲ میلی متر پلی اتیلن با بار مقاومت ۱۰ برای انتقال آب شرب به خانوارهای ساکن در روستاهای گل میخک، شریک آباد، باغ چنار، سردره و همچنین مدرسه شبانه روزی گیشاب خریداری و از طریق امور آب و فاضلاب حاجی آباد در اختیار بهره‌وران قرار دهد.

نذر آب نذری نیک‌اندیشانه است که به همت جمعیت هلال احمر راه‌اندازی شده و همت خیران استان فارس را می‌طلبد تا مهربانی زبانزد مردم فارس بار دیگر متجلی شود.

48

نظرات بینندگان