کد خبر: ۱۴۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بحث اعضای شورای شهر بر سر خواهرخواندگی شیراز با قونیه ترکیه؛

سخنگوی شورای شهر شیراز: شهرهای شیراز و قونیه هیچ تشابه فرهنگی با یکدیگر ندارند/دیدگاه‌های ضد شیعی و ضد ایرانی در شهر قونیه بسیار رایج است/قونیه مفاخر ایرانی را مصادره کرده است

بحث و اظهارنظرهای اعضای شورای شهر شیراز در خصوص پیمان‌های خواهرخواندگی این کلانشهر با شهرهای دیگر جهان مهمترین موضوع یکصد و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی این شهر بود.
  این مباحث عصر چهارشنبه و هنگام بررسی لایحه شهرداری شیراز برای جلب نظر شورای این شهر در خصوص انعقاد پیمان خواهر خواندگی شیراز و شهر قونیه ترکیه مطرح شد. 

آمار متفاوت از شمار خواهرخوانده های شیراز

در این جلسه آمار متفاوتی از سوی اعضای شورای شهر درخصوص تعداد کنونی شهرهای خواهرخوانده شیراز بیان شد.سه تن از اعضای شورا، این آمار را ۱۸، هشت و هفت مورد عنوان کردند. 

در ابتدا حمید جورکش مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری شیراز توضیحاتی را در راستای اهمیت انعقاد این پیمان بیان کرد و دلایلی از جمله مسلمان بودن اغلب ساکنین این شهر و اشتراکات فرهنگی با شیراز را برشمرد و همچنین طرح کننده این ایده را شهرداری شیراز عنوان کرد.

قونیه مفاخر ایرانی را مصادره کرده است

در ادامه سخنگوی شورای شهر شیراز در مخالفت با این طرح گفت: توضیحات و دلایل شهرداری برای انعقاد این پیمان خواهرخواندگی اصلا قانع کننده نیست.

سعید نظری با بیان اینکه شهرهای شیراز و قونیه هیچ تشابه فرهنگی با یکدیگر ندارند،افزود: دیدگاه‌های ضد شیعی و ضد ایرانی در شهر قونیه بسیار رایج است و مسئولان و مراکز فرهنگی و آموزشی این شهر در حال مصادره مفاخر ایرانی هستند.

وی ادامه داد: انعقاد پیمان‌های خواهرخواندگی تاکنون هیچ منافعی برای شیراز در پی نداشته است.

دیدگاه خواهرخوانده مشخص نیست 

سینا بنی ‌زمانی عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز دیدگاه‌های بیان شده از سوی شهرداری شیراز برای انعقاد پیمان خواهر خواندگی بین قونیه و ‌شیراز را موثر و قانع کننده ندانست و گفت: نخست باید رایزنی کتبی انجام شود تا مشخص باشد که طرف خارجی نیز با انعقاد این پیمان موافق است یا خیر.

بنی زمانی افزود: اگر در گذشته پیمان‌های اینچنینی بین شیراز و شهرهای دیگر جهان منعقد شده پیش از اینکار مذاکرات مقدماتی برای اطلاع از خواسته طرف مقابل نیز انجام و بعد مصوبه شورا اخذ می شده اما متاسفانه در این مورد خاص اینگونه اقدام نشده است.

اول مصوبه بعد مذاکره

مدیر امور بین‌الملل شهرداری شیراز در این باره گفت: شورای چهارم شهر شیراز در گذشته و در پی مصوبه‌ای شهرداری این شهر را ملزم کرده که در انعقاد پیمان خواهرخواندگی ابتدا باید مصوبه شورا را اخذ و بعد اقدامات بعدی انجام شود.

هاشم مظاهری زاده افزود: با این وجود در زمان شهردار سابق شیراز مذاکرات شفاهی برای انعقاد پیمان خواهرخواندگی با مدیران شهری قونیه ترکیه انجام شده و طرف خارجی رضایت خود را از این موضوع به صورت شفاهی اعلام کرده است.

طرف مقابل علاقه‌ای به خواهرخواندگی ندارد

احمدرضا دستغیب عضو دیگر شورای پنجم شهر شیراز یکی از مخالفان این طرح بود که در این جلسه گفت: برای انعقاد پیمان خواهرخواندگی باید انگیزه کافی از سمت دو طرف وجود داشته باشد که در این مورد بخصوص نه تنها علاقه‌ای از سمت طرف ترکیه‌ای دیده نشده بلکه مکاتبه‌ای هم برای اطلاع از خواسته طرف مقابل انجام نشده است.

وی ادامه داد: شیراز اکنون با ۱۸ شهر جهان پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده اما مشهد تنها با ۲ شهر و اصفهان ۱۱ شهر این پیمان را بسته است.

دستغیب اضافه کرد: شهرداری شیراز باید گزارش دهد که شهرهای خواهرخوانده تاکنون چه گلی به سر این شهر زده‌ و نتیجه این همه خواهرخواندگی چه بوده و یا در کدام یک از این شهرها، نمادی از شیراز وجود دارد؟

خواهرخواندگی در راستای توسعه دیپلماسی شهری

نائب رییس شورای شهر شیراز در ادامه این نشست گفت: چه ایرادی وجود دارد که شیراز حتی با ۱۰۰ شهر دنیا هم پیمان خواهرخواندگی منعقد کند؟

ابراهیم صبوری افزود: برندسازی در حوزه گردشگری اهمیت زیادی دارد که با دیپلماسی شهری این کار امکان پذیر است که انعقاد پیمان خواهرخواندگی در همین راستا است.

در نهایت لایحه شهرداری شیراز در خصوص انعقاد پیمان خواهرخواندگی با شهر قونیه ترکیه با هفت  رای موافق و چهار رای مخالف و ۲ رای ممتنع به تصویب رسید که بعد از تایید فرمانداری شیراز قابل اجرا است.

مصوبات مهم یکصد و پنجاهمین نشست

یکصد و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با تصویب طرح دو فوریتی تغییر زمان برگزاری جلسات صحن علنی ادامه یافت.

در این جلسه طرح دو فوریتی جمعی از اعضا درخصوص تغییر زمان برگزاری جلسات صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز از بعداز ظهر چهارشنبه به بعد از ظهر یکشنبه هر هفته مطرح شد که با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

دیگر طرح اعضای این شورا اختصاص سه قطعه در بهشت احمدی شیراز به ایثارگران بود تا مواردی همچون اختصاص یک قطعه بسیار بزرگ تحت عنوان قطعه سرباز وطن در آرامستان بهشت احمدی به منظور واگذاری رایگان مزار به آزادگان و همسران آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسران آنان، رزمندگان با سابقه حضور شش ماه و بالاتر در جبهه، کانون بازنشستگان ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع در استان فارس، ایثارگران ارتش، ایثارگران سپاه پاسداران و دیگر نهادهای این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد موضوع جهت بررسی مجدد به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ارجاع تا ظرف مدت دو هفته موارد پیشنهادی اعضا اعلام و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

سومین طرح مورد بررسی در جلسه فوق موضوع نامگذاری روزی به عنوان روز «پاکبان» به منظور افزایش مشارکت اجتماعی در حفظ، نگهداری و زیبایی شهر و به پاس قدردانی از زحمات پاکبانان بود که با آن موافقت شد و بر این اساس و با رای مثبت اعضا روز ۲۱ اسفندماه به عنوان روز پاکبان نامگذاری شد.
ایرنا
نظرات بینندگان