کد خبر: ۱۴۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
مدیر جهادکشاورزی استهبان:

باغدار می تواند کارگر خود را بیمه کند/ استهبان به پایانه صادراتی انجیر تبدیل می شود/ دلیل افت جهانی قیمت انجیر، عدم رعایت اخلاق حرفه ای از جانب برخی صادرکنندگان در شهرستان است

استهبان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا را دارد و این روزها مردم زحمتکش این دیار در حال برداشت انجیر هستند. در همین راستا مصاحبه ای را با مهندس اعیان منش مدیریت جهادکشاورزی استهبان، انجام داده ایم که مشروح کامل این مصاحبه در متن آورده شده است.
 پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ استهبان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا را دارد و این روزها مردم زحمتکش این دیار در حال برداشت انجیر هستند. در همین راستا مصاحبه ای را با مهندس اعیان منش مدیریت جهادکشاورزی استهبان، انجام داده ایم که مشروح کامل این مصاحبه در متن آورده شده است:

1- سطح زیر کشت شهرستان و تعداد اصله درخت شهرستان چقدر است؟
24/500 هکتار سطح زیر کشت و 2/450/000 اصله درخت انجیر
 
2- میزان تولیدات شهرستان چقدر است و چه مقدار صادر و چه مقدار مصرف داخل می شود؟
سال گذشته میزان تولید انجیر در شهرستان 18هزار تن بود که پیش بینی می شود امسال 20 هزار تن محصول از باغات انجیر برداشت شود. صادرات رسمی سال گذشته حدود 15 هزار تن بوده است و ما بقی آن سهم بازار های داخلی و فرآوری انجیر می شود.

 3- سهم تولید انجیر استهبان در استان چقدر است؟
46 درصد از تولید استان سهم استهبان می باشد.

 4- مرکز تحقیقات انجیر با چه هدفی راه اندازی شده است و برون داد آن در سال های اخیر چه بوده است؟
تحقیق و پژوهش در زمینه کاشت، داشت و برداشت و ارائه راهکار های مناسب باغبانی جهت حفظ باغات انجیر شهرستان و استان و نهایتا ترویج این اصل. ارائه راهکار های بهتر شدن کیفیت انجیر. شناسایی ژنوتیپ های انجیر-خصوصیات و ارقام- راهکار های خشکسالی – استفاده از ارقام گرده افشان و خصوصیات آنان
باغدار می تواند کارگر خود را بیمه کند/ استهبان به پایانه صادراتی انجیر تبدیل می شود/ دلیل افت جهانی قیمت انجیر، عدم رعایت اخلاق حرفه ای از جانب برخی صادرکنندگان در شهرستان است
 5- با توجه به اینکه جوانان امروزی شهرستان نسل های پنجم و ششم باغداران انجیر هستند، همچنان همان روش و متدی را پیاده می کنند که پدرانشان 200 تا 300 سال پیش اجرا می کردند؛ آیا هیچ گونه سرویس فنی ای به باغداران ارائه می دهید؟ (آیا جهاد توانسته است چیزی از نظر فنی با باغدار اضافه کند)؟
ما دائما کلاس های ترویجی داریم و آخرین یافته های تحقیقاتی را به بهره برداران ارائه می دهیم . از طریق کلاس های حضوری، چهره به چهره و فضای مجازی .البته باید اذعان کرد که دانش علمی ما، دانش بالایی است ولی یک سری روش های جدیدی در مبارزه با آفات است و چگونگی هرس در سال هایی که از بارندگی بالایی برخوردار بودیم. در زمینه آموزش باید ارتباط ما دوسویه باشد یعنی باغدار بیاید و از ما بخواهد که این جلسات برگزار شود . البته این وظیفه ما هست که این کلاس ها را برگزار نمائیم اما آنها هم مراجعه کنند و بیایند و از دانش همکاران و یافته های تحقیقاتی که بروز هست را بیاموزند و استفاده کنند تا به سطح کیفی و دانش بهره برداران اضافه شود.

 6- سرانه مصرف سالیانه سم در شهرستان چقدر است ؟ آیا میزان گرم به درخت انجیر مشخص است؟ آیا در مورد ضرر ها و تاثیرت سم بر درختان و زمینی که سالیان سال بدون سم رشد کرده اند تحقیقات علمی صورت گرفته است؟
انجیر قابلیت این را دارد که یک محصول ارگانیک باشد کما اینکه در این شهرستان بسیار داریم . عده ای از باغداران با پیگیری ها این را ثبت کردند و برخی ثبت نکردند و گواهی را دریافت نکردند. در سال های گذشنه سم زیادی استفاده نمی شد اما در سال های اخیر بحث مبارزه با کنه است که ما برای این هم راهکار داریم که بهره برداران در زمستان سم پاشی را انجام دهند و با این کار جمعیت کنه را پایین تر بیاوریم تا در تابستان نخواهیم بحث سم پاشی را انجام دهیم. یا در بحث مبارزه با مورچه در زمان گردافشانی که این ها همگی می توانیم جوری مدیرت کنیم که کمتر سم مصرف شود . انجیر به عنوان یک محصول سلامت شناخته می شود پس ما هم باید جوری حمایت کنیم که در دنیا انجیر ارگانیک خیلی بیشتر از انجیر غیر ارگانیک خریدار دارد و قیمت بالاتری هم دارد . اگر ما به این سمت و سو برویم و ما الان این آمادگی را داریم که همه مردم بیایند و در سامانه کد icm صادر کنیم به عنوان محصول سالم چون انجیر استهبان واقعا سالم است به آنها گواهی بین المللی بدهیم . وقتی که باغداران این گواهی را داشته باشند در این صورت می توانند انجیر خود را به هزینه بیشتری به تاجر بفروشند و تاجر هم می تواند بیشتر بفروشد. ما به دنبال این نیستیم که سم در باغاتمان استفاده کنیم و امیدواریم که اتفاقی بیفتد که سم مصرف نشود. سرانه مصرف سم در باغات متغیر می باشد مثلا امسال سم کنه خیلی مصرف نشد . بستگی به شرایط سال دارد ولی تحقیق و پژوهشی در خصوص این قضیه انجام نشده است.

 7- آیا به روش های جایگزین با قدرت تخریب کمتر همچون آزاد سازی کنه های شکارگر اندیشیده شده است؟ یا در زمینه اقدامی صورت گرفته است؟
این را در سوال قبل توضیح دادم . در بحث باغات مبارزه تلفیقی داریم. مبارزه بیولوژیک داریم و هر ساله داریم آنها را ترویج می کنیم . بحث کارت های زرد ، رها سازی ، استفاده از تله ها و … ما توصیه می کنیم و باید امکانات آن فراهم شود و فرهنگ مردم هم به این سمت و سو رود. هر چه ما سم و کود استفاده نکنیم مرغوبیت و کیفیت محصول بالاتر می رود. در خصوص کنترل برخی آفات مانند مورچه در زمان گرده افشانی استفاده از چسب در محل اتصال قوطی به درخت، استفاده از سرگرم کننده های مورچه مانند شکر و کنجد در اطراف طوقه به جای استفاده از سموم شیمیایی توصیه می گردد.

در خصوص کنترل آفت مگس سرکه انجیر و مگس انجیر آفریقایی استفاده از طعمه با مواد مختلف از جمله پروتئین هیدرویز است، بقایای میوه مسموم به عنوان طعمه توصیه می گردد.
باغدار می تواند کارگر خود را بیمه کند/ استهبان به پایانه صادراتی انجیر تبدیل می شود/ دلیل افت جهانی قیمت انجیر، عدم رعایت اخلاق حرفه ای از جانب برخی صادرکنندگان در شهرستان است
 8- آیا باغداران آموزشی جهت مصرف سم به جهت کاهش سرانه مصرف در سال های آینده داده شده است؟
در خصوص آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی در مقاطع و زمان های مختلف با همکاری اداره ترویج شهرستان و اداره تولیدات گیاهی به صورت سالانه برگزار می گردد. اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، شبکه های مجازی، بنر، اطلاعیه های ترویجی و آموزش چهره به چهره صورت می گیرد و به آنها می گوییم که اگر لازم بود سم بزنند و اگر لازم نبود سم نزنند و این ها راهنمایی هاییست که ما به باغداران کردیم و می کنیم و قطعا این روند ادامه خواهد داشت.

 9- آیا اقدامی برای ثبت جهانی شدن استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا به منظور استفاده از خدمات جهانی برای توسعه کاشت؛ شده است؟
بله، کار های نهایی آن انجام شده است و در فائو پذیرش شده است . فقط مسئله بازدید آن مانده است که بحث کرونا پیش آمد و نتوانستند برای بازدید بیایند و این ثبت نهایی انجام شود. در این کار که ثبت جهانی است را همه باید مشارکت کنند مثلا در بحث آبیاری لوله هایی که در سطح باغات است و میبینیم اتفاق نیفتد و باید همخوانی با طبیعت داشته باشد چون اگر سطح جهانی شد یکسری نظارت و پایش هایی می شود و منفعت آن به شهرستان استهبان بر می گردد و یک برندی در سطح جهان می شود.

 10- آیا تدبیری برا انتقال دانش فنی و بومی موجود در شهرستان به کشاورزان و باغداران دیگری که در شهرستان های دیگر به تازگی شروع به کاشت کرده اند اتخاذ شده است؟
دانش بومی که در سطح شهرستان هست، زبانزد می باشد. یعنی کشاورز ما این دانش را سینه به سینه انتقال داده است و باغداران بسیاری با تجربه بالا وجود دارند و ان شالله ما یک برنامه ای داریم که کشاورز های نمونه و نخبه را در عرصه آموزش بکار گیری کنیم که خودشان شرکت کنند در زمینه آموزش و ترویج که مثلا درختی را که داریم چه کار باید برای آن انجام دهیم . که این دانش گسترش پیدا کند. ما سایت های الگویی داریم . سایت امید داریم .که مثلا در سایت امید یک کشاورز در زمینه اقداماتی که انجام داده است، به 25 کشاورز آموزش دهد و آنها به 25 نفر دیگر آموزش دهند که این نه تنها در استهبان بلکه در کل استان برگزار می شود و یکی از برنامه های مهم ترویج است و این می طلبد که خود کشاورزان در این کلاس ها و بازدید ها شرکت کنند.

 11- با توجه به پدیده جدید فنس کشی، چه بلایی بر سر حیات وحشی که در منطقه زندگی می کردند همانند خرگوش ، موش ، مار و … خواهد افتاد؟ آیا باعث به هم خوردن اکوسیستم موجود و در نهایت طغیان آفت ها نخواهد شد؟
بحث فنس کشی را باید دوستان محیط زیست پاسخ دهند اما فنس کشی امروز این نیست که عرصه 4 یا 5 هکتاری فنس کشی شود و در این زمینه باید مقوله های مختلفی را در نظر گرفت. بحث امنیت است چه امنیت جانی و چه امنیت مالی. سال های گذشته اتفاقات زیادی در خصوص امنیت پیش آمد. باغات انجیر، جز اکوسیستم کشاورزی بوده و قوانین مربوط به آن در آن جاری است و فنس کشی تابع قوانینی است که نیاز به دریافت مجوز از جهاد کشاورزی دارد. به علاوه نسبت اراضی فنس کشی شده به کل اراضی عدد پایینی است.

 12- آیا قوانینی برای ساخت خانه هایی که در باغستان ها ساخته می شود وجود دارد؟ قوانینی همچون اجبار به استفاده از مصالح سازگارتر با محیط!
قانونی در این زمینه وجود ندارد و مطابق مصالح روز دنیا ساخته می شود ولی برای نهادینه شدن آن تلاش می شود.

 13- آیا اماری از کارگران فصلی و دائمی کارگران انجیر وجود دارد؟برای بهبود وضعیت کارگران همچون بیمه  و حقوق مناسب اقدامی شده است؟
من یک حساب سرانگشتی و حدودی کردم که از زمان برداشت انجیر و بسته بندی چیزی حدود 15 هزار نفر کارگر درگیر هستند. اما این که بخواهیم آمار رسمی داشته باشیم فقط کارخانه ها هست که آمار رسمی داریم که به طور متوسط از 100 کارگر تا 200 کارگر در آن کار می کنند. کارگرانی که بحث کاشت و برداشت را انجام می دهند و رانندگانی که این محصول را جابه جا می کنند. انجیر میتواند یک اشتغال زایی بالایی را داشته باشد. اکثریت کارخانه های انجیر و صادر کننده ها و کارفرما ها عده ای را بیمه می کنند . برخی از آنان بیمه روستایی هستند و به آنها رسیدگی می کنند و برخی از این ها بسیار راغب هستند که هر ساله در این کارگاه ها بیایند و کار را انجام دهند. شاید برخورد های دیگری هم انجام شود. بهتر است ما جنبه مثبت آن را نگاه کنیم و نکته دیگر اینکه باغدار ما می تواند کارگر خود را بیمه کند و ما با تامین اجتماعی تفاهم داریم و بر اساس سطح زیر کشتی که دارد کارگر خود را می تواند بیمه کند و این یکی از مقوله هایی است که ما مساعدت می کنیم که این کار انجام شود.

 14- دلیل اصلی افت قیمت جهانی انجیر را چه میدانید؟ سوداگری کدام از بازیگران اصلی انجیر باعث این اتفاق شده است؟ برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟
دلیل افت جهانی قیمت انجیر، عدم رعایت اخلاق حرفه ای از جانب برخی صادرکنندگان در شهرستان است که انگشت شمار می باشند. ما تیپ انجیری را که صادر می کنیم منحصر به فرد است و کشور های متقاضی باید بیایند و بگویند شما قیمت جهانی انجیر را مشخص کنید نه اینکه آنها به ما بگویند که ما قیمت می گذاریم و شما برای ما بفروشید . این مسئله مهمی است و خیلی از تاجران ما تلاش می کنند که به بهترین قیمت به دنیا بفروشند. از آن طرف به کارگرشان خوب می رسند و کار را خوب انجام می دهند. اما متاستفانه برخی از تاجران این اصول اخلاقی را رعایت نمی کنند. امیدواریم با نشست ها و جلساتی که برگزار می کنیم این اتفاق بیفتد و نکته ی دوم اینکه ما رقیب های سرسختی را در زمینه تولید انجیر داریم که کیفیت محصول ما را ندارند. نمونه آن ترکیه که با بسته بندی خوب و شرایط خود و هزینه ای که میتواند بدهد و شرایطش مثل کشور ما بحث تحریمی نیست خیلی راحت تر می تواند بازار را در دست بگیرد. اما کیفیت محصول ایران بهتر است و بازار های جهانی در دست ما می باشد. ما تقریبا انجیر را به صورت خام فروشی عرضه می کنیم.  ما بسته بندی ریز انجام نمی دهیم . الان بسته های 5 کیلویی و 10 کیلویی صادر می کنیم. برخی ها هم در اندازه های بزرگتر. خب بسته بندی مسئله مهمی می باشد. عرضه به بازار ما خیلی مهم است. امیدواریم کار هایی که چند صادر کنده خوب ما شروع کردند را بقیه هم شروع کنند و خرده و در بسته های کوچک بسته بندی شود که سود آن در این قضیه است و یا آن را فرآوری کنیم. یکی از مسائلی که در اقتصاد مقاوتی داریم، عدم خام فروشی است و ما بیایم بر روی فرآوری و  بسته بندی های کوچک با تکیه بر بحث ارگانیک بودن آن بتوانیم این قیمت را روز به روز بالا ببریم که سود آن به کشاورز ما و تاجر ما برسد.

15- میزان ارزآوری انجیر در سال های اخیر چگونه بوده است؟
سال گذشته حدود 100 میلیون دلار ارز آوری داشته است . که این ارز آوری در این شرایط تحریمی که ما نفتمان فروش نمی رود، بسیار خوب است. از آن طرف من هم خواهش می کنم که صادر کننده های ما به بحث تعهدات ارزی خود عمل کنند. برخی از صادر کننده ها به این تعهدات عمل نمی کنند و این هم برای خودشان و هم برای چرخه ایجاد مشکل می کند. ان شاالله بیایند در چارچوب قوانین و مقرراتی که دولت در این قضیه گذاشته و ورود کنند تا ما یک صادرات سالم و بی دغدغه ای داشته باشیم.

16- طرح تبدیل استهبان به ترمینال انجیر به کجا رسید؟ آیا این طرح با توجه به عدم وجود گمرک در استهبان(همانند پسته در رفسنجان) امکان پذیر است؟
ما میخواهیم استهبان را به پایانه صادراتی تبدیل کنیم و زیر ساخت های آن آماده است. ما گواهی قرنطینه را خودمان صادر می کنیم. 90 درصد انجیر ها از اینجا صادر می شود. امیدواریم با تلاش هایی که میکنیم این اتفاق بیفتد. ذهنیت ها آماده شده ، تلاش ها انجام گرفته که اینجا بشود پایانه صادراتی محصول انجیر. که ان شا الله این اتفاق بیفتد که همه صادر کننده ها و همه مجموعه شهرستان بیایند و در این قضیه وارد شوند که ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم و این حق استهبان است و بتوانیم این مسئله را پیگیری کنیم و به یک جایی برسانیم .

 17- چرا در خصوص قیمت گذاری انجیر هیچ نظارتی نمی شود ؟ و سود حاصل از آن به جیب چه کسانی می رود؟
ما خرید تضمینی نداریم که بخواهیم قیمت گذاری کنیم و این مسئله عرضه و تقاضا است که اگر ما بخواهیم دخالت کنیم قیمت دچار نوساناتی می شود. بستگی به کیفیت و درجه بندی هم دارد و این مسئله چیزی است که خود مردم بازار باید تابع آن قضیه باشند و ما می توانیم امکاناتی را برای کشاورز فراهم کنیم که بیشتر بفروشد مثل سردخانه که مدتی محصول خود را در آنجا قرار دهد تا قیمت آن بهتر شود. ما میتوانیم این کمک ها را به کشاورزان انجام دهیم. ما باید صادر کننده ها را هم ببینیم . همانطور که هزینه تولید ما برای کشاورز زیاد شده آنها هم هزینه صادراتشان زیاد شده و این فرمول هایی دارد که ما خودمان میدانیم نسبت به سال های گذشته چه تغییراتی کرده است.

 18- چرا در استهبان قیمت هر اصله درخت انجیر بی رویه بالا است ؟ و نظارتی بر خرید و فروش درخت انجیر نمی شود؟ بر فرض قیمت گذاری کارشناسی باز بالاتر می فروشند.
ما معمولا استعلام ها را در خصوص واگذاری انجیر ها پاسخ می دهیم و این نیست که اداره ای قیمت گذاری کند. معمولا عرفی دارد و کارشناسان محلی معمولا قیمت گذاری می کنند و اگر می بینیم افرادی گران می فروشند میتوانند گران نخرند. ولی اینکه خدمتتان عرض کنم اینکه قیمت انجیر بالا است با توجه به ارزش افزوده ای که دارد خود به خود این ارزش افزوده هم باعث بالا رفتن قیمت ها شده است.

 19- به نظر شما قیمت انجیر نسبت به تورم امسال و خرج چند برابری انجیر درست است؟
این تابع بازار است. من هم دوست دارم که بهره برداران بیشترین سود را کسب کنند. ولی خب امسال قیمت انجیر راضی کننده است . من سوال کردم قیمت انجیر به صورت متوسط 20 تا 30 هزار تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که خود جای خوشحالی دارد ولی باید صادر کننده ها و هزینه های مختلف را ببینیم و حس می کنم که تعادلی در بازار وجود دارد و جمیع مردم راضی هستند.

 20- بیمه انجیر شامل چه کارگرانی می شود؟
کارگرانی که به صورت دائم مشغول به کار در باغ می باشد و کافرما نسبت به  بیمه نمودن کارگران خود، حق بیمه را به صورت ماهیانه به صندوق تامین اجتماعی واریز نماید.

 21- آیا به نظر شما کارگران (علی الخصوص زنان) از لحاظ دستمزد و بیمه به حق خود می رسند؟
امیدواریم کارفرما ها اینقدر وجدان کاری داشته باشند که برسند ولی من فکر نمی کنم. حداقل خیلی از آنها این کار را انجام می دهند که به کارگرانشان در موارد مختلف رسیدگی می کنند و این یک مسئله پنجاه پنجاه می باشد و اینکه دستمزد زنان نصف مردان است یک چیز عرفی است . سیستم دولتی نیست و می گویند که به کارگر مرد کار های سخت واگذار می شود و به آن ها خیر و این باید از کارگر ها سوال شود. در بازدید هایی که ما انجام دادیم برخی نارضایتی ها هست اما برخی هم رسیدگی می کرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان