کد خبر: ۱۴۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در گفتگو با شیرازه؛

آمریکا دیگر جزئی از برجام نیست که بخواهد از مکانیزم ماشه استفاده کند

جعفر قادری گفت:اکنون آمریکا دیگر جزئی از برجام نیست که بخواهد از مکانیزم ماشه استفاده کند، ولی اگر بخواهد بر اساس زور و قلدری همیشگی خودش و نفوذی که در سطح بین المللی دارد بر کشورهای مختلف فشار بیاورد و کشورهای امضا کننده برجام هم تبعیت کنند برای ما نیز دلایلی وجود ندارد که به تعهدات خود پایبند باشیم.
آمریکا رسما اعلام کرده ۳۰ شهریور مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال می‌کند، رئیس جمهور ایران اما شنبه و یکشنبه را «روز پیروزی ملت ایران» خوانده و «شکست مفتضحانه آمریکا» را تبریک گفته است.
 
تیتر برخی رسانه های سراسری در داخل و خارج از کشور در چند روز اخیر این بود که شنبه و یکشنبه چه خبر است؛ آیا قرار است مکانیسم ماشه فعال ‌شود؟

روز شنبه و یکشنبه از آن جهت مهم است که احتمالا موضع ایران و آمریکا درباره برجام شفاف می‌شود، اینکه آیا ایران به اقدام 30 شهریور آمریکا و مکانیسم ماشه واکنش نشان می‌دهد یا می‌خواهد منتظر 13 آبان و انتخابات آمریکا بماند.

و اما اظهارات حسن روحانی در جلسه هیات دولت نیز به نظر حائز اهمیت است،چراکه روحانی در بخشی از سخنان خود مردم را به مقاومتی مشابه مقاومت سال 59 دعوت کرده و گفته باید مقاومت کنیم، همانگونه که در سه سال گذشته چنین کردیم و در بخش دیگری «پیروزی بزرگ و تاریخی ملت ایران در به شکست انجامیدن تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه» را تبریک گفته. 

اما در این میان تنها روحانی درباره شنبه، 30 شهریور ماه صحبت نکرده است بلکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دراین خصوص به اظهار نظر پرداخته و موضع مجلس و اقداماتی را که ایران باید انجام دهد شفاف بیان کرده اند.

در همین راستا جعفر قادری نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه عنوان کرد:طبیعی است که اگر ما نتوانیم از حق و حقوق خود دفاع کنیم دلیلی ندارد که به تعهدات خودمان هم عمل کنیم.

قادری افزود: از طرفی هم اکنون آمریکا دیگر جزئی از برجام نیست که بخواهد از مکانیزم ماشه استفاده کند، ولی اگر بخواهد بر اساس زور و قلدری همیشگی خودش و نفوذی که در سطح بین المللی دارد بر کشورهای مختلف فشار بیاورد و کشورهای امضا کننده برجام هم تبعیت کنند برای ما نیز دلایلی وجود ندارد که به تعهدات خود پایبند باشیم، چون در این صورت دیگر قرار دادی وجود ندارد که بتوانیم از هر امکان و فرصتی که برایمان وجود دارد نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی ادامه داد: و اما در بحث داخلی هم می بایست ما متکی به توانمندی و وحدت داخلی باشیم و سریع مقررات لازم را در داخل کشور اجرایی کنیم و موانع و محدودیت هایی را که برای تولید وجود دارد را از پیش رو برداریم تا ظرفیت های داخلی فعال شوند.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان با بیان اینکه با این کار بخش عمده مسائل و مشکلات کشور حل می شود،گفت: اگر کمبودی وجود دارد و یا نیاز به واردات است بخش عمده آن بر میگردد به این مسئله که ما به تولید داخلی بها ندادیم نه اینکه توان تولید را نداشته و نداریم.

قادری با تأکید بر اینکه قطعا ما توان تولید داریم،ابراز داشت: ولی محدودیت های اداری را به گونه ای ایجاد کرده ایم که برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست از طرفی هم برای وارد کنندگان هم به صرفه تر است که کالا ی مورد نیاز را از خارج وارد کنند.
آمریکا دیگر جزئی از برجام نیست که بخواهد از مکانیزم ماشه استفاده کند
این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی راهی جز این وجود ندارد که با زور گویی ها و فشارهای خارجی مقاومت کنیم،اظهار کرد: در داخل نیز باید نسبت به همدیگر کاملا همراه،هماهنگ و یکپارچه باشیم تا بتوانیم از کل ظرفیت های داخلی استفاده بهینه ببریم.

قادر در پایان در پاسخ به این سوال که موضع گیری مجلس در این خصوص چگونه است؟گفت: بنده فکر می کنم که مجلس هم نظری جز این ندارد و قطعا نمایندگان و مجلس هم همراه و هماهنگ عمل خواهند کرد و مشکلی در راستای موضع گیری و حمایت همه جانبه در مجلس وجود نخواهد داشت./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان