کد خبر: ۱۴۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

راهکار نمایندگان برای حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید

تنی چند از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید از اولویت‌های مجلس یازدهم است.
به گزارش شیرازه؛ جعفر قادری، نماینده شیراز با بیان اینکه باید جلوی رشد نقدینگی گرفته شود و از سوی دیگر نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم، گفت: اقدام بعدی ایجاد جهش در صادرات غیرنفتی است چرا که این کار بخشی از نیازهای ارزی ما را تامین می‌کند و تقاضا برای ارز را کاهش می‌دهد.

جعفر قادری درباره علت افزایش شدید قیمت دلار، گفت: در شرایط فعلی شاهد افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بازار ارز هستیم و با کاهش عرضه ارز و عدم تعادل در بازار، قیمت ارز افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: علاوه بر این، افزایش نقدینگی نیز باعث تورم شده است و این تورم در همه بازارها اعم از مسکن، خودرو، سکه، کالا و ارز خود را نشان می‌دهد.
راهکار نمایندگان برای حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید
وی با تاکید بر اینکه ما باید نسبت به حذف دلار از مبادلاتمان اقدام کنیم، افزود: زیرساخت‌های لازم برای حذف دلار از مبادلات تجاری کشورمان وجود دارد و این مسئله باعث کاهش وابستگی ایران به دلار می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دلیلی ندارد که ما در مبادلات تجاری خود از دلار استفاده کنیم و باید این مسئله مهم را مورد توجه قرار داد که کشورهایی چون روسیه و چین این ظرفیت را دارند که حتی در سوئیفت جایگزین کشورهای غربی شوند.

قادری تصریح کرد: ما باید برای مصون‌سازی کشور از فشار تحریم‌ها و آثار و پیامدهای آن، اقدامات لازم را انجام دهیم و نمایندگان مجلس هم به دنبال تشکیل کمیسیون ویژه‌ای در این زمینه هستند.


بازار کالاها شاهد نابسامانی بیشتر خواهد بود/ تنظیم بازار و جلوگیری از گرانی‌ها به حال خود رها شده
حجت‌اله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: از 22 اردیبهشت ماه، وزارت صمت که با چالش‌های جدی بازار در انواع کالا از جمله قیمت مواد غذایی، خودرو، کالاهای مصرفی، مواد اولیه تولیدکنندگان و صادارت و واردات روبه رو است، بدون وزیر مانده، اگر این موضوع ادامه داشته باشد بازار کالاها شاهد نابسامانی بیشتر خواهد بود و کسی نیز پاسخگو نیست.

 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت معرفی هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: دولت با بی‌توجهی نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی صمت زمینه تشدید نابسامانی در بازار و نوسانات قیمتی کالاها را فراهم کرده است؛ از آنجایی که این وزارتخانه بدون سکاندار اداره می‌شود، تنظیم بازار و جلوگیری از گرانی‌ها به حال خود رها شده است.
راهکار نمایندگان برای حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید
وی اضافه کرد: براساس تبصره 2 ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد ندهد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى کند و از آنجایی که رئیس جمهور وزیر پیشنهادی صمت را پس از سه ماه و در دقیقه نود به مجلس معرفی کرد و وی نتوانست رای اعتماد از مجلس بگیرد و با اخذ مجوز خاص مجدد برای این وزارتخانه سرپرست تعیین شد، باید هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی شود.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه نمایندگان در بیشتر تذکرات و نطق‌های خود بر معرفی هرچه سریعتر وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید می کنند، ادامه داد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از معیشت زندگی مردم مربوط به حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، رئیس جمهور باید هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی را معرفی و سکانداری این وزراتخانه را تعیین تکلیف کند.

مدیران دستگاه‌های اجرایی قانون‌گریز هستند
 ابراهیم عزیزی نماینده شیراز نیز با اشاره به مساله قانون گریزی به عنوان یکی از موانع حل مشکلات فعلی کشور گفت: متأسفانه در بدنه اجرایی کشور ما قانون‌گریزی بسیاری وجود دارد و معمولاً دستگاه‌های اجرایی به دنبال استفاده از قوانین تسهیل‌کننده حوزه وظایفشان هستند و بخشنامه‌هایی که شرایط را برایشان سخت می‌کند اجرا نمی‌کنند و این نوعی گریز از قانون است.

 ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم بر تقویت بعد نظارتی تأکید دارد افزود: ما در کشور شاهد برخی قانون‌گریزی‌ها و عدم تمکین به قانون در برخی لایه‌های مدیریتی هستیم و اصلاح این رویه بر عهده مجلس است و باید نوع نگاه در ذات قوانین به این حوزه تغییر رویکرد بدهد.
 راهکار نمایندگان برای حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم قوانینی را تصویب کنیم، اما در متن این قوانین میزان، نوع و شیوه نظارت را تعریف نکنیم؛ و این نوع نظارت لازمۀ قانون کارآمد، اثربخش و اثرگذار است. باید قوانینی را تصویب کنیم که حل‌کنندۀ مشکلات  مردم و پشتوانه‌ای برای اجرای حرکت دولت‌ها و سازمان و نهادها در کشور باشد.
 
عزیزی عنوان کرد: هنگامی که قوانین تصویب شد، اما دولت و سازمان‌ها تن به اجرای آن ندادند، قوه نظارتی مجلس باید بازخواست کند. متأسفانه در کشور ما بسیاری از مدیران دستگاه‌های اجرایی قانون‌گریز هستند.
 
این نماینده مجلس اظهار کرد: مجلس یکی از اولویت‌های اصلی خود را  بعد نظارتی قرار داده است تا بتواند این نقص و اشکال را در  نظام اجرایی کشور به حداقل برساند، تصویب قوانینی که مؤلفۀ نظارت را در ذات خود داشته باشد اثرات خوب و مطلوبی در حوزه اجرا خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: مردم از مجلس یازدهم انتظار تقویت نظارت دارند؛ زیرا ما در کشور قانون کم نداریم و در بسیاری از بخش‌های اجرایی قانون داریم، اما آنچه حس می‌کنیم، عدم اجرای قانون است که برای مردم آزاردهنده شده و باید تلاش کنیم روزبه‌روز بعد نظارتی مجلس تقویت شود. نظارت باید به‌دوراز تبعیض، همه‌جانبه و در همه ابعاد و لایه‌های مدیریتی باشد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: نظارت باید همراه با اجرا باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد. مجلس در این مسئله باید احساس تکلیف بیشتری کند و به‌ویژه معاونت نظارت مجلس باید فعال‌تر، قوی‌تر و حساس‌تر ظاهر شود و از ظرفیت‌های نظارتی خود مانند دیوان محاسبات و کمیسیون اصل نود استفاده کند.

مشکلات معیشتی مردم و جهش تولید از اولویت‌های مجلس است/ وزیر پیشنهادی صمت نباید پیرو جریان سیاسی خاصی باشد
فریدون عباسی نماینده کازرون نیز با یادآوری اینکه حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید از اولویت‌های مجلس یازدهم است، اظهار کرد: به‌یقین در جریان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت این نکات را مدنظر قرار می‌دهیم.

فریدون عباسی درباره نحوه انتخاب وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه صمت، گفت: بهتر است تصمیم‌گیرندگان دولتی قبل از معرفی هر فردی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی، با کمیسیون‌های مرتبط مشورت کنند و مجلس نیز نتیجه بررسی خود را در رابطه با فرد معرفی شده به اطلاع آن‌ها برساند.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ویژگی‌های فرد پیشنهادی برای تصدی بر کرسی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، افزود: این فرد باید در وزارتخانه مذکور کار کرده باشد تا با آگاهی بر وظایف و جزئیات کار، گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند، همچنین با توجه به فرصت کوتاه دولت برای سامان دادن امور، تازه‌کار بودن فرد معرفی شده قابل پذیرش نیست، و صدالبته باید سابقه‌ای مثال‌زدنی در مسائل مختلف مرتبط با صنعت، معدن و تجارت داشته باشد.
راهکار نمایندگان برای حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید
وی بر عدم وابستگی وزیر پیشنهادی به وزرای قبلی یا استیضاح شده، تاکید کرد و گفت: این فرد نباید خط و جریان سیاسی خاصی را دنبال کرده و شبهه سیاسی بودن را یدک بکشد، بلکه باید به عنوان یک متخصص، ظرفیت مشورت و تعامل با کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای حل مشکلات مردم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: حل مشکلات معیشتی مردم و دستیابی به جهش تولید از اولویت‌های مجلس یازدهم است.

تولید ما وابسته به خارج است/ فشارهای خارجی می تواند برای ما ایجاد مشکل کند
جعفر قادری نماینده مردم شیراز اظهار داشت: وقتی قیمت ارز بالا می رود به تبع آن چون تولید ما وابسته به خارج است، قیمت کالای قابل صدور و کالای وارداتی و مواد اولیه هم افزایش پیدا می کند و تورم بالا می رود. وقتی تورم بالا می رود، عاملی برای افزایش قیمت ارز می شود و این دور تسلسل ایجاد می شود.

جعفر قادری با اشاره به نوسانات بازار سکه و ارز گفت: این واقعیتی است که ما از نظر اقتصادی به دلیل تحریم ها مشکل داریم و محدودیت هایی برای فروش نفت مان وجود دارد. فشارهای اقتصادی که وارد می شود، باعث می شود بخشی از نیازهای ارزی مان با محدودیت مواجه شود یعنی محدودیت عرضه ارز و افزایش تقاضا برای آن باعث شده است که ارز به یک کالای سرمایه ای برای حفظ قدرت خرید مردم تبدیل شود و همین امر قیمت ارز را افزایش می دهد.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی قیمت ارز بالا می رود به تبع آن چون تولید ما وابسته به خارج است، قیمت کالای قابل صدور و کالای وارداتی و مواد اولیه هم افزایش پیدا می کند و تورم بالا می رود. وقتی تورم بالا می رود، عاملی برای افزایش قیمت ارز می شود و این دور تسلسل ایجاد می شود.
 
وی ادامه داد: تا زمانی که ما بخش عمده ای از نیازهایمان را در داخل تامین نکنیم، وابستگی هایمان به خارج را قطع نکنیم و نتوانیم فعالیت های مولد در اقتصاد سازماندهی کنیم و بخش های غیر دولتی فعال نشوند، این مشکلات را داریم.
 
وی گفت: ما می خواهیم با مکانیسم دولتی کشور را اداره کنیم که این جواب نمی دهد. بایستی انگیزه و ظرفیت در داخل کشور ایجاد کنیم که بخش خصوصی پای کار بیاید و کالا تولید کنند. قیمت ارز جواب نمی دهد. ما باید انگیزه و ظرفیت را در داخل کشور ایجاد کنیم. قیمت ارز باید به گونه ای باشد که صادرات را بالا ببرد نه اینکه هزینه تمام شده محصولات را بالا ببرد.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همه جای دنیا وقتی قیمت پول ملی شان کاهش می یابد، صادرات شان بیشتر می شود ولی برعکس در کشور ما صادرات کم می شود و از آن طرف هزینه های کالاهای تولیدی بالا می رود، ما باید به گونه ای رفتار کنیم که زنجیره تولید را تکمیل کنیم و در این رابطه مشوق های لازم ایجاد کنیم که وابستگی ما به خارج کم شود؛ تا وقتی این وابستگی را داریم، فشارهای خارجی می تواند برای ما ایجاد مشکل کند.

نظرات بینندگان