کد خبر: ۱۴۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۹

مرغداران فارس در انتظار تصمیم ملی برای حل مشکل نهاده‌ها

به دلیل نوسان و تاخیر در تخصیص ارز، خرید و واردات نهاده‌های دام و طیور از جمله کنجاله سویا مشکلاتی برای واحد‌های مراغداری کشور از جمله استان فارس ایجاد شده است.
کمبود عرضه نهاده‌های دولتی به مرغداری‌های فارس و گران بودن و کمیاب بودن این نهاده‌ها در بازار آزاد به یک مشکل اساسی پیش‌روی واحد‌های مرغداری استان تبدیل شده که حل این مشکل نیازمند تصمیم‌گیری در سطح ملی است.

چند ماه است که به دلیل نوسان و تاخیر در تخصیص ارز، خرید و واردات نهاده‌های دام و طیور از جمله کنجاله سویا مشکلاتی برای واحد‌های مراغداری کشور از جمله استان فارس ایجاد شده است.

با کمبود عرضه نهاده‌های دولتی و به صرفه نبودن خرید این نهاده‌ها در بازار آزاد برای واحد‌های مرغداری، زنگ خطر برای ورشکستگی این واحد‌های و وقوع یک بحران جدید به صدا درآمده است، اما از یک طرف رییس مدیرعامل پشتیبانی دام وعده حل این مشکل در روز‌های اخیر داده است.

طبق گفته محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه بین ۶ تا هفت هزار تن نهاده دامی به استان‌ها بارگیری و ارسال می‌شود که از این هفته قرار است این رقم به روزانه ۱۲ هزارتن برسد.

افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ و ضرر مرغداران
سینا عباسی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان فارس گفت: عمده‌ترین مشکل واحد‌های مرغداری استان در حال حاضر کمبود کنجاله سویا است که قیمت آن در بازار آزاد به هر کیلو ۱۵ هزار تومان رسیده و کمیاب است.

او افزود: قیمت دولتی کنجاله سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که این عرضه دولتی این نهاده‌ها بسیار محدود است و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز مرغداری‌ها را تامین می‌کند و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده‌ها باید از بازار آزاد با قیمت ۱۵ هزار تومان تامین شود که کمیاب شده است.

عباسی ادامه داد: براساس آنچه وزیر جهاد کشاورزی و رییس پشتیبانی اموردام کشور اعلام کرد قرار است از این هفته مشکل تامین کنجاله سویا حل شود، اما تا این لحظه خبری نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان فارس گفت: کمبود نهاده باعث شده تا طول دوره پردازش بیشتر شود و به جای ۴۵ روز به ۶۰ روز رسیده و از آن طرف هر چه مرغ بیشتر در سالن باشد هزینه تمام شده آن بالاتر رود.

عباسی افزود: با توجه به قیمتی که در حال حاضر مرغ دارد، مرغداران با ضرر در حال تولید هستند و این باعث ایجاد مشکل می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار واحد مرغداری در استان با اشتغال حدود هشت هزار نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند که در صورت ورشکسته شدن تعداد زیادی بیکار می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان فارس گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده مرغ، مرغداران به ازای هرکیلو مرغ حداقل ۲ هزار تومان ضرر می‌کنند.

درخواست از وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش سهمیه نهاده‌ها در فارس
کرامت الله کیومرثی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در بحث نهاده‌ها با وجود مشکلاتی درکشور، تا جایی که در توان داشتیم تلاش کردیم نهاده‌ها تامین شود.

او افزود: در زمینه تامین نهاده ها، نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است تا سهمیه استان فارس افزایش پیدا کند.

کیومرثی ادامه داد: در بحث نهاده‌های دامی خبر‌هایی به گوش می‌رسد که ارز مورد نیاز تامین شده و به زودی مشکلات در این زمینه حل می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مشکل‌ترین و اساسی‌ترین مشکلی که امروز داریم در بحث تهیه سویا برای واحد‌های مرغداری است که مشکلاتی را از جمله گرسنگی پرندگان ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان