کد خبر: ۱۴۱۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
نبود استرانژی مدون برای صادرات طلای خوردنی؛

میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام/ جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری

در حالی که سال 1388 از سوی رئیس جمهور وقت مصوب شد که میز انجیر در استان های مربوطه به خصوص در فارس تشکیل شود اما تاکنون در استان های دارای تولیدات انجیر از جمله این استان که انجمن ملی میز انجیر ایران می باشد،به آنصورت که شایستگی دارد اجرایی و عملی نشده است.
 به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"، به باور برخی کارشناسان نبود متولی و دانش و تخصص کافی، عدم بسته بندی محصولات و استفاده از فراوری های این محصول والبته نبود استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و آموزش های حرفه ای از جمله مسائلی است که دست به دست هم داده تا انجیر فارس به جایگاه شایسته ای که باید نرسد. این در حالیست که شهرستان استهبان از جمله شهرهایی می باشد که با بیش از ۲۴ هزار هکتار باغ انجیر، نزدیک به نیمی از باغ‌های انجیر کشور را در خود جای داده و بر همین اساس لقب قطب تولید انجیر گرفته است اما با این وجود مشکلات عدیده ای در مراحل تولید گرفته تا بسته بندی و صادرات گریبانگیر انجیر این شهر و کلانشهر شیراز شده که با کم توجهی مسئولین رو به فنا می رود.
جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری/میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام
مهرماه 1392 میز کشوری انجیر با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران و تنی چند از مدیران دولتی و بخش خصوصی استان فارس در اتاق بازرگانی شیراز تشکیل شد و قرار شد به بررسی و مشکلات پیش روی ذی نفعان این بخش از تولید تا صادرات پرداخته شود اما از آن تاریخ تا کنون اتفاق خاصی در این حوزه صورت نگرفته است.

 یکی از چالش های پیش روی محصول انجیر نبود استرانژی مدون برای صادرات آن است. متاسفانه در حال حاضر انجیر به صورت فروش بالک و فاقد بسته بندی پیشرفته و با حداقل ارزش افزوده به بازار های هدف صادر می شود که این امر به شدت نگران کننده است.
 به طور حتم ارزش افزوده انجیر بسیار بیش از چیزی است که اکنون با خام فروشی نصیب ذی نفعان این بخش می شود بنابراین باید در راستای برنامه ریزی برای ایجاد ارزش افزوده در این بخش و راه اندازی واحدهای فرآوری انجیر گام برداشت.
  بیش از آنکه محدودیت های فیزیکی و مالی مانع توسعه بازارهای انجیر ایران و یا حتی افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی باشد شاهدیم عدم برنامه ریزی و انسجام بین ذی نفعان این بخش به بازار انجیر در خارج از کشور صدمه زده است به گونه ای که برخی افراد تنها برای کسب سود مقطعی قیمت های را در بازار هدف به مشتریان خارجی ارائه می کنند که همه منافع جمع را از بین می برد و بازار این محصول را خراب می کند.

 رقابت در فعالیت های تولیدی و تجاری باید از طریق نظارت و اعمال مدیریت تشکل های غیر دولتی به نحوی مدیریت شود که زمینه رقابت مندی تولیدات و صادرات ایران را در بازارهای هدف مشخص کند.

 اتاق بازرگانی شیراز در دو بخش هماهنگ سازی قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات به منظور ثبت برند بین المللی و جغرافیایی انجیر، کمک به بازاریابی و معرفی محصول در بازارهای هدف صادراتی، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای می تواند فعالان این بخش را یاری رساند تا آنها نقش خود را در توسعه اقتصادی منطقه با محوریت توسعه ظرفیت های صادراتی انجیر انجام دهند. 

ظرفیت های تولید انجیر در استان فارس بسیار بالاست و به نظر می رسد توجه بیشتر مسئولین کشوری به ظرفیت های بومی و منطقه ای اقصی نقاط کشور می تواند زمینه توسعه صادرات غیر نفتی را در پی داشته باشد. انجیرستان های دیم استهبان از نظر کیفیت، کمیت، سطح زیر کشت محصول و ارگانیک بودن محصول در جهان رتبه اول را داراست.

کمالی،فرماندار استهبان با اشاره به تشکیل جلسات برای برگزاری میز انجیر گفت: در سال های اخیر جلسات متعددی برای شکل گیری میز انجیر فارس برگزار شده و در نظر داریم در راستای توسعه این محصول قدم های موثرتری برداشته شود.
جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری/میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام
انجیر فارس متولی ندارد!
غلامحسین شعرا، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم گفت: از 10 سال پیش صحبت از میز تخصصی انجیر در اتاق بازرگانی در شیراز به میان آمد،در ابتدا کارهای خوبی هم شکل گرفت تا «میز ملی انجیر» نیز تشکیل شود اما در نهایت عملی نشد و کار خاصی هم صوت نگرفت.البته دو سه جلسه و همایش نیز در طول این سال ها برپاشد ولی بازهم کارها بر روی زمین ماند.وی با ابراز تاسف از این که انجیر فارس متولی ندارد،اظهارداشت: وقتی که این محصول نادیده گرفته شود و برای آن متولی و مسئولی وجود نداشته باشد، کشاورزان و انجیرکاران هم تمایلی برای شرکت در میز انجیر ندارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد:متاسفانه گاهی تاصحبت از میز انجیر یا خرمای فارس به میان آید،عده ای خودشان را علم می کنند تا دیگران اجازه ورود پیدا نکنند و زمانی که هر نوع محصول را به نام خود به ثبت رسانند آن را به حال خود رها می کنند.
وی گفت: قبلا مباحث تند و تیزی که در خصوص کم توجهی ها به زعفران کردم و رسانه ای شد برخی ها پیش قدم شدند که میز زعفران نیز راه اندازی کنند، آن ها نیز در ابتدا آن را در انحصار خود درآورند و پس از مدتی به حال خود گذاشتند.
جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری/میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام
انجیر شیراز و استهبان؛ ارگانیک ترین انجیر جهان
شعرا با بیان این که انجیر شیراز و استهبان در دنیا حرف اول را می زند، گفت: انجیر این استان برند جهانیست و چه از لحاظ کیفییت و چه از نظر کمیت شهره دنیا شده، مواد نگهدارنده در تولید آن استفاده نمی شود و به صورت کاملا ارگانیک راهی بازار می شود.از این رو این انجیر با عنوان ارگانیک ترین انجیر جهان معروف شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس مشکل بزرگ صنعت فارس را در نبود دانش و تخصص کافی دانست و بیان کرد:مسئله ای که در فارس وجود دارد این می باشد، با این که 61 شهرک صنعتی داریم اما هیچ یک از آن ها به صورت تخصصی فعالیت ندارند، در استهبان جای شهرک تخصصی انجیر و صنایع مرتبط با فراوری انجیر خالیست.

شکلات انجیر در ایتالیا و جای خالی آن در ایران
وی افزود: زمانی که به کشور ایتالیا سفر کرده بودم، در آنجا مشاهده نمودم که شکلات انجیر عرضه می شود و چقدر هم از آن استقبال زیادی می شد اما در کشور ما هنوز چنین چیزی وجود ندارد.صنعت و معدن استان فارس صاحب ندارد و از سال ها پیش از این خلاء در رنج و عذاب است.

خداحافظی با آمار صادراتی مطلوب
شعرا به بازار صادراتی مناسب کشور در سال های قبل اشاره کرد و یادآور شد: آخرین آمار مطلوب در امر صادرات ما به سال 97 بازمی گردد و نشان می دهد که محصولات فارس به خصوص زعفران صادرات خوبی داشته اما بعد از این سال محصولات ما وارد بازار و سامانه نشده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان این که هر نوع میز مزیت های خوبی در رشد اقتصادی در سطح استان و حتی در کشور به دنبال دارد،افزود:در شکل گیری میزها از متخصصین دعوت به عمل می آید تا با دانش و شناخت کافی در مورد مزایای شکل گیری آن صحبت کنند، چراکه هر متخصص به عنوان نماینده انجیرکاران، تولید کنندگان و حتی صادرگنندگان انجیر در عرصه سازمان تجارت سازمان صمت ایران تلقی می شود.

هفته آینده جلسه ویژه برای میز انجیر استهبان
عبدالعظیم خادم حمزه، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در برگزاری جلسات ویژه برای میز انجیر استهبان گفت:قرار بود که چند نفر از مسئولین در تهران برای حل این مشکل در استانداری فارس حضور به هم رسانند که متاسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا به تاخیر افتاده اما در دستور کار می باشد که طی هفته آتی برگزار شود.
جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری/میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام
ایجاد انجمن ملی میز انجیر در فارس
یداللهی، رئیس انجمن ملی میز انجیر ایران نیز با بیان اینکه در خصوص میز انجیر فارس مصوبات خوبی لحاظ شده،گفت: استان فارس نیز به دلیل اینکه بیشترین سطح انجیر کشور را دارد، مصوب شد که انجمن ملی میز انجیر ایران در این استان تشکیل شود.جلسات به طور مداوم برای رونق و توسعه این محصول در حال برگزاریست و استان هایی که دارای تولید انجیر می باشند موظف به تشکیل میز انجیر هستند. وی افزود:در حال حاضر ۴ سالی می شود که از افتتاح این انجمن می گذرد و در این رابطه جلسات متعددی در اتاق بازرگانی فارس تشکیل شده است.
یداللهی بیان کرد:یکی از مصوبات ما این است که انجیر استهبان را به عنوان میراث ملی و جهانی در یونسکو به ثبت برسانیم.
رئیس انجمن ملی میز انجیر ایران به برخی مشکلات که سد راه انجیرکاران و تولید و صادرکنندگان شده اشاره کردو گفت:ما درصدد هستیم که موانع پیش روی صادرکنندگان را برداریم. بیشترین میزان صادرات ما به چین وارد می شود اما از آنجایی که این کشور تعرفه بالایی دارد برای صادرکنندگان مقدور به صرفه نیست.البته رایزنی هایی انجام شده تا با مذاکره با کشور چین تعرفه ها پایین بیاد و صادرکننده ها بدون واسطه و به طور مستقیم محصولات خود را صادر نمایند.چراکه در حال حاضر به صورت قاچاق از طریق هنگ کنگ و ویتنام وارد چین می شود.
وی افزود:يكي دیگر از مشكلات و تهديدهاي حال حاضر صادرات انجير استفاده ازكارت هاي يكبار مصرف مي باشد كه در سال هاي اخير موجب ضرر و زيان صادركنندگان واقعي وخدشه به اعتبار انجير ايران شده است.یداللهی با بیان این که در زمینه استاندارد نیز کارهای خوبی انجام شده گفت:در نظر داریم که گواهی مبدا و قرنطینه،بازبینی و پلمپ انجیر نیز در خود استهبان شکل بگیرد تا صادرکنندگان به راحتی در این زمینه فعالیت نمایند.
جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری/میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام
سایت بین اللملی انجیر در حال راه اندازی است
وی اظهار داست:سال گذشته بیشترین صادرات و ارزآوری را در استان در رابطه با صادرات انجیر داشتیم. در سال جاری نیز به دلیل مشکلات پیش رو اما انجیر باکیفیت تولید و راهی بازار شده و یش بینی می شود به دلیل بارندگی های زیاد در سالی که گذشت،انجیر این استان از کمیت بالایی برخوردار باشد.
رئیس انجمن ملی میز انجیر ایران به رونمایی سایت بین اللملی انجیر اشاره کردو گفت:انجمن انجير جهت مبادله اطلاعات واستفاده از دستاوردهاي ساير دانشگاه هاي وتحقيقات پژوهشگران ساير نقاط دنيا مكاتبات لازم رابه عمل اورده كه تا كنون ٢٦محقق امادگي خود را جهت همكاري با انجمن اعلام داشته اند.این مقام مسئول در پایان اظهار داشت:خوشبختانه درسال جاري با وجود به مشكلات اما انجير با كيفيت وكميت بالايي توليد واماده عرضه به بازار داخلي وصادراتي مي باشد.

به گفته مرتضی زکی پور،کارشناس مسئول انجیر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یکی از مشکلاتی که در حال حاضر پیش روی صادرات انجیر وجود دارد و در صادرات عموم محصولات کشاورزی نیز دیده می شود، عدم بازاریابی مناسب توسط صادرکنندگان عزیز می باشد.وی گفت: متاسفانه در حال حاضر صادرات انجیر بصورت بسته های بزرگ ده کیلویی انجام می پذیرد، این در حالیست که در کشورهای هدف بصورت بسته های گرمی با برند خودشان به مصرف کننده تحویل می دهند.
جای خالی شهرک تخصصی و صنایع فراوری/میز انجیر فارس در هاله ای از ابهام
تعرفه گمرکی بالا در بازار انجیر
زکی پور افزود:یکی دیگر از معضلات پیش روی صادرات انجیر ایران به بازار مهم و بزرگ کشور چین، تعرفه گمرکی زیاد توسط این کشور می باشد در حالی که تعرفه برای بسیاری از کشورها صفر می باشد، بنابر این ضروریست که برای برداشتن تعرفه مذکور رایزنی های لازم توسط سفارت خانه ایران در کشور چین با مسولین این کشور به عمل آید.وی با اشاره به برخی راهکارها گفت:برای برطرف کردن برخی از این مشکلات می توان به شناساندن خواص بی نظیر انجیر خشک ایران به عنوان یک محصول کاملا سالم و ارگانیک به بازارهای بین‌المللی کمک کرد البته در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در حال پیگیری ثبت جهانی انجیر استهبان در سازمان خواربار جهانی ( FAO) می باشد و این مهم در مراحل پایانیست.گفتنی است،شهرستان استهبان علاوه بر دارا بودن مقام نخست سطح زیر کشت این محصول در کشور، باکیفیت‌ترین و بی‌رقیب‌ترین انجیر تولیدی در سطح جهان را عرضه می‌کند.

برپایه این گزارش، ضروریست که با همکاری و هم اندیشی دلسوزان این عرصه متولیان مشخص و متعهدی برای تشکیل میز انجیر فارس تعیین شود تا با برنامه ریزی های عملی و اجرایی این محصول ارگانیک و غنی را به جایگاه شایسته خود در سطح جهانی برسانند.
انتهای پیام/



برچسب ها: میز ، انجیر ، فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
0
اینکه ما روی صادرات متمرکز شویم و مردم را از خوردن انجیر و پسته و زعفران و بعضی چیزهای دیگر محروم کنیم درست نیست
قبلا قیمت انحیر مناسب بود و خیلی ها قادر به خریدن آن بودند
حالا انجیر کیلویی ۱۰۰ تا ۳۰۰ شده پسته همینطور
تغذیه مناسب باعث سلامتی و بخصوص هوش بیشتر می شود
هوش برتر حتی از لحاظ سیاسی اهمیت دارد