کد خبر: ۱۴۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
نماینده مردم اقلید و سرحد چهاردانگه:

یکی از چالش های مهم اقتصادی کشور نابسامانی نظام توزیع است

مسلم صالحی با اشاره به چالش های کنونی بخش تولید در کشور، گفت: یکی از چالش های مهم اقتصادی کشور که همواره تولید‌‌کنند‌گان و مصرف‌کنند‌گان را با تنگناهای بسیاری مواجه کرده، نابسامانی نظام توزیع است. با وجود گذشت چندین سال از آغاز اصلاح نظام توزیع کالا و خد‌مات، هنوز نیز شاهد آن هستیم که فرآیند‌ عرضه کالا د‌ر کشور با مشکلات ساختاری متعددی دست و پنجه نرم می کند.
 مسلم صالحی نماینده مردم اقلید و سرحد چهاردانگه گفت: یک نظام توزیع کارآمد بایستی بتواند کالا را در زمان اندک، قیمت مناسب و شرایط بهینه در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. باید اذعان کرد که نظام توزیع پدیده ای مستقل نیست، بلکه متاثر از عدم برنامه اقتصادى جامع، بی ثباتی نظام پولى، دسترسی محدود و دشوار به مواد اولیه برای تولید و بیکاری قرار دارد.

نماینده مردم اقلید و سرحد چهاردانگه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نبود راهبرد یکپارچه و جامع در نظام توزیع و ضعف در اجرای محدود ضوابط و قوانین موجود منجر به عدم سلامت و ایمنی نظام توزیع شده است، افزود: اگر چه در برخی سازمان ها و زیرمجموعه ها مطالعات و گام هایی در باب  تدوین سند جامع نظام توزیع کالا صورت گرفته، ولی این اقدامات تا به حال برای تولیدکننده و مصرف کننده چندان رضایت بخش و محسوس نبوده است.

صالحی افزود: تاکنون موانع گوناگونی در نظام‌مند کردن بخش توزیع احصاء شده که از جمله می توان به عدم سازوکار مناسب برای الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان در استفاده از شرکت های پخش دارای مجوز، متعدد بودن مراکز تصمیم گیری در امر توزیع کالا، ضعف در مدیریت و ساماندهی حمل و نقل و راننده محور بودن این سیستم، رصدپذیر نکردن تمام کالاهای اساسی، فراهم نکردن برخی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مخصوص هر کالا اشاره کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنابراین برای رفع این موانع بایستی نخست اقدام کاملی نسبت به سامان‌بخشی به نظام توزیع و الکترونیکی کردن میزان تولید، پخش و مصرف تمام کالاهای اساسی از تولیدکننده/واردکننده تا مصرف کننده انجام داد. همچنین لازم است که در بُعد نظارتی، جایگاه سازمان های مردم نهاد را در امور نظارت بر بازار به لحاظ تقنینی و حمایتی تقویت کنیم.

نظرات بینندگان