کد خبر: ۱۴۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین:

آموزش مجازی نباید در انحصار «شاد» باشد/ خانواده‌ها نمی‌توانند با دلار ۲۷‌ هزار تومانی تلفن‌های همراه هوشمند تهیه کنند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مناسبی در کشور برای آموزش مجازی وجود دارد که باید از ظرفیت همه آن‌‎ها بهره برد، گفت: نباید آموزش مجازی کشور در انحصار شاد باشد.

محمدمهدی فروردین  ضمن تقدیر از وزارت آموزش و پرورش به دلیل تلاش‌‎های صورت گرفته در زمینه آموزش مجازی و راه اندازی شبکه شاد، اظهار کرد: در عین حال، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها بسیاری از دانش آموزان از دسترسی به شبکه شاد محروم هستند.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت آموزش و پرورش حدود ۱۰‌میلیون و پانصدهزار دانش آموز به شاد دسترسی دارند، گفت: بر همین اساس و با توجه به اینکه 14 میلیون و 500 هزار دانش آموز در کشور در حال تحصیل داریم، یعنی حداقل 4 میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند.


خانواده‌ها نمی‌توانند با دلار ۲۷‌ هزار تومانی تلفن‌های همراه هوشمند تهیه کنند

وی با بیان اینکه مشکل نخست در افزایش قیمت ارز و گرانی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های دانش آموزی است، افزود: بسیاری از خانواده‌ها قادر نیستند با دلار ۲۷‌ هزار تومانی و افزایش ۵۰‌ درصد قیمت تلفن‌های همراه، برای فرزندشان گوشی تهیه کنند و آموزش و پرورش باید برای این قشر از دانش آموزان تدبیر داشته باشد.

امکان پوشش همگانی اینترنت در مناطق محروم وجود ندارد

فروردین اضافه کرد: با وجود اینکه اعلام شده هزینه اینترنت استفاده از شاد رایگان است اما بسیاری از مناطق کشور و مناطق محروم امکان پوشش همگانی اینترنت وجود ندارد و این موضوع دیگر مشکلی است که آموزش و پرورش باید نسبت آن توجه داشته باشد.

وی یادآور شد: آموزش مجازی به این صورت به هیچ عنوان نمی‌‎تواند جایگزین آموزش حضوری شود و لازم است که دانش آموزان برای برقراری ارتباطات چهره به چهره با معلمان خود به صورت گروهی با رعایت تراکم و پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حاضر شوند.

فروردین افزود: وزارت آموزش و پرورش فقط نباید به سامانه شاد اکتفا کند بلکه می‌تواند با فراخوانی از دانشگاه‌ها دعوت کند تا سامانه‌های جدیدی که در این عرصه وجود دارد را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: برای نمونه دانشگاه صنعتی شیراز سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه دانش راه اندازی کرده که قابلیت‌های  بسیار بالا و مناسبی دارد؛ از این طریق می‌توان علاوه بر رقابت‌پذیری در عرصه آموزش مجازی، شرایط را برای ارتقای کیفیت اپلیکیشن‌های فعال در آموزش مجازی را فراهم کرد.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر بازماندگان از تحصیل 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ایرادات وارد بر شاد و آموزش مجازی از طریق کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیری خواهد شد تا خطرات احتمالی ترک بازماندن از تحصیل دانش آموزان را تهدید نکند.


نظرات بینندگان