کد خبر: ۱۴۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
شامگاه یکشنبه در تالار حافظ شیراز؛

برگزیدگان کتاب سال فارس معرفی شدند/رونمایی«قاصدک» در پایتخت کتاب

برگزیدگان نخستین جایزه کتاب سال استان فارس معرفی شدند.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در ابتدای این مراسم که عصر یکشنبه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: برگزاری جایزه کتاب سال، جای خالی جریان سازی های کتاب و نشر در استان را پر کرد.

صابر سهرابی با بیان اینکه کتاب و کتابت تاریخی به بلندای حضور بشر اندیشمند دارد که داشته‌های خود را برای آیندگان برجای گذاشته است، افزود: تاریخ ملت ما در ایران بزرگ پر است از این نوع کتابت که سرشار از داشته‌های ایران بزرگ است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینکه سال‌ها بود که بر مدار کتاب فارس خواستگاه‌های علمی و ادبی سربرآورده بودند و نشانه افتخار این سرزمین بوده، هستند و خواهند بود، ادامه داد: طرح‌های مختلف در حال برگزاری بود و جای خالی جریان سازی های کتاب و نشر در استان نمود داشت.

وی اضافه کرد: با آن همه داشته‌های معنوی در این حوزه بر آن شدیم تا طرحی بومی سازی شده را برای نخستین بار به اجرا گذارده و و بدان بپردازیم.

به گفته سهرابی، جایزه کتاب سال استان فارس برای نخستین بار فرهنگی دیگرگونه برایمان رقم خواهد زد؛ امروز که داشته‌های کتاب و کتابت را با یکدیگر بهانه کرده‌ایم تا محفلی از گنجینه‌های علوم مختلف را گرد هم آوریم بر خود می‌بالیم که فارس و شیراز هنوز بر تارک بلند خود جریانی بزرگ و اندیشمندانه را برای مردمان خود از اندیشه ساخته و این حرکت از سرچشمه‌های زلال دانایی شما عزیزان جوشان می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، افزود: این چراغ راه خلوتیان است که به نور حضور از گذشته‌ای دور در فارس درخشش داشته و تا به امروز همچنان راه را روشن نگاه داشته و جلوه گری در سایه سار نسیم علم و ادب فارس و شهر شیراز خواهد کرد.

محمدرضا خالصی عضو هیئت داوران و دبیر تخصصی بخش شعر نخستین جایزه کتاب سال فارس، نبود ویراستار حرفه‌ای در کتاب‌های ارائه شده را از نواقص آثار رسیده به این جایزه عنوان کرد که در مسیر استانداردسازی یکی از ابزار پر اهمیت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این جایزه باید در استان فارس بماند و بپاید و اگر کم و کسری بوده حل شود، زیرا شیراز پایتخت کتاب و فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود و ادامه این مسیر تا سال ۱۴۰۰ این عنوان کافی نیست و این مگر با حمایت نویسندگان و اصحاب فرهنگ میسر نمی‌شود.

خالصی خواستار تداوم فعالیت دبیرخانه دائمی جایزه کتاب سال استان فارس شد و گفت: شیراز و استان فارس شایسته عنوان پایتخت دائمی کتاب ایران است.

در ادامه این مراسم برگزیدگان نخستین جایزه کتاب سال فارس معرفی شدند که در بخش شعر نیمایی، منصور اوجی با کتاب یک عمر شاعری برگزیده شد و علی ترکی، صدرا ذوالریاستین و غلامرضا کافی در بخش شعر کلاسیک شایسته تقدیر شدند.

همچنین در بخش داستان اکبر صحرایی برای کتاب «کتیبه ژنرال» برگزیده شد و در بخش ترجمه محمود معلم برای کتاب تاریخ ادبیات ایران نوشته «دو دروژن» شایسته تقدیر اعلام شد.

جایزه کتاب سال فارس در بخش کودک و نوجوان یک شایسته تقدیر و یک برگزیده داشت که به ترتیب نیایش ادریسی برای برای کتاب «دختر آلبالویی» و معصومه مرادی برای کتاب «روی دوش ابر» معرفی شدند.

در بخش پژوهش این جایزه نیز خیرالله محمودی برای کتاب «تحفه السالک» و عبدالرحمن مجاهد نقی برای کتاب «جستارهایی در اسطوره» شایسته تقدیر شدند. این در حالیست که در بخش تاریخ و جغرافیا، جایزه کتاب سال فارس نصب اله مالکی را برای کتاب «دشتستان و غضنفرالسلطنه برازجانی» را شایسته تقدیر دانست.

همچنین نخستین جایزه کتاب سال استان فارس تقدیر ویژه ای از دکتر کاووس حسن لی در بخش تاریخ برای کتاب ۱۱ جلدی «دو دهه سخنوری» کرد و مهدی میرعظیمی را به خاطر مجموعه کتاب‌های یک صفحه‌ای مورد تقدیر قرار داد.

یادآور می‌شود: در جریان برگزاری آئین پایانی جایزه کتاب سال استان فارس از نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) «قاصدک» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جایزه کتاب سال استان فارس در ۱۱ بخش برگزار شد و ابوتراب خسروی، قاسم کاکایی، احمد اکبرپور، محمدرضا خالصی و مصطفی ندیم داوران این رویداد بودند و داریوش نویدگویی عضو اصلی شورای سیاستگذاری این جایزه است.


نظرات بینندگان