کد خبر: ۱۴۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹
در دومین روز از هفته دفاع مقدس صورت گرفت؛

آیین بازآفرینی اعزام رزمندگان به جبهه ها در شیراز

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با همکاری سپاه ناحیه بقیه الله(عج) شیراز در برنامه‌ای به نام «دروازه بهشت» که در مجتمع فرهنگی شلمچه برگزار شد اقدام به اعزام نمادین رزمندگان زمان دفاع مقدس کرد که در آن دوران از همین مکان به جبهه ها اعزام شده بودند.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،اعزام رزمندگان به جبهه ها یکی از خاطره انگیزترین روزهای دفاع مقدس به خصوص برای آنان که این دوران را تجربه کرده‌اند، به شمار می‌رود.

روزهایی که پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد دوش به دوش هم حماسه ای را رقم زدند که دنیا را متحیر ساخت، چرا که با وجود تسلیحات اندک نیروهای نظامی و رزمندگان ما در جبهه ها و از سویی حمایت همه جانبه کشورهای قدرتمند دنیا از رژیم بعثی عراق، دشمن نتوانست حتی یک وجب از خاک این سرزمین را تصرف کند و حالا پس از گذشت ۴۰ سال از زمان آغاز جنگ تحمیلی نسل‌های نو از فرزندان همان دلاوران جنگ، رشد کرده‌اند که هیچ گونه تصور و آشنایی از جنگ، دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان ندارند در این میان وظیفه متولیان فرهنگ دفاع مقدس و فرماندهان زمان جنگ است که با باز آفرینی و شبیه‌سازی آن دوران یاد و خاطره رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران را زنده نگه دارند.

 در همین راستا سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با همکاری سپاه ناحیه بقیه الله شیراز در برنامه‌ای به نام «دروازه بهشت» که در مجتمع فرهنگی شلمچه برگزار شد، اقدام به اعزام نمادین رزمندگان زمان دفاع مقدس کرد که در آن دوران از همین مکان به جبهه ها اعزام شده بودند.
رجائی:نقش نیروهای تدارکات و پشت جبهه نقش بسیار برجسته ای اس

 محمود رجائی مشاور شهردار شیراز در امور ایثارگران و مسئول برگزاری این مراسم در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: امسال نگاه ما با توجه به وضعیت کرونا یک نگاه خاص بود چرا که ما نمی توانستیم مراسم های دسته جمعی را برگزار کنیم و از همین رو با همکاری و همفکری دوستان در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برنامه ای به نام «دروازه بهشت» ترتیب داده شد.

رجایی با بیان اینکه امسال نگاه ما به افرادی بود که در شهرها یا به واسطه بمباران شهید شدند یا کسانی که در جنگ به پشتیبانی و تدارکات مشغول بودند گفت: امروز هم در این برنامه گذری به بازآفرینی اعزام‌های بسیجیانی داشتیم که طی سال‌های ۵۹ و ۶۰ از همین مکان (مجتمع شلمچه) که آن زمان ساختمان بسیج شیراز نام داشت به جبهه ها اعزام شدند.

وی افزود: در این آیین نمادین هم از بسیجیان نسل جدید و هم از پیشکسوتان جنگ دعوت کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم صحنه هایی را که غیر قابل بازگشت است را تا اندازه‌ای و به نحوی برای جوانان امروز تداعی کنیم.

او همچنین ابراز داشت: اتفاقاتی که طی سال‌های ۵۹ تا پایان جنگ در این ساختمان رقم خورد را هیچ دوربینی نتوانست به تصویر بکشد و مطمئناً عاشقانه هایی که از اینجا عازم شدند دیگر تکرار نخواهند شد.

رجائی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد اعزام رزمندگان از این مکان در دسترس است، گفت: قطعا آمار چندانی وجود ندارد،اما سال‌های ۵۹ و۶۰ و ۶۱ اعزام‌های شیراز به طور کامل از همین ساختمان صورت می گرفت ولی به واسطه اینکه وسط شهر بود و تردد برای اتوبوس ها سخت بود ثبت‌نام‌ها اینجا انجام می‌شد و بسیجیان و داوطلبان به پادگان عبدالله مسگر (پادگان امام حسین فعلی) مراجعه می کردند که به دلیل خاکی بودن مسیر و قرار داشتن پادگان در محدوده خارج از شهر و ایجاد مشکل برای رزمندگان، از سال ۱۳۶۲ اعزام‌ها از مقر صاحب الزمان انجام می‌شد، پس آمار دقیقی در دست نیست.

او که خود در اکثر عملیات ها شرکت کرده و جانباز جنگ هم است از حضور خود در جنگ از سال ۶۱ تا اواخر جنگ تحمیلی سخن گفت و افزود: در دو عملیات محرم و فاو مجروح شده است.

مشاور شهردار شیراز در امور ایثارگران در ادامه در خصوص پشتیبانی‌های زمان جنگ و نقش افراد تدارکاتی،عنوان کرد: در اصول نظامی این مطلب همواره مطرح است که یک سرباز زمانی می‌تواند به خوبی بجنگد که حداقل ۳ تا ۴ نفر در تدارک و پشتیبانی از او وجود داشته باشند،پس قطعا نقش نیروهای تدارکات و پشت جبهه هم در شیراز و هم دیگر نقاط کشور نقش بسیار برجسته ای است.

رجائی ادامه داد: نقش و جایگاه خانم‌ها و آقایانی که در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ فعالیت می کردند بسیار موثر بود، چون نان،غذا و لباس و امکاناتی که به رزمندگان می‌رسید توسط همین افراد مهیا می شد.

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه در چهار دهه ای که از شروع جنگ گذشته آنچنان که شایسته است به نقش برجسته این گونه افراد توجه نشده است،ابراز داشت: اما امسال با هماهنگی سازمان فرهنگی شهرداری و دیگر افراد دست اندرکار این نقش را ویژه تر خواهیم دید و به اهمیت آن می پردازیم.

گفتنی است در ادامه این برنامه که با شور و هیجان خاصی برگزار شد، عده‌ای از پیشکسوتان زمان جنگ و جوانان نسل امروز کنار یکدیگر به اجرای برنامه دروازه بهشت پرداختند اما این شور و حال با ورود پیکر پاک شهید باباخان عابدی به جمع بسیجیان و هم رزمانش دوچندان شد./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان