کد خبر: ۱۴۲۰۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مدیر عامل شرکت آبفا شیراز مطرح کرد:

جلوگیری از ورود 100 هزار متر مکعب فاضلاب با بهره برداری از تصفیه خانه شماره 2/ شیراز به 5 تصفیه خانه نیاز دارد/ کاهش چشمگیر تانکرهای سیار آبرسانی در تابستان گذشته

مهندس بهروزی گفت: در تیرماه سال جاری با بهره برداری از 2 مدول تصفیه خانه شماره 2 که مدرن ترین و بزرگترین تصفیه خانه در جنوب کشور می باشد، از ورود حدود 100 هزار متر مکعب فاضلاب خام در شبانه روز به محیط زیست جلوگیری شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری "شیراز"،کلانشهر شیراز از جهت جمع آوری و تصفیه فاضلاب به دو ناحیه تقسیم بندی شده که محدوده ضلع شمالی رودخانه خشک در ناحیه اضطراری بوده که فاضلاب آن به تصفیه خانه شماره یک در«وزیرآباد» منتقل شده و ضلع جنوبی آن نیز در رودخانه خشک به تصفیه خانه شماره دو جنب شهرک صنعتی«سلطان آباد» متصل می شود.

فاضلاب شهری پس از مراحل مختلف زباله گیری و چربی گیری و تصفیه به آب شفاف و زلال تبدیل شده و برای آبرسانی فضای سبز شهری،مصارف کشاورزی و کارخانجات راهی شهرها و اطراف آن می شود.از طرفی جمع آوری فاضلاب توسط این شبکه ها موجب حفظ منابع زیرزمین آب آشامیدنی به ویژه در شهرهایی مثل شیراز می شود.
جلوگیری از ورود 100 هزار متر مکعب فاضلاب با بهره برداری از تصفیه خانه شماره دو/ شیراز به 5 تصفیه خانه نیاز دارد/ کاهش چشمگیر تانکرهای سیار آبرسانی در تابستان گذشته
مهندس بهروزی،مدیرعامل شرکت آبفا شیراز در نشست خبری و بازدید از تصفیه خانه شمار دو شیراز در جمع خبرنگاران با بیان این که در هیچ نقطه از شیراز فاضلاب خام وارد رودخانه خشک نمی‌شود،گفت: در تیرماه سال جاری با بهره برداری از دو مدول تصفیه خانه شماره 2 که مدرن ترین و بزرگترین تصفیه خانه در جنوب کشور می باشد، از ورود حدود 100 هزار متر مکعب فاضلاب خام در شبانه روز به محیط زیست جلوگیری شد.

وی به مزایای ایجاد و بهره برداری از تصفیه خانه شماره دو اشاره کرد و افزود: بهبود شرایط زیست محیطی، دفع فاضلاب شامل اراضی اطراف شهر شیراز و رودخانه ها و مسیل های منطقه، بهبود کیفیت آب های زیرزمینی، کاهش آلودگی های موجود منابع آب ،تصفیه و بازیافت فاضلاب،تولید پساب از مزیت های اجرای این پروژه می باشد.

مدیر عامل شرکت آبفا شیراز با بیان این که شیراز به 5 تصفیه خانه نیاز دارد، گفت: طبق مطالعات انجام شده شهر شیراز نیازمند احداث 2 تصفیه خانه بود که مدول اول تصفیه خانه شماره یک با ظرفیت 81 هزار متر مکعب در شبانه روز در سال 1385 به بهره برداری رسید  و در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آن 525 هزار نفر می باشد. مدل دوم نیز با ظرفیت 50 هزار متر مکعب در شبانه روز جهت جمعیت 250 هزار نفر طراحی شده که برنامه ریزی جهت اجرایی شدن آن در دست اقدام است.علاوه بر این ها به ایجاد تصفیه خانه های سه و چهار و پنج نیز نیاز است که تاسیس آن را در دستور کار داریم.

وی به افزایش حجم آب تامین شده منابع زیر زمینی و ایجاد تصفیه خانه ها اشاره کرد و ادامه داد: آب مورد نیاز شهر شیراز در دوره پیک مصرف تابستان،سال جاری با وجود شیوع بیماری کرونا و افزایش بی سابقه دما به 680 هزارمتر مکعب رسید و تعداد 100 تانکر سیار آبرسانی به 5 تانکر کاهش یافته است.

شیراز، پیشرو در گسترش شبکه و تصفیه خانه های فاضلاب
مهندس بهروزی با اشاره به این که شهر شیراز با داشتن 440 هزار مشترک فاضلاب از جمله شهرهای پیشرو در گسترش شبکه و تصفیه خانه های فاضلاب می باشد، ادامه داد: در حال حاضر 24 قرارداد فعال اجرای شبکه فاضلاب در شهر شیراز وجود دارد و مناطق مختلف شهر از جمله شهرک سعدی، شهرک های جنوب کمربندی و محدوده رودخانه چنارراهدار، سپاه جنوبی و محدوده بلوار سیبویه تا بلوار دولت، والفجر و مناطق پراکنده در سطح شهر در حال حفاری و لوله گذاری شبکه فاضلاب می باشد.

وی به برنامه های پیش رو در سال جاری اشاره کرد و گفت:از جمله برنامه های پیش رو و چشم انداز شرکت آبفا گسترش و نوسازی شبکه آبرسانی در سطح شهر، انتخاب پیمانکار جهت اجرای شبکه فاضلاب شهر صدرا، شهرک های جماران و مهدیه، شهرک گلستان شمالی، محدوده خیابان ساحلی و بلوار نصر ، اراضی برنامه و بودجه و استانداری، محدوده خیابان کارگر تا مفتح و شهرک زیباشهر می باشد.

تامین آب کافی برای شهروندان در سال آینده
مهندس بهروزی با بیان این که فاز یکِ خط دوم آبرسانی از سد «درودزن» به شیراز افتتاح شده، خاطرنشان کرد: با تکمیل این خط آبرسانی و افتتاح فاز دوم، کل نیاز آبی کلانشهر شیراز تامین خواهد شد.وی حق انشعاب فاضلاب به ازای هر مشترک را ٤ میلیون تومان دانست و افزود:تعیین مبالغ حق انشعاب براساس ارزش ملک تعیین می شود.البته برای مشترکان بی بضاعیت نیز تسهیلاتی ارائه شده تا بتوانند مبالغ و هزینه ها را به صورت اقساط بلند مدت 18 تا 20 ساله پرداخت کنند.

مدیر عامل شرکت آبفا شیراز با اشاره به کمبود تامین اعتبارات مالی از سوی دولت، ادامه داد:بدیهی کنونی شرکت آبفا به پیمانکاران، مشاوران، تولید کنندگان و سازمان‌های تاسیساتی بیش از 150 میلیارد تومان است.وی با بیان این که سالانه ٥٠ تا ١٠٠ کیلومتر شبکه آبرسانی در طول سال تعویض می‌شود، بیان کرد:بیش از 650 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی سطح شهر نیاز به نوسازی دارد که به طور معمول 50 تا 100 کیلومتر آن در طول سال تعویض می شود اما با این وجود برنامه های بیشتری را برای نوسازی در نظر داریم چرا که به میزان چشمگیری از هدر رفت آب جلوگیری می کند.

مهندس بهروزی هزینه ساخت تصفیه خانه شماره دو شیراز را ١٩٠ میلیارد تومان دانست و ادامه داد: برای تکمیل این تصفیه خانه به یک هزار و ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا ٥ مدول این تصفیه خانه تکمیل و بیش از دو میلیون و ٥٠٠ هزار نفر از خدمات این تصفیه خانه بهره مند شوند.
وی با بیان این که اسناد مناقصه مدول های سوم و چهارم نیز دردست تهیه می باشد و به زودی مناقصه آن برگزار خواهد شد،توضیح داد:تصفیه خانه شماره 2 واقع در جنب شهرک صنعتی «سلطان آباد» شامل 5 مدول با جمعیت تحت پوشش 000/375/1 نفر پیش بینی شده که مدول های اول و دوم آن با ظرفیت 10 هزار متر مکعب در شبانه روز در تیرماه سال جاری به بهره برداری رسید.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹
0
کار شایسته و خوبی هست اجرتان به خدا و چهارده معصومش. برای پسماندهای خطرناک هم فکر تاسیس یک تصفیه خانه به همراه تولید برق بوسیله مهندسی پلاسما هم باشید
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹
0
کار شایسته و خوبی هست اجرتان به خدا و چهارده معصومش. برای پسماندهای خطرناک هم فکر تاسیس یک تصفیه خانه به همراه تولید برق بوسیله مهندسی پلاسما هم باشید