کد خبر: ۱۴۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹

طاعون نشخوار کنندگان در فارس سیر نزولی یافت

اقدامات حفاظتی محیط زیست فارس برای پیشگیری از سرایت طاعون نشخوار کنندگان به سایر مناطق تحت حفاظت
 نقل ازحمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در پی شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع توت سیاه بوانات کلیه امکانات موجود به منظور مدیریت بحران بکاربسته شد تا این بیماری در منطقه کنترل و از سرایت آن به سایر مناطق جلوگیری شود. 
حمید ظهرابی اظهار داشت: بلافاصله پس از اولین گزارش ها از شیوع این بیماری جلسات مدیریت بحران در استان و متعاقب آن در شهرستان بوانات برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد که با دستور دادستانی، منطقه شکار ممنوع توت سیاه به مدت یک‌ماه قرنطینه شد و از ورود دام ممانعت به عمل آمد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: کارگروه مدیریت بحران در شهرستان هاي داراي احتمال شيوع بيماري  تشکیل شده و جلسات متعددی در ارتباط با این موضوع در لامرد، بهرام گور، اقلید، داراب، لارستان و سایر شهرستان ها به منظور پیشگیری از شيوع احتمالي این بیماری در مناطق تحت مدیریت  برگزار شد. 
ظهرابی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات، پایش منطقه و امحا لاشه های موجود به منظور پیشگیری از گسترش بیماری بود که با تلاش مضاعف و همکاری محیط بانان منطقه به انجام رسید.
این اقدامات با ضدعفونی تمامی آبشخور ها و بسته شدن آبشخورهای مشترک با دام همراه بود. 
وی افزود: پایش زیستگاه‌ها و ضدعفونی کردن آبشخورها، بررسي مشترك شرايط دامداري هاي سنتي با ادارات دامپزشكي ، حذف آبشخورهاي مشترك دام و حيات وحش و اعمال محدوديت در چراي دام در چراگاههاي مشترك  در دیگر مناطق تحت مدیریت استان از جمله منطقه حفاطت شده هرمود لارستان و بهرام گور، پارک های ملی بمو، بختگان و قطرویه و منطقه شکار ممنوع کوه هوا لامرد  و چاه نفت داراب پیگیری شد و خوشبختانه موردی از شیوع بیماری در بین حیات وحش این مناطق گزارش نشده است.

نظرات بینندگان