کد خبر: ۱۴۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹
گفتگوی اختصاصی شیرازه با امیر دریادار سیاری؛

اگر رویکردمان به سمت مدیریت جهادی باشد قطعاً موفق خواهیم بود

دریادار سیاری،گفت:باید تکلیف محور کار کنیم نه وظیفه محور که بر اساس ساعت اداری باشد، باید مدیران بدانند تا هر جایی که لازم است می بایست شبانه‌روز کار کنیم و تکلیف خود بدانیم و این دقیقاً گام برداشتن در مسیر مدیریت جهادی است.
 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس، به ويژه مطالعه عملكرد و شيوه‌های رفتاری سرداران و فرماندهان آن زمان به عنوان مديران و اداره کنندگان دفاع مقدس، می ­تواند سرلوحه مديران امروزی قرارگرفته و در اعتماد به جوانان و ایجاد تحول در امور اداره کشور موثر واقع شود. به بیانی دیگر شيوه مديريت فرماندهان دفاع مقدس را می­ توان نمونه بارز مديريت جهادی دانست.
اگر رویکردمان به سمت مدیریت جهادی باشد قطعاً موفق خواهیم بود
 بديهی است که جهاد و مديريت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقيت و عبور از بحران ­ها است، چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد جنگ ­های اقتصادی، فرهنگی و ... در قالب تحميل تحريم‌ها بر کشور يا نفوذ فرهنگی هستيم.

 به همين دليل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نيز در نام­گذاری سال­های اخير بر اقتصاد مقاومتی و مديريت جهادی به­ طور ويژه تأکيد می­ ورزند، بنابراين می­ توان با مرور و بهره‌گيری از تجارب مديريتی دوران دفاع مقدس که نمونه بارز مديريت جهادی است، برای حل مشكلات و مسائل امروز راه­كارهايی بومی ارائه نمود. 

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی در گفتگو با شیرازه در خصوص اینکه مدیریت جهادی چقدر در پیروزی  و اتفاقات زمان جنگ نقش داشته و چقدر همان نوع مدیریت می تواند در رفع مشکلات کشور اثرگذار باشد؟ گفت: اول باید تعریفی از مدیریت جهادی داشت و بعد بررسی کنیم چه نقشی در دفاع مقدس داشته است و چقدر در آینده موثر است.

سیاری با بیان اینکه مدیریت جهادی یعنی برای خدا کار کردن،اخلاص داشتن، در کار خسته نشدن، متعهد، پرتلاش با فکر و ایثارگر بودن و نگاه به ساعت خدمتی نکردن،ابراز داشت: این نوع مدیریت در دفاع مقدس اثر بسیار زیادی داشت و آنچه باعث موفقیت های ما در جنگ و هشت سال دفاع مقدس و خیلی از پروژه ها و برنامه های دیگر کشور شد نوع نگاه و شیوه عملکرد مدیریت جهادی است پس امروز هم لازم است اگر در جایی با کمبود و کسری مواجه هستیم، نوع مدیریت و فرماندهی را تغییر دهیم و به سمت و سوی مدیریت جهادی حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید تکلیف محور کار کنیم نه وظیفه محور  که بر اساس ساعت اداری باشد، باید مدیران بدانند تا هر جایی که لازم است می بایست شبانه‌روز کار کنیم و تکلیف خود بدانیم و این دقیقاً گام برداشتن در مسیر مدیریت جهادی است و هر جایی که مدیریت جهادی وجود داشته مشکلات به راحتی حل شده و  امروز هم هر کجا که نیاز است مسائل و مشکلات حل شود اگر رویکرد به سمت مدیریت جهادی باشد قطعاً موفق خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که اگر بخواهیم مقایسه ای بین تجهیزات نظامی زمان جنگ نسبت به اکنون با وجود تحریم‌ها داشته باشیم این مسئله را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در زمان دفاع مقدس یک سری تجهیزات اندک داشتیم اما هیچ کدام از آنها ساخته دست خودمان نبود و همه غربی بودند، اما اکنون که چهل سال از آغاز جنگ گذرد می توانیم به جرأت بگویم که تمام تجهیزات ساخته دست خود ما و برگرفته از علم و دانش جوانان هم این کشور است، بنابراین تفاوت از صفر است تا صد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: آن زمان غربی‌ها اگر تجهیزاتی به ما می‌دادند در عوض گلوگاه هم برای ما درست می‌کردند قطعه و سامانه در اختیار ما قرار نمی‌دادند تا ما با شکست روبه‌رو شویم، اما امروز تمام امکانات تجهیزات و ملزومات و علم و دانش دفاعی و نظامی از آنِ هم این مرز و بوم است پس اگر یک خط‌کش مقایسه‌ای هم بگذاریم می‌بینیم کجا بوده و اکنون به کجا رسیده‌ایم. 

آنقدر توانمندی بالایی داریم که هیچ دشمنی جرأت تعرض به مرزهای این سرزمین را نخواهد داشت

سیاری در پاسخ به سوال دیگری که با توجه به تحریم هایی که هر از گاهی ترامپ و دیگر عمال دست‌نشانده او بر علیه ایران اعمال می کنند، وضعیت دفاعی ما در حوزه ارتش چگونه ارزیابی می کنید؟،اظهار کرد:ما  باید بر مبنای وظیفه ای که داریم حرکت کنیم و نگاه هم نکنیم که چه کسی در کجا چه می گوید، البته در بحث دشمن شناسی و تهدید شناسی همواره به این موضوعات توجه می شود.

 وی افزود: ما باید آمادگی داشته باشیم که هر کسی در هر جایی به هر صورتی که بخواهد به مرزهای ما و منافع ما آسیبی وارد کند توان جوابگویی داشته باشیم که به آن توان محوری می‌گویم، یعنی باید توانمان را بالا ببریم.

 او با تاکید بر اینکه اگر  کسی تهدید کند قطعاً ما هم تهدید خواهیم کرد چون همانطور که حضرت آقا فرمودند،«زمان بزن دررو تمام شده»،تصریح کرد: اینگونه نیست که هر کسی زوری دارد بخواهد تهدیدی انجام دهد و برود، ما با پشتیبانی خوبی که امروز از سوی ملت قهرمان مان صورت می گیرد این توانمندی را داریم که در مقابل هر تهدیدی آمادگی جوابگویی را داشته باشیم و به لطف خدا آنقدر توانمندی بالایی داریم که هیچ دشمنی جرأت تعرض به مرزهای این سرزمین را نخواهد داشت./
انتهای پیام/



نظرات بینندگان