کد خبر: ۱۴۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹

انجام یک عمل نادر جراحی عروق در بیمارستان نمازی

فارس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از مهم و پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی عروق برای ترمیم یکی از رگهای پاره شده، با همکاری یک تیم تخصصی، در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

حامد قدوسی جوهری چهارشنبه ۲ مهر در جمع خبرنگاران گفت: در یک عمل جراحی بسیار پیچیده، پارگی سرخرگ یک بیمار ۵۶ ساله در بیمارستان نمازی شیراز، با موفقیت ترمیم و بازسازی شد.

او با بیان اینکه برای نخستین بار چنین عمل جراحی پیچیده‌ای در بیمارستان نمازی شیراز انجام می‌شود، گفت: بیمار یاد شده به دلیل درد شکم به بخش اورژانس بیمارستان نمازی مراجعه کرده بود، پس از تشخیص مناسب متخصصان طب اورژانس بیمارستان و با توجه به شرایط خاص بیمار تصمیم به انجام جراحی اورژانسی گرفته شد.

قدوسی جوهری با بیان اینکه عمل مورد نظر یک جراحی باز مربوط به آنوریسم بسیار بزرگ توراکوابدمینال می‌شد که با پارگی داخلی عروق توام شده بود، به این معنی بروز گشادی و پارگی سرخرگ آئورت در قفسه سینه و شکم همزمان بروز پیدا کرده بود.

او افزود: این جراحی پیچیده در اتاق عمل بیمارستان نمازی و با به کارگیری پمپ قلبی_ریوی با موفقیت انجام شد و بیمار پس از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه، پس از چهارروز هوشیاری کامل خود را به دست آورد.

این فوق تخصص جراح عروق مهمترین دلیل این بیماری را فشارخون بالا و کهولت سن اعلام و اضافه کرد: با توجه به  وضعیت بسیار بحرانی بیمار، چنانچه این جراحی در زمان طلایی انجام نشده بود، شانس حیات بیمار بسیار کم می‌شد.

او با بیان اینکه خطر این جراحی پیچیده بسیار بالا است، گفت: در این عمل جراحی چنانچه موارد فوق تخصصی رعایت نشود، امکان فلج شدن هر دو پا و نیز سکته قلبی و نارسایی کلیوی و سیاه شدن روده ها وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشریح نحوه انجام این جراحی یادآور شد: در ابتدا با شکاف ناحیه حفره‌های قفسه سینه و شکم  توانستیم با کمک تیم جراحی و تیم متخصص بیهوشی، عروق پاره شده به قطر هفت سانتیمتری را بازسازی کنیم.

قدوسی انجام اینگونه جراحی‌های پیچیده عروق را در کشور نادر دانست و گفت: در بیمارستان نمازی شیراز نیز با توجه به توانمندی و پیشینه موفق گروه جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصصان بیهوشی این امکان به وجود آمده تا پیچیده ترین و نادر ترین جراحی‌های دنیا در این مرکز درمانی انجام شود.

انتهای پیام


نظرات بینندگان