کد خبر: ۱۴۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مدیرکل تنظیم مقررات رادیویی جنوب:

میزان تشعشعات مخابراتی در شیراز بسیار پایین است

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب گفت: نتایج اندازه‌گیری میزان تشعشعات در شهر شیراز نشان می‌دهد، نه تنها این میزان زیاد نیست بلکه فاصله بسیار زیادی تا سطح استاندارد دارد.
ندا رحیمی مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب گفت: امواج مخابراتی جزو پرتوهای غیریونساز هستند و سازمان ITU استاندارهایی برای حد مجاز پرتوگیری اعلام کرده و این استاندارد در کشورمان بر اساس استاندارد کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونساز (ICNIRP) است که حدود مجاز میدان این امواج را از ۲۸ ولت بر متر تا ۴۰ ولت بر متر تعیین کرده است.

او ادامه داد: تجهیزات اپراتورها در کشور ایران بر مبنای ۲۸ ولت بر متر که حد پایین استاندارد (ICNIRP) است تنظیم و بهره‌برداری می‌شود.

رحیمی اظهار داشت: علاوه بر این استاندارد، هم‌اینک پایش امواج الکترومغناطیس در شهر شیراز به عنوان دومین کلان شهر کشور بعد از تهران از طریق ایستگاه‌های ثابت نصب شده در ۱۸ نقطه شهر صورت می‌گیرد و نتایج آن در بازه‌های زمانی مختلف به شکل برخط، بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی WWW.CRA.IR بخش حقوق کاربران و به نام سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس در دسترس عموم قرار داده شده است.

مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب بیان کرد: آمار ارائه شده در این سامانه، بسیار دقیق و مطابق استاندارد بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونساز (ICNIRP) است و هیچگونه جای شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد و شهروندان اطمینان داشته باشند، تلاش مجموعه همکاران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این است تا با لحاظ استانداردهای مناسب و ایمن، نیاز ارتباطی شهروندان را با بهترین کیفیت فراهم کنند.

رحیمی، یکی از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رایویی، نظارت بر ورود و خروج تجهیزات مخابراتی، رادیویی، پستی و فناوری اطلاعات از مبادی گمرکی کشور دانست و ادامه داد: تمام این دستگاه‌ها برای عرضه در کشور نیاز به گواهی تاییدیه نمونه دارند که این موضوع از طریق ارائه نمونه دستگاه به آزمایشگاه‌های معتبر و بر اساس الزامات و استانداردهای مورد تایید سازمان انجام می‌شود.

او اظهار داشت: برخی از شهروندان، نگرانی‌هایی بابت نصب تجهیزات و دکل‌های جدید در نزدیکی محل سکونت خود و تاثیر آن بر سلامتی‌شان دارند و حتی در مواردی شاهد بوده‌ایم در حالیکه یک دکل تازه نصب شده و هیچگونه تجهیزاتی بر روی آن نصب نبوده است، شکایت‌هایی از سوی شهروندان صورت گرفته که نصب آن دکل موجب سردرد آنها شده در حالیکه این دکل جدید صرفا شاکله آهنی داشته و بدون تجهیزات بوده است.

رحیمی گفت: نیاز به تجهیزات جدید و ارتقای تجهیزات موجود برای اپراتورها امری گریزناپذیر است، اما در این بخش بعضا شاهد ممانعت‌هایی از جانب شهروندان هستیم و این در حالی است که ۷۰ درصد درخواست‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ که سامانه ثبت و پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است، مطالبه مردم برای دسترسی به شبکه ارتباطی و مخابراتی کشور است که بدون نصب و به روزرسانی تجهیزات غیرممکن است.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان