کد خبر: ۱۴۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹
توسعه و حمایت از مشاغل خانگی و روستایی راه برون رفت از بيكاري؛

سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی

این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا و افت کسب و کارها، ایجاد مشاغل خانگی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد اما با وجود این که استان فارس دارای ظرفیت ها و پتانسیل بالایی برای ایجاد این مشاغل می باشد، تنها 9 میلیارد تومان برای این مهم اختصاص یافته است.
به گزارش تحلیلی_خبری "شیرازه"، با این که پس از شیوع کرونا تعداد زیادی از مشاغل از میان رفت اما در حوزه مشاغل خانگی تعداد زیادی شغل ایجاد شد. وزارت کار پس از رونق گرفتن این مشاغل آن را به صورت الکترونیکی و اینترنتی درآورد تا کارهای ثبت نام و فعالیت شاغلین به سهولت انجام شود.در همین خصوص محمد شریعتمداری،وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت:با همکاری دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و  واحد فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  مجوزهای مشاغل خانگی به صورت الکترونیکی صادرمی شود.
سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی
سیر صعودی مشاغل خانگی
مشاغل خانگی یکی از برنامه های دولت در سال جهش تولید و در راستای طرح های اشتغال زایی می باشد که دارای بودجه معینی است.در حال حاضر مشاغل خانگی روز به روز در حال گسترش می باشد و شمار فعالان این عرصه کارآفرینی، روند صعودی پیدا کرده است. دنیای کارآفرینی دیجیتال، مصداقی از انقلاب مشاغل خانگی در عصر جدید است. ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئول حمایت از این حوزه کسب‌ و کار است. حمایت‌ها در 3 فاز انجام می‌ شود و از متقاضیان واجد شرایط که طرح شغل خانگی آن‌ها به تأیید کارشناسان برسد، پشتیبانی مالی و تسهیلاتی می‌ شود.

لزوم اقدام جدی دولت در حمایت از مشاغل خانگی فارس
دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت و گو با خبرنگار "ما" با بیان این که مشاغل خانگی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، گفت:این نوع مشاغل به دلیل شیوع بیماری کرونا و کساد شدن بازار بسیاری از کسب و کار ها اهمیت زیادی داشته و لازم می باشد که دولت در حمایت از این مشاغل به طور جدی تری اقدام نماید.
اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی
وی با اشاره به این که همه مشاغل در بخش های وزرات ارشاد،صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی اولویت دارند، ادامه داد:برای اینکه جامعه پربار و اقتصاد شکوفایی داشته باشیم همه این مشاغل می بایست در راس امور باشند و به هر یک از آن ها به یک درجه اهمیت داده شود.
سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی
بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با توجه به تورم کنونی
دکتر قادری به کمبود بودجه های حمایت از این مشاغل اشاره کرد و گفت:انواع مشاغل در هر بخشی که قرار گرفته باشد به هزینه و بودجه مشخص و معینی نیاز دارد و با توجه به گرانی و تورم ها در سال جاری،ضروریست که دولت بیش از مقدار کنونی سرمایه گذاری نماید.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: ما در نظر داریم تا در مجلس این طرح را ارئه دهیم و برای رفع مشکلات مالی و تامین مواد اولیه مشاغل خانگی قدم های موثر تری برداریم.

پایداری و دوام در ایجاد این مشاغل

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های استان فارس در اشتغالزایی و کسب درآمد گفت: آب و هوای مناسب و چهار فصل، ذوق و سلیقه، هنر ارزشمند ، تحصیلات بالای جوانان این استان در این استان پررنگ بوده و لازم می باشد که دولت از این ظرفیت های بی نظیر استفاده و بهره بری نماید.
سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزیوی به منابع و امکانات موجود در این استان اشاره کرد و ادامه داد:با استفاده بهینه و حمایت ویژه از این ظرفیت ها از بخش عظیمی از بیکاران جامعه کاسته می شود چرا که مشاغل خانگی به طور طبیعی شرایط پایدار و مداومی را فراهم می کند.
نماینده مردم شیراز و زرقان به فرمایشات مقام معظم رهبری در امر تولید اشاره کرد و افزود:خوشبختانه استان فارس برای تولید انواع محصولات هنری، کشاورزی، فرهنگی،معدنی و غیره پتانسیل های خوبی دارد و در کشور حرف اول را می زند.به همین خاطر و با وجود 36 استان به تامین حمایت ها و اعتبار مالی بیشتری نیاز دارد.

پرهیز از تمرکز گرایی
وی بیان کرد: در همین راستا لازم است که از تمرکزگرایی پرهیز گردد تا رشد و بالندگی و تحول در بخش های اقتصادی نمایان شود.
عزیزی تاکید کرد: همانطور که فعالیت ها در بخش صنعت معدن و تجارت و کشاورزی اهمیت دارد مشاغل در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های  اطلاع رسانی، هنری و میراث فرهنگی مانند منبت کاری، خاتم کاری درامدزایی بالایی داشته و نقش آفرین است.
سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی
مدرنیته شدن مشاغل خانگی
دکتر ابراهیمی، استاد دانشگاه شیراز و اقتصاددان هم گفت:متاسفانه برخی فکر می کنند که مشاغل خانگی تنها در رسته صنایع دستی مثل«قالی بافی»می باشد اما بدین گونه نیست چرا که با پیشرفت علم و تکنولوژی و با توجه به این که در عصر اطلاعات هستیم، بسیاری از مشاغل جدید و نوپایی پدید آمده که در اقتصاد استان و کشور نقش بسزایی دارد.
وی افزود:تجربه برخی کشورها، مثل چین ثابت کرده که این مشاغل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش تعیین کننده ای در اقتصاد هر کشور دارد.از این رو کاشت گز به جای درختان،داروهای گیاهی، کشت های گلخانه ای و غیره نیازهای وارداتی را تامین کرد.
دکتر ابراهیمی با تاکید بر ارائه تسهیلات از سوی دولت توضیح داد:در این میان ضروریست که بانک ها تعامل و همکاری ویژه ای داشته باشند تا در این اوضاع اسفناک گرانی از بار دوش مردم و متقاضیان و افراد جویای کار کاسته شود.
  وی به تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی اشاره کرد و ادامه داد:از دیگر موارد مهم ایجاد سیستم آموزشی و به روز کردن اطلاعات می باشد تا نیروهای فعال با توانمند بیشتری خدمت رسانی کنند.

ضرورت تسهیل در ارائه مجوزها
این استاد دانشگاه شیراز و اقتصاددان با تاکید بر تسهیل در ارائه مجوزها گفت:برای اقتصاد پویا و شکوفا به رفع مغایرات های قانونی،تسهیل مجوزها و بررسی و شناخت پتانسیل هر منطقه نیاز می باشد تا با نگاه کارشناسانه به ثمر بنشیند.
سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی
سهم فارس تنها 9 میلیارد!
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس هم در این خصوص گفت: امسال حدود ۹ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از مشاغل خانگی در استان تخصیص یافته است.
 جلالی با بیان این که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی mashaghelkhanegi.ir برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کنند، افزود: کارمزد این تسهیلات ۴ درصد و مدت زمان بازپرداخت هم ۳۶ تا ۶۰ ماه است که توسط دو بانک عامل رفاه کارگران و توسعه تعاون پرداخت می‌شود.

وی، از اجرای طرح جدید الگوی توسعه مشاغل خانگی در استان خبرداد و افزود: در راستای اجرای این طرح که با هدف کاهش چالش‌های پیش روی متقاضیان انجام می‌شود از ظرفیت فعالان اقتصادی به عنوان پشتیبان طرح در تامین مواد اولیه مورد نیاز مشاغل و تامین بازار فروش محصولات تولیدی استفاده خواهد شد.
معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس اظهارداشت: توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی هم از دیگر برنامه‌های جدید سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف کاهش چالش‌های پیش روی مشاغل خانگی در استان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: با پیاده‌سازی موفق این طرح در فارس که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، می‌توان شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد استان به‌ویژه در سال جهش تولید بود.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در قالب "طرح ملی توسعه مشاغل خانگی"در حال انجام است.
سهراب مختاری بیان کرد: با توجه به آسیب‌های وارد شده به بسیاری از مشاغل براثر شیوع کروناویروس و شرایط ناشی از آن، لزوم توجه به الگوی توسعه مشاغل خانگی با هدف کمک به رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور، به عنوان یک ضرورت مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وظیفه مطالعات فاز اول طرح شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی توسعه این مشاغل را عهده‌دار شد و آن را اجرا کرد.

مختاری اظهار کرد: در استان فارس نیز جهاددانشگاهی با بهره گیری از توان پژوهشی خود و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایردستگاه‌های ذی‌ربط استانی، فاز مطالعاتی طرح را به اتمام رسانده و آمادگی خود برای شروع فاز دوم و سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربالگری، راستی‌آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار را، اعلام کرده است.

او با بیان اینکه ثبت‌نام در این طرح از روز پنج‌شنبه ۶ شهریورماه آغاز شده است و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت، گفت: متقاضیان واجد شرایط یعنی افرادی که دارای حداقل سن ۱۸ سال تمام بوده، بومی استان فارس هستند و هم‌اینک به شکل تمام وقت شاغل نیستند، می‌توانند به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و ارائه اطلاعات خواسته شده و ثبت‌نام اقدام کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: بدیهی است پس از ثبت نام، جهاددانشگاهی نسبت به پایش و راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط اقدام خواهد کرد.
به گفته مختاری، ظرفیت فارس بر اساس گزارش وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری این استان، طرح‌های ملی اشتغال‌زای در دست اجرا و شاخص‌های متعدد دیگر، تعیین شده است.
مختاری تاکید کرد: توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه بیش از پیش به پیشران‌های ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی، شبکه سازی‌های افقی و عمودی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش وجایگاه نهاد‌های توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

سیر صعودی مشاغل خانگی در این روزهای کرونازده/ ضرورت بودجه گذاری و سرمایه گذاری دولت با تورم کنونی/ اولویت همه بخش ها در سازمان صمت،فرهنگ و ارشاد و کشاورزی
گفتنی است، مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت هایی می باشد که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیردو منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.
شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند: انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی، انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط ،انجام فعالیت به صورت تعاونی ،اتحادیه ویا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای.
متقاضیان وام مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات ابتدا باید در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در حال اجراست، مشاغل خود را به ثبت برسانند. سپس به صورت اینترنتی  mashaghelkhanegi.ir نسبت به تکمیل فرم‌ها و کسب اطلاعات موردنیاز اقدام کنند.
متقاضیان مشاغل خانگی لازم است متناسب با نوع فعالیت موردنظر خود یکی از فرم‌های ثبت‌نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان) را تکمیل کنند. فرم‌های تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذی‌ربط بررسی‌شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی، مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

مراحل دریافت وام مشاغل خانگی
متقاضیان مشاغل خانگی باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی موردنظر برخوردار باشند.
درصورتی‌که شغل موردنظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی موجود نباشد، متقاضی می‌تواند شغل مدنظر خود را پیشنهاد نماید. مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.
برپایه این گزارش،با توجه به این که در سال جهش تولید هستیم و از طرفی بیماری کرونا شیوع پیدا کرده، ایجاد مشاغل خانگی و اهمیت به آن در هر بخشی که باشد تاثیرگذار می باشد، چرا که علاوه بر رونق تولید، امنیت و سلامت فعالین اقتصادی و جامعه را به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان