کد خبر: ۱۴۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
توسط معاونت فرهنگی هنری سپاه فجر فارس صورت گرفت؛

تجلیل از نویسندگان و هنرمندان شاخص عرصه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی فارس

نشست تخصصی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی با حضور اصحاب قلم و هنر در شیراز برگزار شد.
به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی با حضور اصحاب قلم و هنر در شیراز برگزار شد.

در این نشست که با همت معاونت فرهنگی و هنری سپاه فجر فارس برگزار شد، سرهنگ پاسدار حسن گلزار به تبیین مواضع و شرح وظایف و ساختار معاونت فرهنگی هنری و مدیریتهای این معاونت در حیطه کارکرد فرهنگی و حساسیت‌های فرهنگی موجود جامعه پرداخت.

وی هم افزایی و استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود استان فارس و اصحاب قلم و اندیشه در زمینه‌های هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و مقاومت را به عنوان مهمترین کارکرد معاونت فرهنگی‌ هنری سپاه فجر ذکر کرده و خاطر نشان نمود که نشست های تخصصی و تشکیل گروه های اندیشه ورز می تواند فتح بابی باشد برای کمک و همیاری در جهت تولید محتوای شاخص و ادبیات انقلاب اسلامی که این خود میتواند به انجام کارهای جبهه‌ای و جریان ساز با کمک محتوای قوی و ارزشمند منتهی شود.

معاون فرهنگی‌هنری سپاه فجر استان فارس در این نشست با اذعان به وجود بیش از ۲۵۰ گروه سرود و کانون فرهنگی هنری فعال در نواحی استان فارس و نیاز این گروه‌ها به محتوای انقلابی ائم از شعر و نمایشنامه و فیلم‌نامه مناسب برای تولید آثار هنری شاخص، اظهار امیدواری نمود که این جلسات استمرار داشته و موجبات تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و تولید آثار هنری و ادبی تراز انقلاب اسلامی در استان توسط این گروه‌های فعال فرهنگی فراهم آید. 

سرهنگ پاسدار حجت حسنی مدیریت مطالعات فرهنگی نیز در این نشست وجود پیشکسوتان فرهنگ و هنر را یک نعمت برای شیراز و استان فارس دانسته و خاطر نشان کرد که این گونه جلسات آغازینی باشد که انشاالله ادامه خواهد داشت.

وی نیز با تاکید بر استمرار جلسات هم اندیشی و نشست های تخصصی بیان نمود استان فارس و شهر شیراز پتانسیل های زیادی دارد و راه اندازی مرکز آفرینش های هنری می‌تواند نقطه عطفی باشد در عرصه فرهنگ و هنر شیراز و فارس که این پتانسیل های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

 ایشان خاطر نشان نمود ما نیازمند تولیدات فرهنگی و محتوایی نخبگان هستیم و نبایستی که جزیره‌ای و از هم پراکنده عمل کنیم. همچنین تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و بزرگان استان که این جلسه نمود آن است، بایستی در اولویت های کاری ما قرار گیرد.

 در این نشست استاد اکبر صحرایی نویسنده مطرح و شاخص ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه دفاع مقدس با تاکید بر اینکه ادبیات دفاع مقدس توانسته است تا اندازه زیادی بار ادبیات انقلاب را به دوش بکشد بیان داشت با توجه به تعداد عناوین و میزان نسخه‌های چاپ شده کتاب در حیطه ادبیات دفاع مقدس می توان این ادعا را نمود که ما توانستیم مخاطبانی از طبقات مختلف اجتماعی را جذب نماییم و البته با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه ای که در این زمینه وجود دارد و قالب های متنوع رسانه‌ای از جمله سینما و رسانه‌های جمعی و با توجه به اینکه ادبیات مادر هنر است، می توان قالب ادبیات دفاع مقدس را به عنوان الگوی اقتباسی برای تولید فیلم های سینمایی فاخر و سایر قالب های رسانه‌ای مد نظر قرارداد.

استاد صحرایی در ادامه صحبت های خود به توجه ویژه به هنرمندان و اصحاب قلم در حیطه ادبیات انقلاب اسلامی اشاره نموده و اذعان داشت بایستی هنرمندان و فعالان عرصه هنر و ادبیات انقلاب به عنوان یک الگو در جامعه معرفی شوند و این نکته حائز اهمیت است که نویسنده باید بنویسد و خوب بنویسد که خوب هم می نویسد؛ اما شما هم به عنوان سیاست‌گذاران و متولیان عرصه فرهنگ و هنر انقلابی بایستی در معرفی هنرمندان و نویسندگان از یک سو و الگوسازی از ایشان جدیت و حمیت بیشتری به خرج دهید.

در ادامه این نشست استاد احمد ده بزرگی شاعر برجسته آیینی در زمینه نکوداشت شان و منزلت هنر انقلابی بیان نمود باید ریشه ها را شناخت و جوانان را تربیت کرد، آموزش داد و در عرصه هنر و ادبیات انقلابی جریان سازی نمود؛ مثل جریان سازی شعر آیینی در کشور که با یک تلاش چند ساله به ثمر نشست. البته ما گاهی در قاعده اداری کارها می مانیم. برای جریان سازی هنری باید علی رغم رعایت چهارچوب اداری، ساختار و رویه ها آنقدر سبک و جمع و جور و فرز باشد که توان گفتمان سازی و جریان سازی و قدرت رقابت را داشته باشد.

سرهنگ پاسدار سید صمد حسینی مدیریت روشنگری و عملیات روانی با تبیین راه‌کارهای تشخیصی و الگوساز در مباحث رسانه‌ای و تبلیغ، اولویت‌گذاری‌های مفهومی و داشتن یک فرایند مشخص و منسجم را به عنوان اولین راه‌کار معرفی کرده و تاکید داشت که استمرار جلسات روشنگری و حفظ ارتباط با نخبگان هنر و ادبیات در سطح استان می‌تواند جایگاه فارس را در حیطه آفرینش‌های هنری و روشنگرانه ارتقا دهد.

حسینی تشکیل شبکه‌های روشنگرانه و اهم و مهم دانستن مسائل و مساله یابی فرهنگی را جزو اهداف این گونه نشست‌ها عنوان کرده و آینده فعالیت‌های فرهنگی استان را امیدوارانه و مثبت تصویر نمود.

در این نشست دکتر علی مصلی نژاد فرزند شهید عبدالله مصلی نژاد شهید شاخص عرصه هنر در استان فارس نیز با نکوداشت شان و منزلت شهدای هنر و رسانه بر این نکته مهم تاکید کرد که جهت گیری مسائل فرهنگی کلان استان بایستی در جهت شناساندن الگوهای شاخصی مثل شهدا و البته دفاع از ولایت باشد.

 وی همچنین خاطرنشان کرد که رسانه‌ها باید به صورت مستقیم و غیر مستقیم معارف انقلاب اسلامی را تبلیغ و ترویج کنند.

 دکتر مصلی نژاد تعدد مراکز تصمیم گیری در حوزه فرهنگ در استان فارس را به عنوان یک ضعف برشمرده و بیان داشت که بایستی همه دستگاه های متولی فرهنگی در استان در کنار هم و در جهت تقویت بنیه های فرهنگی انقلاب اسلامی عمل نماییم.

 این استاد دانشگاه فضای شهری را به عنوان بستری مناسب برای تبلیغ و ترویج محتواهای فرهنگی فی‌المثل در حوزه دفاع مقدس و تبدیل خیابان به یک فستیوال فرهنگی ذکر نموده و بیان داشتند که چه خوب است تولید محتوای فرهنگی در عرصه عمومی شهر نیز اجرا شود.

در ادامه این نشست دکتر مجتبی اشرافی مدیر مرکز آفرینش های هنری فارس و با قابل توجه دانستن پتانسیل ویژه و بالقوه نخبگان فرهنگی و اصحاب قلم و معرفت در فارس و شیراز به این موضوع اشاره نمود که چابک‌سازی جبهه‌ی فرهنگی در استان فارس از طریق دخالت دادن جوانان اهل فضل و فضیلت و صاحب اندیشه و قلم در تولیدمحتوای فرهنگی و مدیریت جبهه فرهنگی انقلاب در استان می‌تواند به شکوفایی و تاثیرگذاری بیشتر و فاخرتر این جبهه کمک کند.

این استاد دانشگاه اظهار امیدواری نمود که با حمایت و همکاری فرهیختگان عرصه هنر و ادبیات انقلابی و استفاده حداکثری از این ظرفیت بالقوه، مرکز آفرینش‌های هنری فارس تبدیل به یک مکتب جریان ساز و جبهه فرهنگی شاخص در حیطه تولید و بازتولید محتوا و معارف انقلاب اسلامی در سطح استان و کشور و بلکه بین الملل شود. که البته لازمه رسیدن به این مهم جزیره ای عمل نکردن گروه‌های فرهنگی و توجه به کار تشکیلاتی و منسجم در عرصه هنر و ادبیات انقلابی می باشد. بنابراین با به کارگیری و حمایت جوانان و اصحاب اهل فضل و قلم و اندیشه و نویسندگان متعهد و متخصص و هنرمندان منصف و با اخلاق در زمینه تولید محتوای معرفتی و شناختی در حیطه معارف انقلاب اسلامی است که می‌تواند نمود و کارایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه هنر و ادبیات را بیش از پیش نمایان سازد و مرکز آفرینش‌های هنری فارس را به عنوان یک مرکز الگو در حیطه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی مطرح نماید.

دکتر اشرافی گفتمان سازی را از ملزومات اشاعه انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرده و نویسندگان و هنرمندان ادبیات انقلابی را به عنوان الگوهای شاخص و تاثیرگذاری برای این مهم بر شمرد و بیان داشت که نوزایی تمدنی و تحقق آرمان‌شهر مهدوی جز با الگوسازی و تقویت بنیه فرهنگی و فکری شاخص و خالص میسر و ممکن نخواهد بود.

 در پایان این نشست از طرف معاونت فرهنگی هنری سپاه فجر فارس از نویسندگان و هنرمندان شاخص عرصه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی حاضر درجلسه تقدیر به عمل آمد.
نظرات بینندگان