کد خبر: ۱۴۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹
در سایت‌های میان کتل کازرون و ارسنجان؛

گوزن زرد ایرانی در آستانه بازگشت به زیستگاه طبیعی

با زاد و ولد گونه حفاظت شده گوزن زرد در سایت‌های میان کتل کازرون و ارسنجان وافزایش وسعت سایت میان کتل به ۳۰۰۰ هکتار این گونه نادر در زیستگاه طبیعی خود رها سازی می‌شود.
گوزن زرد ایرانی زیرگونه‌ای از گوزن زرد است که در خطر انقراض گرفته بود. درحال حاضر دو سایت حفاظت و احیاء گوزن زرد ایرانی در استان فارس از جمله سایت‌های موفق در احیای این گونه نادر است که توانسته تعداد این گونه حیات وحش را به مرز رها سازی در زیستگاه‌های طبیعی برساند.
مدیر کل محیط زیست فارس از برنامه ریزی برای رهاسازی گونه نادر گوزن زرد ایرانی به زیستگاه طبیعی خبر داد.

ظهرابی با بیان اینکه تعداد گوزن زرد در دوسایت حفاظت شده و احیای این گونه در دو سایت میان کتل و ارسنجان به نزدیک ۸۰ راس رسیده گفت: با توجه به زادآوری مناسب این گونه حفاظت شده در این دوسایت در سال‌های اخیر و افزایش جمعیت این گونه حیات وحش به تعداد استاندارد و برنامه ریزی برای افزایش وسعت سایت ۷۰۰ هکتاری کازرون به ۳ هزار هکتار این گونه به زیستگاه طبیعی خود نزدیک‌تر می‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه این رهاسازی نیاز به پشتوانه تکثیر و پرورش دارد، قرار است سایت ارسنجان نیز در آینده نزدیک به سایت مولد گوزن زرد ایرانی تبدیل شود که علاوه بر پشتیبانی سایت میان کتل شرایط برای ارسال این گونه وحش به سایر سایت‌های کشور امکان پذیر می‌شود.
به گفته جولایی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان در حال حاضر در سایت احیای گوزن زرد ایرانی در ارسنجان ۳۴ راس گوزن و در سایت میان کتل ۷۲ راس گوزن زرد شمارش شده است.
رحیمی محیط بان سایت احیای گوزن زرد ارسنجان گفت: امسال ۶ راس گوساله در این سایت متولد شده و تعداد گوزن زرد این سایت از ۲۸ راس به ۳۴ راس گوزن زرد رسیده است./ 
خبرگزاری صداوسیما

نظرات بینندگان