کد خبر: ۱۴۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹
شب شعر عاشورای شیراز در ایستگاه سی و پنج:

نگاهی به مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آئینی و غیردولتی ایران

موضوع محوری برنامه امسال "ستارگان به مدار برگشته با محوریت جناب حر ریاحی، جناب زهیر و تنی چند از اصحاب حضرت سیدالشهدا" است.
 احد ده بزرگی ضمن اعلام این خبر گفت: شب شعر عاشورای شیراز به عنوان مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آئینی و غیردولتی، جایگاه ارجمند عزاداری فرهیختگان و اعتکاف ادبی شاعران را کسب کرده است.

وی با اشاره به موضوع مراسم امسال افزود: امسال موضوع محوری برنامه "ستارگان به مدار برگشته با محوریت جناب حر ریاحی، جناب زهیر و تنی چند از اصحاب حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام" است و خوشحالیم در سومین حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت در ایران و زیر سایه حضرت احمدبن موسی علیه السلام و امامزادگان جلیل القدر با زبان شعر به تماشای همه  فضیلت‌ها و زیبایی‌ها در قامت نام خورشیدی امام عاطفه‌ها بپردازیم.
نگاهی به مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آئینی و غیردولتی ایران
دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا در تشریح برنامه‌های شب شعر سی و پنجم، گفت: چهارشنبه و پنجشنبه جاری پس از نماز مغرب و عشا و از ساعت ۱۹ و سی دقیقه مراسم رسمی شب شعر با قرائت حدیث شریف کسا و سپس شعرخوانی شاعران منتخب سراسر کشور در صحن حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه ادبی و معرفتی ذهن شاعران جوان پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی را از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه‌های مشابه دانست و افزود: برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره امسال را با عنوان قرار بر مدار به قلم استاد دکتر محمدرضا سنگری منتشر کردیم.

ده بزرگی ادامه داد: این اثر از مدتها قبل به دو صورت چاپی و اینترنتی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب و همراه در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصاً شاعران جوان باشد.

ده بزرگی با اشاره به شرایط بهداشتی گفت: در برگزاری مراسم به همه شیوه نامه‌های بهداشتی گردن نهاده‌ایم و حفظ سلامت عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و شاعران اهل بیت را بر هر چیز مقدم داشته‌ایم لذا امسال مراسم در فضای باز و با فاصله اجتماعی مناسب و در زمان محدود تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی گفت: این مراسم به صورت مستقیم از شبکه‌های سیمای استان فارس و شما و رادیو اربعین پخش خواهد شد و از صفحات مجازی شب شعر عاشورا شامل صفحه مجازی برای علاقه مندان ادبیات عاشورایی در سراسر جهان پخش خواهد شد.

این شاعر پیشکسوت عاشورایی اظهار کرد: علاوه بر برنامه شعرخوانی و در حاشیه برنامه، گعده ها و حلقه‌های معرفتی ویژه ای با حضور بزرگان معارف و ادبیات عاشورایی ویژه شاعران برگزار خواهد شد که این برنامه‌ها نیز در پرورش شاعران علی الخصوص جوانان شاعر آئینی تأثیر شایسته ای دارد.

وی افزود: به روال سالانه کتاب اشعار دوره‌ی سی و چهارم منتشر شده و همزمان با مراسم عرضه خواهد شد. کتاب هفت پرده عاشورایی با هدف آموزش پرده خوانی عاشورایی به قلم منصوره مصطفی زاده و نقاشی‌های محمدرضا دوست محمدی که به همت ستاد و همراهی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده نیز در کنار مراسم عرضه خواهد شد.

دبیر علمی ستاد برگزاری شب شعر عاشورا ادامه داد: همزمان با مراسم امسال کتاب‌های صوتی دو جلد نخست منظومه شهدای عاشورا اشعار دکتر سیده اعظم حسینی با صدای سیدحسین شریفی و کتاب صوتی قرار بر مدار اشعاری برگزیده از مراسم امسال با صدای علیرضا معینی و کارشناسی امیر مرزبان در معاونت چند رسانه‌ای سازمان صدا و سیما از طریق پایگاه اینترنتی ایران صدا منتشر خواهد شد.

ده بزرگی با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در مراسم گفت: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان، شاعران برجسته و اساتید شناخته شده‌ای نیز مهمان مراسم هستند که از ان جمله می‌توان به دکتر محمدرضاسنگری، محسن مؤمنی شریف، احمد علوی، سیدحسین متولیان، قاسم صرافان، سیده اعظم حسینی، امیر مرزبان، حیدر منصوری، محسن ناصحی، و … اشاره کرد.

دبیر علمی ستاد برگزاری شب شعر عاشورا با تقدیر از خیرین نهادها و سازمان‌ها و رسانه‌های همراه مراسم گفت: شب شعر عاشورا مردمی و غیر دولتی است اما نهادهای مختلفی ما را یاری کرده‌اند که تشکر از آنها وظیفه ماست. نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز که تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی را بر عهده دارند و همکاران بخش‌های مختلف حرم مطهر در این راه همکاری شایسته ای داشته‌اند که جای تشکر فراوان دارد.

وی ادامه داد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز فارس و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز نیز فراتر از حد انتظار یاری رسان خادمان حضرت سیدالشهدا بودند. به این نهادها می‌توان سپاه فجر فارس را نیز افزود که در تأمین سخت افزاری مراسم همراهی داشته‌اند.

دبیر علمی ستاد برگزاری شب شعر عاشورا تصریح کرد: در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی و چند رسانه‌ای نیز همکاری‌های قابل توجهی داشته‌ایم که از جمله می‌توان به مدیریت و همکاران مؤسسه چاووش دید، خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استانی و ملی و مجموعه جوانان هنرمند و خوش فکر شیرازی پایگاه هنر شیراز اشاره کرد.

وی در پایان از عموم علاقه مندان فرهنگ عاشورایی و ادب دوستان شیراز دعوت کرد با حضور در مراسم امسال از فضای معنوی آنکه برگرفته از وجود امام فضیلت و زیبایی وجود مقدس حضرت سیدالشهدا اباعبدالله امام حسین علیه السلام است بهره مند گردند./ مهر

نظرات بینندگان