کد خبر: ۱۴۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹

درمان سه‌بعدی سرطان در شیراز و امیدهای تازه برای بیماران

پزشکان متخصص سرطان شناسی و طب فیزیک در شیراز با هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و به حداقل رساندن تاثیر پرتوها به سلول‌های طبیعی اطراف تومور، با استفاده از پرتوهای متفاوت، تکنیک‌های متفاوتی را در درمان از جمله پروتون تراپی و درمان به روش سه‌بعدی (IMRT (Intensity modulation Radiation Therapy ایجاد نموده‌اند.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، سرطان زمانی به وجود می‌آید که تعدادی از سلول‌های بدن  به شکل غیرقابل قبولی شروع به تقسیم‌بندی و رشد کنند. هدف اصلی از درمان سرطان از بین بردن این نوع از سلول‌ها و در عین‌حال به حداقل رساندن آسیب به سلول‌های سالم اطراف تومور است. راه‌کارهای اصلی پزشکان برای معالجه سرطان مواردی مانند جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بوده که اخیرا بسیار رایج شده است. به‌عنوان‌ مثال جراحان از ابزارهای رباتیک جهت تشریح سرطان استفاده می‌کنند.
اخیرا در کلینیک و انستیتو کانسر پردیس شیراز روش IMRT  و روشهای درمان سه بعدی برای تشخیص و درمان سرطان  بهره گیری شده است ، در این روش تلاش شده است که بیشترین انرژی پرتو فقط به سلول‌های سرطانی برسد و درعین‌حال سایر بافت سالم بدن از پرتودهی محافظت شوند و کمترین مقدار پرتو به آن‌ها برسد.
تکنیک‌های نوین انتقال پرتوها، ازجمله IMRT یک روش درمان سرطان است که از ابتدای قرن بیستم به‌منظور درمان این نوع بیماری استفاده می‌شود. در آن زمان درمان، اغلب به سرطان‌های سطحی از جمله پوست محدوده می‌شد که به‌راحتی بدون وجود تصویربرداری‌های پیچیده قابل‌اجرا بود. با پیشرفت فناوری، متخصصین به درمان تومورهایی که در عمق بدن قرار داشته و تعیین مکان دقیق آن‌ها پرداختند.
اکنون پیشرفت‌های عمده‌ای با ظهور پرتوهای دوبعدی در درمان سرطان ایجاد شده است . در این فن‌آوری، از تصاویر اشعه ایکس جهت تعیین منطقه‌ای از درمان استفاده می‌شود.   پرتوها می‌توانند با دقت به استخوان‌ها و محل ایجاد توده سرطانی منتقل شوند و یا از این طریق پرتوها را دقیقا به محل توده  منتقل کنند.
محسن بخشنده متخصص فیزیک پزشکی در کلینیک و انستیتو کانسر پردیس شیراز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران روشهای درمان به روش IMRT را در این کلینیک تشریح کرد و اظهار داشت : درمان به روش IMRT یکی از روش‌های پیشرفته و بسیار دقیق بوده که با استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی و مدل‌های کامپیوتری، دوز با دقت بالا از اشعه را به ناحیه خاصی به درون و یا سطح تومور منتقل می‌کند.
این پزشک متخصص کلینیک پردیس شیراز افزود: IMRT همچنین توانایی تولید توزیع‌های دوز غیریکنواخت را دارد که به‌طور هم‌زمان در هر بار استفاده ، دوزهای مختلف را به مناطق جداگانه در داخل حجم هدف منتقل می‌کند.
بخشنده با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی تجهیزات فنی و بهره گیری از فناوری IMRT در شرایط کنونی تحریم بسیار حائز اهمیت است اضافه کرد:  تجهی دور زدن تحریم ها و با صرف هشت میلیون یورو خریداری و به شیراز منتقل شده و اکنون به کار گرفته می شود، این تجهیزات از کشور آمریکا تامین شده و با بهره گیری از آن می توان انواع سرطان پروستات ، سینه ، سر و گردن و توده های سرطانی سایر نقاط بدن را درمان کرد.
متخصص فیزیک پزشکی در کلینیک و انستیتو کانسر پردیس شیراز افزود: سایر تجهیزات مورد نیاز در این کلینیک نیز از کشورهای آمریکا ، سوئد ، آلمان ، بلژیک و برخی کشورهای دیگر اروپایی خریداری و نصب و راه اندازی شده است ، در حال حاضر دو دستگاه IMRT به نام حافظ و سعدی در این کلینیک راه اندازی شده و در اختیار شهروندان است.

جلال جهانبخش پزشک متخصص سرطان شناس نیز در این نشست خبری بر لزوم اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد پوشش بیمه درمان سرطان با IMRT تاکید کرد و گفت: نبود پوشش بیمه برای این روش درمانی برخی بیماران را در تنگنا قرار میدهد .
وی افزود: توده های سرطانی در حنجره ، معده ، کبد ، روده ، مثانه ، چشم و مغز با استفاده از روش درمانی IMRT مجالی برای رشد نمی یابند و در همان آغاز شکل گیری با پرتو درمانی هدفمند نابود می شوند.
وی با بین اینکه متاسفانه در ۱۰ سال آینده احتمال افزایش سرطان در ایران رو به افزایش است گفت: بهتر است شهروندان در زمان طلایی و در همان ابتدای شکل گیری توده سرطانی برای درمان آن اقدام کنند ، زمانی که توده سرطانی نیاز به جراحی یا شیمی درمانی پیدا می کند بخش بزرگی از زمان طلایی از دست رفته و درمان حتی با IMRT نیز به سختی انجام می شود.

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان