کد خبر: ۱۴۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹

نمایندگان فارس از وزیر صمت چه درخواستی کردند؟

نمایندگان استان فارس در نخستین سفر استانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به فارس خواستار حل مشکلات در حوزه‌ توسعه حمل و نقل ریلی، رسیدگی به اقدامات بانک‌ها، تشویق سرمایه‌گذاران، ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی و رونق‌گیری اقتصاد جنوب به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور شدند.
در این نشست که روز جمعه با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار فارس برگزار شد، رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به ظرفیت استان در حوزه صنعت و معادن گفت: با وجود این ظرفیت‌ها استان فارس در این حوزه با گرفتاری‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است.

ابراهیم عزیزی اظهار داشت: استان فارس به اشتباه استان برخوردار نامیده شده و واقعیت این است که در این استان واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بسیاری وجود دارد که باعث مشکلاتی در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی شده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از معادن استان فارس غیرفعال هستند، ابراز داشت: این مسائل نشان می‌دهد که عمق مشکلات و نیازهای استان فارس تا چه اندازه است و آیا اطلاق استان برخوردار به فارس درست است یا خیر.

نماینده مردم شیراز و زرقان اظهار کرد: براساس آمار ۳ هزار و ۹۸۶ واحد صنعتی در استان فارس وجود دارد که ۸۰۰ واحد آن غیرفعال است و ضروری است که وزیر صمت برای  فعال کردن این واحدها اقدام کند.

عزیزی خواستار توزیع عادلانه منابع در کشور شد و گفت: معادن فارس حبس شده‌اند؛ درحالیکه باید در چرخه تولید قرار گیرند؛ چراکه ورود آن‌ها به چرخه تولید نیاز استان و حتی کشور را رفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی زمینه‌ساز جهش در صنعت خواهد شد، افزود: از وزیر صمت انتظار می‌رود تعهدات قبلی این وزارتخانه را در قبال فارس عملیاتی کند.

فارس استان صنایع خاموش است

نماینده مردم شیراز و زرقان ابراز داشت: با تعطیلی کارخانه‌های فارس در سال‌های اخیر باید از صنعت این استان با عنوان صنعت خاموش یاد کرد و امروز  اگر مواد اولیه واحدهای بزرگ صنعتی و زیرساخت‌های ۶۱ شهرک صنعتی مورد توجه قرار گیرد گامهای بزرگی در حوزه صنعت برداشته می‌شود.

محمد جواد عسکری نماینده داراب و زرین‌دشت در این نشست خواستار حذف بروکراسی در حوزه صنعت معدن و تجارت شد.

وی بیان داشت: خلع ید کسانی که معادن را تصاحب کرده‌اند، ضروری است و در این راستا استان فارس بایدبتواند به صورت خودگردان اقدام کند.

هزینه سرمایه‌گذاری کاهش یابد

عسکری اظهار کرد: سرمایه‌گذاران هیچ رغبتی به سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی ندارند و این نشان می‌دهد که باید هزینه‌ها را در این حوزه کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها به سرعت درصورت ناتوانی واحدهای تولیدی از پرداخت اقساط آن‌ها را پلمب می‌کنند، افزود: امروز سرمایه هنگفتی در استان معطل به همین صورت معطل مانده است.

در ادامه این نشست جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تعیین مدل‌های مناسب اقتصادی دچار مشکل هستیم، افزود: با این رویکرد بخش معدن می‌تواند در شرایط فعلی جایگزین نفت شود و عدالت و اشتغال را ایجاد کند.

قادری با اشاره به اینکه اقتصاد فارس مبتنی بر کشاورزی است، اظهار کرد: با این حال، در زمینه کسب و کارهای مربوط به کشاورزی سهمی نداریم و این قابل قبول نیست؛ اما از سوی دیگر از گذشته در زمینه صنایع الکترونیک مزیت نسبی داشته‌ایم و الان وضعیت بدی نداریم؛ اما جا دارد که اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وابستگی ایران‌خودرو فارس به تهران باعث ضرر است

وی اظهار کرد: ایران‌خودرو فارس وابسته به تهران است و این موضوع به ضرر فارس است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌های ریلی مورد انتظار است، ابراز کرد:  وزارت صمت در نی‌ریز و استهبان و خرامه چندین واحد بزرگ صنعتی دارد که درصورت اصلاح زیرساخت‌ها ظرفیتهای خوبی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی از دپوی خودروها و چشم‌انتظاری مردم سخن گفت.

وی ابراز داشت: اگر اسکله‌ای به فارس تعلق گیرد، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی استان حل خواهد شد.

پتانسیل خاموش فارس در حوزه ورزش احیا شود

فروردین از پتانسیل خاموش فارس در حوزه ورزش به دلیل نبود منابع مالی پایدار یاد کرد و گفت: انتظار داریم همراه با توسعه صنعت، نشاط اجتماعی نیز در استان مورد توجه قرار گیرد. شهرکهای صنعتی داریم که تنها نام صنعت را یدک می‌کشند

رحیم زارع نماینده مردم آباده، خرم بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اگر معوقات بازرگانان به چرخه تولید پس از یکسان سازی نوسانات ارز باز گردانده شود، می‌توان تا ٢۵٠ میلیارد تومان به تولید کمک کرد.

وی تاکید کرد: برخی صادرکنندگان با کشورهای همجوار صادرات ریالی داشته‌اند و باید این ادبیات اقتصادی به چرخه بانکداری کشور نیز لحاظ شود.

این نماینده مجلس افزود: برای حمایت از صادرکنندگان باید چرخه یکسان‌سازی نرخ ارز به روز شود تا شرایط اقتصادی بازرگانان در خطر نباشد.

زارع یادآور شد: در شرایط تحریمی همه دستگاه‌های اجرایی باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشند و اگر شرایط اقتصاد مقاومتی در برخی از استان‌های فارس فراهم گردد می‌توان گفت که آینده‌ای مناسب در انتظار اقتصاد فارس و کشور است.

اقتصاد جنوب رونق یابد کشور پیشرفت می‌کند

علیرضا پاک فطرت  دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: اگر اقتصاد جنوب کشور رونق باید اقتصاد کشور رشد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: راه ابریشم در اصل در جنوب کشور است؛ اما سیستم ریلی ضعیف است و تجارت ما باید از همین رهگذر رونق یابد.

پاک فطرت از فزونی دستورالعمل‌ها دانتقاد کرد و ابراز داشت: هر روز یک دستورالعمل و بخشنامه خاص اعلام می‌شود که برای برخی منفعت دارد و فعالیت‌های حوزه بازرگانی را مختل می‌کند و این ربطی به تحریم ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس ابراز داشت: نباید واردات همه کالاها را محدود کرد؛ بلکه باید براساس نیاز مردم نیازسنجی کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح جمعه ۱۱مهرماه در راس هیاتی در سفری یک روزه به‌منظور بازدید و اجرای پروژه‌های صنعتی فارس وارد استان فارس شد.

علیرضا رزم‌حسینی در آغاز ورود به شیراز مورد استقبال عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و نیز تعدادی از مسوولان این استان قرار گرفت. 

او  از مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد بازدید  کلنگ فاز چهارم این شرکت را بر زمین زد وی سپس با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز  و نمایندگان این استان دیدار کرد. 

شرکت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و نشست با تشکل‌های اقتصادی فارس از دیگر برنامه‌های رزم‌حسینی در نخستین سفر استانی او به‌شمار می‌رود./ ایرنا

نظرات بینندگان