کد خبر: ۱۴۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹
دانش آموز استهبانی صاحب رتبه 18 کنکور انسانی امسال:

کنکور یک مسابقه کاملا ناعادلانه است/ شب امتحانی درس نمی خواندم

مصطفی عشاق می گوید: بنده مشاور به معنای رایج نداشتم.بلکه کسی بود که دوستانه به من کمک می کرد.

با نفر هجده کنکور امسال که یک دانش اموز استهبانی است به گفتگو نشسته ایم که در ادامه خواهید خواند:


خودتان را معرفی کنید؟ رتبه شمادر کنکور سراسری 99 چند شد؟

به نام خدا
من مصطفی عشاق هستم . رتبه هجده منطقه سه رشته علوم انسانی.

روزانه چقدر درس می خواندید؟
بستگی به نیازم داشت. مثلا سال یازدهم ساعت مطالعه زیاد بود اما در دوازدهم کمتر شد. عدد نمی گویم تا که ملاک درست شود و به نظرم هر کس برای موفقیت باید به ساعت مطالعه مورد نیاز خودش برسد.

از کی برای کنکور شروع کردید؟

من تقریبا از تابستان دهم به یازدهم به طور جدی شروع کردم. اما نکته مهمی که از همان ابتدای دهم به آن توجه کردم و خیلی کمکم کرد این بود که تمام کتاب ها را کامل و به دقت مطالعه می کردم و به خلاصه ها و سوالات کتاب اکتفا نمی نمودم.

از کلاس خصوصی یا آزمون خاصی استفاده می کردید؟ چقدر از موفقیت را وابسته به این دو می دانید؟

بله. برای بعضی درس ها از کلاس خصوصی استفاده کردم و هر سه سال در آزمون ها شرکت کردم و قطعا همگی موثر بود اما تاثیر اصلی آزمون های سال آخر داشت. یعنی اگر کسی دسترسی نداشته باشد قطعا خودش هم می تواند جبران کند.

در سال های منتهی به کنکور شما یک بار رتبه 4 کشوری مسابقه صحیفه سجادیه را کسب کردید، کنکور و این برنامه ها منافاتی با هم ندارد؟

بله در سال دهم رتبه چهار کشور را در مسابقه صحیفه سجادیه به دست آوردم و در سال یازدهم به مرحله کشوری این رشته راه پیدا کردم. این دو با هم منافاتی نداشت و من در زمان های  استراحتم این مسابقات را پیش می بردم. هر چند که یکسری کار ها و علایق و فعالیت هایم را در طول این سه سال خیلی کم کردم و در عوض از خیلی ها طعنه شنیدم اما این مسابقات را  از جنبه معنوی و آرامش آن ادامه دادم.

کنکور یک مسابقه کاملا ناعادلانه است/ شب امتحانی درس نمی خواندم

چرا رشته علوم انسانی را انتخاب کردید؟

من به دروس این رشته از راهنمایی علاقه خیلی زیادی داشتم. ملاک اصلی من تمایلات  و علایق من بود و اعتماد و احترام خانواده ام به من خیلی کمک کرد.

نظر شما در مورد کنکور چیست؟

کنکور یک مسابقه کاملا ناعادلانه است و قطعا بهترین راه برای گزینش و انتخاب دانشجو نیست. اما اینکه جایگزینی برای این نوع گزینش به وجود بیاید نیازمند یکسری اقدامات ساختاری در نظام آموزشی است که یک فرآیند طولانی است. در مجموع برای ایجاد تغییرات مثبت در این مسیر و روش نه چندان صحیح بهترین راه گذر از خود این مسیر و ورود به دانشگاه است.

چه توصیه ای به کنکوری ها دارید؟

درس بخوانید

روش خواندن شما چطور بود؟

روش خواندن خیلی مهم هست. دروس رشته انسانی دو قسمت هست. تعدادی کاربردی است مثل ادبیات و عربی و… که باید سر کلاس کاملا یاد گرفته شود و بعدا برای مهارت زیاد تست های بسیار زیاد حل شود. ولی عمده درس ها خواندنی است. بعضی به اشتباه این دروس را حفظی می دانند و یا همین دید ساده با آن ها برخورد می کنند در حالی که در مرحله اول باید این دروس فهمیده شود، ارتباطات و علل و عوامل و انسجام مطالب حتی در بین کتب مختلف یا موضوعات مختلف دانسته شود و سپس کلمات مهم و کلیدی به خاطر سپرده شود نه کل مطالب و سپس با تست این مطالب مرور و تثبیت شود.

نقش خانواده در همراهی دانش آموزان کنکوری چقدر است؟

نقش خانواده بسیار مهم بود. اینکه خستگی ها را مدیریت کنند. به استراحت و تفریح اهمیت بدهند و از همه مهم تر حمایت و راهنمایی هابی بود که نسبت به تصمیمات من می کردند.

تست زدن در دروس انسانی چقدر اهمیت دارد؟

برخی به اشتباه اینطور فکر می کنند که چون بعضی درس های این رشته متون زیاد دارد پس نیاز به مرور روزنامه وار و خواندن مکرر دارد. در حالی که مرور اطلاعات در همین درس ها باید با تست زیاد و تحلیل صحیح  انجام شود. این امر به تثبیت مطالب بسیار کمک می کند.

با کرونا چطور کنار آمدید؟

حواشی که همیشه وجود دارد و متأسفانه امسال برای ما پر رنگ تر شد.

نکته مهم کنترل هیجانات ناشی از این حواشی است و باز هم نقش خانواده اینجا بسیار پررنگ بود. مهارت سازگاری با محیط و شرایط جدید مهارت بسیار مهمی در زندگی است که باید به مرور تمرین شود و من توانستم تا حدودی این شرایط و مهارت را تجربه و تمرین کنم.

نگرانی بابت اینکه بتوانید تمام محتوای کنکور را بخوانید و مرور کنید، نداشتید؟

من برای اینکه از تمام شدن همه دروس و مرور آن ها خیالم راحت باشد از بودجه بندی آزمون ها استفاده می کردم که حتی کسانی که ثبت نام نکرده اند هم می توانند تهیه کنند. در مجموع شب امتحانی درس نمی خواندم . یعنی درس ها را برای روز امتحان تلنبار نمی کردم تا با استرس مواجه شوم.

شروع کردن از پایه دوازدهم دیر نیست؟

کنکور یک مسابقه علمی است پس هر زمان که شروع کنید به مقداری از موفقیت دست پیدا می کنید. ولی اگر کسی احساس می کند که وقت کمی در اختیار دارد می تواند ضرایب زیر گروه رشته دانشگاهی که مد نظر دارد را پیدا کند و بر روی درس های که ضرایب بیشتری در رشته مورد علاقه اش دارد سرمایه گذاری کند ولی نه به این معنا که دروس دیگر را کلا کنار بگذارد. بلکه همه دروس را ادامه دهد ولی با توجه و تمرین ویژه بر روی دروس با ضرایب بالاتر

در مواقع خستگی چه می کردید؟

هر کس باید بتواند برای خودش کاری را که حالش را خوب می کند پیدا کند. ممکن است یکی با ورزش حالش خوب شود و دیگری با یک گپ دوستانه یا خانوادگی! اینکه به اهداف و انگیزه ها فکر کنیم افکارمان را کنترل کنیم و افکار منفی را دور بریزیم برنامه خواب منظمی داشته باشیم به مرور ساعت مطالعه را زیاد کنیم و از طرفی ساعت مطالعه در حد معقول باشد همگی به پیشگیری و رفع خستگی کمک می کند.

مشاور داشتید؟ نقش مشاور برای یک کنوری به چه اندازه اهمیت دارد؟

بنده مشاور به معنای رایج نداشتم.بلکه کسی بود که دوستانه به من کمک می کرد . به نظرم کار اصلی مشاور برنامه ریزی نیست. بلکه این است که روش برنامه ریزی را یاد بدهد و از دور روی کار ها نظارت داشته باشد و بخش اصلی کار مشاور درمان همین خستگی ها و درک روحیات و شخصیت هاست. به نظرم دانش آموز نمی تواند با مشاوری که پول های کلان می گیرد این ارتباط عاطفی را برقرار کند و مشاور از بخش مهمی از وظیفه اش باز می ماند. در مجموع به نظرم مشاور نقش بسیار مهمی دارد. اگر کارکشته و ماهر باشد وگرنه نبودش کمک کننده تر است!

جابجایی زمان برگزاری کنکور برای شما مشکل ایجاد کرد؟

از نظر روحی بسیار مشکل ساز شد چون واقعا خسته شده بودم و سخت با این مسئله کنار آمدم به خصوص که نمایندگان مجلس هر روز حرف تازه ای به زبان می آوردند اما در هفته های پایانی واقعا احساس کردم که این موضوع خیلی به پیشرفت و جمع بندی دروس کمک کرد.

قصد دارید چه رشته ای را انتخاب کنید و چرا؟

هنوز بین دو رشته مردد هستم. اول روانشناسی به دلیل علاقه ای که به این درس و شغل مشاوره دارم و دوم فرهنگ و ارتباطات از جهت دید جامع گرایی که دارد و مسائل و مشکلات  را در سطح کلان بررسی می کند. ان شا الله که بهترین انتخاب را داشته باشم.

انتهای پیام/

نویسنده :
محمد حسین مدحت
نظرات بینندگان