کد خبر: ۱۴۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
حکایت اسامی نامانوسی که یک شبه بر تابلو خیابان های شهر سبز می شود؛

اعتراض مردم محلی با سیاه کردن خیابان وکلا/مهر باطل بر نام های قدیمی شیراز/ نام محله کشن که به گلشن تغییر یافته بود در شورای پنجم به نام قدیم خود بازگردانده شد

تغییر نام گاه و بی گاه کوچه و خیابان های شهر شیراز بسیاری از شهروندان، مسافران و حتی مردم محل را دست به سر و سرگردان کرده، چراکه اسامی و معابر خیابان هایی که از سال ها پیش با آن خو گرفته اند، به یکباره و یک شبه رنگ باخته و با نام دیگری سر برمی آورد.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"، اگر بر خیابان ها و میادین این شهر گذر کنید متوجه می شوید که نام هایی که راننده ها و مردم برای کوچه و خیابان ها به کار می برند با اسم هایی که بر در و دیوار شهر نصب شده،زمین تا آسمان فرق دارد.
نام های میدان ها و خیابان هایی همچون تل پروس، فلکه فرودگاه، فلکه گاز، فلکه خاتون،خیابان شیشه گری، فلکه ستاد، خیابان نادر، خیابان زرهی،میدان کلبه سعدی و ده ها اسم دیگر که همچنان در میان شیرازی‌ها مرسوم است اما سال هاست که نشانی از این نام‌های دیرینه بر تابلوهای رسمی دیده نمی‌شود و پافشاری مقامات مربوط برای نامگذاری اسامی دیگر  بجز آنچه مردم می شناسند و بر زبان می آورند همچنان ادامه دارد.
به گفته مردم محلی آن ها از تغییر نام کوچه و خیابان ها ناراضی هستند.آن ها بر این باورند که این نام ها هیچ همخوانی با هویت خیابان ها و مردم محل ندارد.مردم محل هنوز معتقدند که نام قدیمی خیابان ها باید حفظ شود چراکه از سال ها پیش به آن خو گرفته و مانوس هستند.
تغییر نام خیابان‌ها و معابر مشهور شیراز که اهالی طی سالیان دراز به نام آن عادت کرده اند از چهار دهه گذشته تاکنون ادامه دارد،به گونه ای که در این نوع نامگذاری ها مدیریت شهری به راه خود و مردم هم به راه دیگری می روند.
تازه ترین مورد در زمینه این تغییر نام، به بخشی از خیابانی تعلق گرفته که مردم شیراز آن را به اسم خیابان همت می شناسند که دارای دو بخش شمالی و جنوبی است.اما با این وجود به تازگی به خیابان وکلا تغییر نام داده که البته مردم محلی با سیاه کردن این نام اعتراض خود را به گوش مسئولین رسانده اند.
اعتراض مردم محلی با سیاه کردن خیابان وکلا/مهر باطل بر نام های قدیمی شیراز/ نام محله کشن که به گلشن تغییر یافته بود در شورای پنجم به نام قدیم خود بازگردانده شد
نام این خیابان پس از انقلاب به ایمان تغییر یافت اما این تغییر فقط در بخش اداری و تابلوها ثبت شد و حالا نام بخش شمالی این خیابان از همت شمالی به وکلا تغییر کرده است.با این وجود و پس از سالیان سال اما مردم هنوز آن را با نام خیابان «همت شمالی»می شناسند و کاری ندارند که شهرداری چه اسم دیگری برای آن نهاده است.به گفته عده ای از ساکنین محله همت، گویا برخی مسئولین از سر بیکاری  یا رانت بازی این شیوه را پیشه کرده اند که باید جلوی آن را گرفت چرا که هیچ مزیتی برای مردم محل ندارد.

خط قرمزها در تغییرنام خیابان ها
سعید نظری، رئیس کمیسیون نامگذاری و سخنگوی شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار"ما"، با بیان این که در دور پنجم شواری شهر شیراز تغییر نام چندانی نداشته ایم، گفت:ما در این دوره فقط سه تغییر نام داشته ایم، خیابان «همت» در شورای سوم به ایمان تغییر نام یافت و در این دوره به درخواست کانون وکلا به شورای شهر به خیابان وکلا تغییر نام داده ایم.

وی با اشاره به این که خیابان «همت»مربوط به شهید همت نبوده، ادامه داد:ظاهرا همت یکی از مالکین این محل بوده که در اذهان عمومی شخصیت خوبی ندارد. از آنجایی که خیابان پایین تر از آن به نام ایمان جنوبی بود، جنوبی را حذف و به ایمان تغییر دادیم.نظری با اشاره به این که ساختمان وکلا در این خیابان درحال ساخت می باشد، به تقاضای وکلا برای تغییر نام آن اشاره کرد و افزود: با توجه سابقه علمی دانشگاه شیراز در حوزه حقوق، خواست کانون وکلا، انتخاب چند مدیر کل برتر در حوزه دادگستری فارس و البته پیش رو بودن قوه قضاییه در این شهر، این خیابان را به وکلا تغییر نام داده ایم و در حال حاضر در این محدوده خیابان ایمان و وکلا داریم.وی به تغییر نام خیابان های دیگر اشاره کرد و توضیح داد: یکی از تغییر نام ها هم  مربوط به خیابان «کوهسار مهدی» می شود که کوهسار را روی محله گذاشته و نام آن را به خیابان «شهید سلیمانی» تغییر دادیم.علاوه بر این «کوهسار» بلوار جمهوری نیز به خیابان دکتر «خدادوست» تغییر نام یافت.
رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شیراز با اشاره به خط قرمزها در تغییر توضیح داد:نام خیابان هایی که با اسم مشاهیر و شهدا گره خورده را نمی توانیم تغییر دهیم چرا که از حساسیت ویژه ای برخوردار است و ما، مردم و نظام به آن ارادت خاصی دارند.

وی با بیان این که نمی توانیم نام خیابان شهدا را تغییر نام دهیم،مگر با رضایت و درخواست خانواده آن ها، ادامه داد:در این رابطه نمونه ای داشتیم که مربوط به خیابان «دشت چنار» و دو برادر شهید می شد که متاسفانه برخی مردم محلی هر از گاهی تابلو آنجا را بر می داشتند، البته چند نفر هم بازداشت شدند و این مسئله در کمیسیون نیز مطرح شد.نظری افزود:مخالفت آن ها به این دلیل بود که این دو شهید، شیرازی و از مردم آن محل نبودند،با این وجود،خانواده آن ها آمدند و گفتند که راضی نیستیم که این همه درگیری ایجاد شود. در خواست خانواده این دو شهید این بود که تابلوهای شهیدانشان از آن محل برداشته شود. ما نیز نام خیابان را به «شهدای دشت چنار» تغییر دادیم و نام آن دو شهید را به دو خیابان پایین تر انتقال دادیم.

چند اسمی ها به سال ها پیش بازمی گردد
سخنگوی شورای شهر شیراز در جواب این سوال که چرا برخی خیابان ها چند نام دارد، گفت:این چند اسمی ها در دوره ما انجام نشده و به سال ها پیش بازمی گردد، اگر هم تغییری صورت گرفته به دلیل برخی صلاحیت ها بوده به فرض مثال: نام یکی از خیابان ها به نام «امید نورزی» به دلیل این که یک ورزشگاه به نام او ثبت شده و در خود مسیر نیز یک پروژه فرهنگی ایجاد شده، نوروزی آن را حذف و به خیابان «امید»تغییر نام دادیم.رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز اظهار داشت که گروه‌ها و اقشار مختلفی از متخصصین و مشاغل مختلف از جمله وکلا و مهندسین همیشه درخواست نامگذاری معبری به نام خود را داشتند.او با بیان این که قبول دارد که در این تغییر نام باید دقت نظر بیشتری صورت می‎گرفته گفت: هرچند این اقدام کمی شتابزده بود اما دیگر کار از کار گذشته و شورای شهر شیراز به این مساله رای موافق داده و تغییر آن پروسه ای طولانی را به دنبال دارد.

رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز در پاسخ به این سوال که چرا مدیران شهری با تغییر نام‌های قدیمی شیراز موجبات سردرگمی اهالی را فراهم می کنند،ادامه داد: اسامی مثل همت و ایمان بار معنوی داشتند که شورای شهر شیراز شاید تنها راهی که داشت این بود که نام این معبر را به شهید همت تغییر دهد.نظری توضیح داد: شناختی از شخصیت فردی که به همت مشهور بوده و این گذر در سالهای دور به اسم او نام گرفته ندارد اما بعضی اهالی محلی ذکر خیر خوبی از او ندارند.

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: تغییرنام خیابان همت شمالی به وکلا تنها به درخواست رییس کانون وکلا بوده و هیچ ارتباطی با وکلای عضو در شورای شهر شیراز ندارد به نحوی که رییس شورای شهر شیراز که خود نیز وکیل است به طرح تغییر نام خیابان ایمان شمالی به وکلا رای مخالف داده است.وی اضافه کرد: تغییر دوباره نام گذاری خیابان همت شمالی به وکلا به دلیل اینکه رای اکثریت را به همراه داشت کار آسانی نخواهد بود و این طرح به دلیل سکوت فرمانداری شیراز در تایید و یا رد آن براساس زمان بندی مشخص برای اجرا به شهرداری شیراز ابلاغ شده است و براساس قانون هیچ ایرادی بر آن وارد نیست.

نام های مشابه در معابر شیراز
رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز در پاسخ به این سوال که چرا در حالی که اسامی در این شهر صاحب دو معبر است از آنها برای نام‌های جدید استفاده نمی‌شود، گفت: قریب به ۱۵۰ تا ۱۶۰ معبر در شیراز شناسایی شده که اسامی مشابه دارند و قریب به ۸۰ تا ۹۰ معبر نیز در این شهر وجود دارد که به اسم شهدائی نامگذاری شده که هم فامیل هستند.وی عنوان کرد: اسامی زیادی از جمله استاد شهریار، سیبویه،پروین اعتصامی و... در شیراز بر چند خیابان نام گذاری شده است. نظری اضافه کرد: در مورد نامگذاری معابر شیراز باید محدودیت‌های زیاد قومیتی،طایفه‌ای،محله ای و ... لحاظ شود در صورتی که شهدا متعلق به همه ملت ایران هستند و این دور از شان و منزلت شهداست که نام معبری به نام این بزرگواران در شیراز نام گذاری و برخی بگویند که این شهید متعلق به این محل نیست.

محله محوری،نگاه شورای فعلی شهر شیراز
رییس کمیسیون نام گذاری شورای شهر شیراز در پاسخ به این سوالی که آیا برنامه ای برای بازگرداندن نام‌های شیراز قدیم وجود دارد یا خیر گفت: بعضی اسامی مانند محله کشن که به گلشن تغییر یافته بود در شورای پنجم به نام قدیم خود بازگردانده شد و همچنین در مورد دشت چنار و شاهقلی بیگی نیز این کار صورت گرفت.وی ادامه داد: نگاه شورای فعلی شهر شیراز محله محور است به گونه ای که باید نام محله‌های تاریخی این شهر بر ورودی آن درج شود تا هویت محلی حفظ و زنده شود.

نظری در ادامه به وجود اپلیکیشن نقشه خوان اشاره کرد و افزود: نام گذاری معابر در دوره کنونی دیگر بومی نیست بلکه بین المللی است و هر مسافری که به این شهر وارد می شود با تلفن همراه خود اسامی جدید را مشاهده خواهد کرد.لذا مدیریت شهری شیراز به دنبال این است که نام گذاری‌های جدید برای معابری که اسامی مشابه دارند و یا معابر تازه تاسیس اعمال شود.محمدتقی تذروی، عضو شورای شهر شیراز نیز با اشاره به دلیل مخالفت خود در نام‌گذاری خیابان همت شمالی به وکلا گفت: تعدادی از دوستان حاضر در شورای فعلی، وکیل هستند و معتقد بودند که چون این خیابان نهایتاً به کانون وکلا می‌رسد، نام این خیابان باید به وکلا تغییر کند. وی افزود: بنده با این تغییر نام مخالف بودم و معتقدم نام شهید همت برازنده این خیابان باسابقه بود و هنوز خیابان‌های بسیاری داریم که برای نام‌گذاری اولویت داشتند.

لزوم حفظ هویت مردم محلی
برپایه این گزارش،مردم محلی با ابراز نارضایتی از شهرداری برای تغییر نام های این چنین، معتقدند که اسامی قدیمی هویت و فرهنگ آن ها را یادآور می شود و هیچ ضرورتی ندارد که آن را تغییرنام دهند.چرا که تغییر نام مداوم اسامی معابر و خیابان‌های شیراز ، موجب سردرگمی اهالی در یافتن آدرس پستی می شود و حتی این رویه می تواند بر احساس وابستگی و مالکیت شهروندان نسبت به شهرشان نیز تاثیر منفی به جا گذارد.یک نمونه این مسئله مربوط به تغییر نام بعضی از معابر مهم و مرکزی شیراز طی چند دهه گذشته نیز سابقه دارد مثلا خیابان مشیر فاطمی می شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی چندین نام به خود دید ولی همچنان نزد مردم با نام مشیر فاطمی شناخته می شود و آن را فراموش نمی کنند.

گفتنی است، خیابان حدفاصل فلکه قصردشت تا فلکه معلم با امتداد شمالی جنوبی را مردم با نام همت شمالی و همت جنوبی می‌شناسند که نامگذاران خیابان‌های شیراز متشکل از شهرداری و شورای این شهر، مدت‌ها نام ایمان شمالی و جنوبی را در کاغذهای اداری و تابلوهای آهنین به رسمیت می‌شناختند. تیرماه ۹۹ در اقدامی جدید شورای شهر شیراز نام قسمت شمالی را که نزد مکاتبات خود ایمان شمالی بود، به خیابان وکلا تغییر داد اما نام قسمت جنوبی را همچنان ایمان جنوبی دانست؛ این تغییرات نزد مردم با اقبال مواجه نشد زیرا هنوز مردم این خیابان را همت با تقسیم بندی شمالی و جنوبی می‌دانند. با تغییر نام این خیابان که در پی رای مثبت اکثریت نمایندگان مردم شیراز در پارلمان شهری این کلانشهر رخ داد اکنون برخی افراد تابلوهای این معبر را که نام وکلا بر آن درج شده بود مخدوش کرده‌اند.


نظرات بینندگان