کد خبر: ۱۴۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
آیت الله لطف الله دژکام:

گردشگری حلال با توجه به معیارهای موجود هنوز ساماندهی نشده است

امام جمعه شیراز گفت: استاندارد دارای دامنه بسیار وسیعی است که از جمله این دامنه وسیع می‌توان به بحث گردشگری حلال اشاره کرد گردشگری حلال با توجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی است باید استانداردسازی شود و گردشگری حلال با توجه به معیارهای موجود هنوز ساماندهی نشده است.
  آیت الله لطف الله دژکام  در دیدار با مدیرکل استاندارد فارس اظهار داشت: با توجه به الزام استاندارد در جامعه می‌توان گفت که در فقه و قضاوت نیز مباحثی وجود دارد که گاهی اوقات حکم را عرف جامعه تعیین می‌کند این در حالی است که در فعالیت‌های اقتصادی عرف به معنی رعایت قوانین استاندارد است.
گردشگری حلال با توجه به معیارهای موجود هنوز ساماندهی نشده است
امام جمعه شیراز افزود: استاندارد دارای دامنه بسیار وسیعی است که از جمله این دامنه وسیع می‌توان به بحث گردشگری حلال اشاره کرد گردشگری حلال با توجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی است باید استانداردسازی شود و گردشگری حلال با توجه به معیارهای موجود هنوز ساماندهی نشده است.

 دژکام در ادامه این دیدار بیان کرد: گردشگری حلال باید به عنوان یک عنصر بسیار مهم در حوزه گردشگری توسط راهنمایان تور ایرانی معرفی و در جهان برندسازی شود.

وی افزود: برخی از کشورهای جهان موضوع گردشگری حلال را برای کشورهای اسلامی مد نظر قرار داده‌اند و معتقد هستند که کشورهای اسلامی بیشترین میزان گردشگر را به این کشور‌ها ارسال می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه گردشگری حلال تقاضای اصلی جهانگردان است، یادآور شد: تدوین استانداردهای گردشگری حلال از جمله وظایفی که بر عهده‌ی تورگردانان داخلی است از این رو اداری کل استاندارد به همراه فعالان گردشگری باید در این حوزه ورود جدی داشته باشند.
گردشگری حلال با توجه به معیارهای موجود هنوز ساماندهی نشده است
وی ادامه داد: استان فارس با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که در حوزه گردشگری، هتل‌ها و بوم گردی دارد باید ضابطه‌های مشخصی در راستای تدوین گردشگری حلال و خوراک حلال داشته باشد تا از این جهت باز هم استان فارس در جهان سرآمد باشد.

در ادامه متن کامل سخنان آیت الله دژکام در دیدار با مدیرکل استاندارد فارس و معاونین از محضرتان خواهد گذشت:

در ابتدا به همه شما عزیزان خوشامد عرض میکنم. در فقه و قضاوت ما بحثی داریم که گاهی وقت‌ها، حکم را عرف تعیین می کند. با روی کار آمدن استاندارد، عرف همان استانداردهای موجود می شود یعنی اگر استاندارد وجود داشته باشد باید طبق آن رفتار کرد.
قبلا عرف می گفتیم که عرف عام و خاص داشت که در عرف خاص صاحبان آن حرفه بررسی می کردند و نظر می دادند و این مسائلی است که وقتی جامعه رشد می کند و به سمت تکامل می رود به تناسب آن علوم بالادستی نیز باید تغییر کند یعنی حقوق و فقه متناسب با این تغییرات در فرآیند تصمیم گیری و احکام خود این موارد و تغییرات را وارد می کنند.
مبحث استاندارد دامنه بسیار وسیعی دهرد. از جمله مسائلی که وجود دارد و باید برای آن استانداردی تعریف شود، بحث گردشگری حلال است که گردشگری حلال را هم باید استاندارد سازی کرد. گردشگری حلال ما هنوز سامان و تعریف دقیق ندارد.
ما باید تورگردانی استاندارد حلال داشته باشیم و آن را در دنیا به یک برند تبدیل کنیم.
کشور ژاپن این مورد را تعریف کرده است یعنی ژاپن در مقابل تورهایی که در دنیا رواج دارد، تور حلال را بر اساس استانداردهای اسلامی تعریف کرده است و شما را به عنوان یک مسلمان برای گردش به کشور خود دعوت می کند.
اتفاقا بحث آنها این است که در چند سال آینده سود گردشگری حلال بیشتر خواهد بود چون کشورهای اسلامی گردشگر بیشتری خواهند فرستاد و در پیش بینی آنها جمعیت نزدیک به یک میلیارد نفر با سلیقه گردشگری حلال تقاضای جهان گردی خواهند داشت بنابراین نیاز به استاندارد سازی این قضیه هست.
از این جهت ما نیازهایی داریم مثلا ما در تور گردانی هایی که در کشور داریم اتفاقاتی مشاهده می شود که مطلوب یک گردشگری با سلیقه حلال نیست و بیشتر از کشورهای دیگر اقتباس کرده اند و همان کاری که کشورهای دیگر می کنند را انجام می دهند و از این سبب ما در بوم گردی ها با مشکلاتی مواجه هستیم.
گردشگری حلال با توجه به معیارهای موجود هنوز ساماندهی نشده است
اگر در خصوص گردشگری حلال استانداردی باشد این حس استاندارد گردشگری حلال کیفیت کار ما را بالاتر می برد و با آدابی گردشگر را متوجه می کنند که خلاف چارچوب های لازم درخواستی نداشته باشد.
اینکه در ابتدا سوال پرسیدم که مجموعه استاندارد فارس در تدوین قوانین و چارچوب های استاندارد دخالت دارد برای این بود که فارس به واسطه ویژگی های خاصی که در باب گردشگری دارد نیاز به اینکه این فضا را ایجاد کنیم هست.
بنابراین نیاز به طراحی استاندارد حلال داریم که برای گردشگری، هتل و بوم گردی ها بتوانیم ضابطه های استاندارد های گردگشری حلال را تعریف کنیم و طبق گردشگری حلال و نه صرفا خوراک حلال کار را پیش بریم.
ان‌شاالله به خاطر ظرفیت هایی که شیراز دارد باید شروع کنیم و به نحوی کمک مجموعه شما را می طلبد.
استاندارد و مهر استاندارد برای مردم اعتماد می آورد و این خیلی مهم است خصوصا گردشگر در کشور خارجی وقتی آرم حلال پای یک شرکت گردشگری میبیند و استاندارد ایران تایید میکند که حلال است این موضوع برای گردشگر بسیار ارزشمند است.
البته این روزها به خاطر محدودیت های کرونایی تقریبا مسافرت ها تعطیل است ولی این برهه نیز می گذرد و در فضای دیگری که شروع شود مسلما یکی از درآمدهای خوب استان فارس می تواند گردشگری باشد که در چارچوب حلال تعریف شود و این قضیه برای گردشگر ایرانی و غیر ایرانی جاذبه دارد.
بنده همیشه از کار اداره استاندارد لذت میبرم  چون یک کار تخصصی ارائه می دهد و همین که به طرف مقابل خود القا می کند که از یک موضع علمی و فرهنگی به قضیه ورود کرده است و بنابراین باعث می شود که پذیرش بهتری وجود داشته باشد.
امروز دشمن از ما تصویری درست کرده است که نوع نظارت ما بسیار خشن و غیر علمی است و بیشتر در مسائل اجتماعی و اخلاقی بوده است  در حالیکه ما دوست داریم از نظر فرهنگی این حس ایجاد شود که جایگاه ناظر جایگاه کسی است که ارشاد می کند و حمایت و هدایت می کند نه اینکه صرفا با روش های سلبی کارش را پیش می برد.
اینکه رهبر معظم انقلاب فرمود در گام دوم انقلاب اسلامی 40 سال جامعه پردازی و تمدن سازی می خواهیم، جامعه پردازی به تقابل نیست و به کمک هم دادن است؛ هم به دیگران کمک دهید و هم کمک بگیرید و این باعث رشد خواهد شد.
ساختن جامعه این است که به راحتی در هر مسئله ای به همدیگر کمک دهیم تا مشکلات حل شود و اگر حل شد نیاز به سروصدا و تبلیغات زیادی هم نیست.
در انتها یک خواهشی نیز دارم.در بحث تولید و در جایی که کار جدیدی دارد شروع میشود و کارخانه و یا کارگاهی احداث میشود موانع را بردارید تا تولید شروع شود و در ادامه که طرف شروع کرد کار را به سمت ضابطه و قاعده ببریم.گاهی قبل از اینکه طرف نفسی بکشد ضابطه و استاندارد سراغش می آید و مانع میشود و در وضع فعلی کشور این کار دشوار است. بنده نمیگویم از ضوابط استاندارد کوتاه بیایید بلکه میگویم خودتان را جای تولید کننده بگذارید، همدلی کنید و آموزش بدهید.
در بحث آموزش استاندارد خوب است که از اول تلاش کنند ولی برای نظارت مقداری رحم کنید و حتی المقدور با مهلت دهی برای استاندارد سازی کار را پیش ببرید تا تولید شروع شود.

نظرات بینندگان