کد خبر: ۱۴۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
جعفر قادری:

رای گیری های مجلس الکترونیکی شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به طرحی برای اصلاح نحوه رأی‌گیری در صحن گفت: لازم است جهت صرفه‌جویی در زمان، تمام رأی‌گیری ها به صورت الکترونیکی انجام شود.
 جعفر قادری  با اشاره به طرحی برای اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که به اصلاح جزء ۲ بند الف ماده ۱۰۸ با هدف تسریع در رسیدگی به روند طرح ها و لوایح در صحن علنی می پردازد، گفت: بر این اساس مقرر خواهد شد که در مورد کلیات هر طرح یا لایحه، ابتدا سخنگوی کمیسیون اصلی حداکثر ۱۰ دقیقه گزارش می‌دهد، پس از آن دو نفر مخالف و دو نفر موافق (در صورت نیاز، به تشخیص رئیس جلسه حداکثر سه نفر مخالف و سه نفر موافق) به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و سپس نماینده دولت و پس از آن سخنگوی کمیسیون هر کدام حداکثر پنج دقیقه صحبت می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه این طرح قصد دارد تا تبصره ای به‌عنوان تبصره ۲ به ماده ۱۱۸ اضافه کند، اظهار داشت: در این تبصره آمده که در تمام موارد، رأی‌گیری مخفی و یا علنی، رأی‌گیری با استفاده از دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود، مگر آنکه با پیشنهاد یکی از نمایندگان و رأی اکثریت حاضرین مجلس به انتخاب شیوه دیگری رأی دهند.

وی در توضیح علت این اصلاح عنوان کرد: شیوه رأی گیری به صورت توزیع برگه باعث می شود از طرفی وقت نمایندگان در صحن علنی گرفته شود و از سوی دیگر امکان برخی لابی ها در نتیجه رأی گیری را افزایش می دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه طرح یاد شده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و در جریان امور اداری آن قرار دارد، خاطرنشان کرد: تلاش داریم شیوه رأی گیری کاغذی را نیز به صورت الکترونیکی درآوریم تا در تمام رأی گیری های صحن علنی صرفه جویی زمانی را شاهد باشیم.

لازم به ذکر است که این طرح هنوز تصویب نشده و باید مراحل قانونی خود را طبق آئین نامه داخلی مجلس طی کند، در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس و تایید شورای نگهبان، تبدیل به قانون می شود.

نظرات بینندگان