کد خبر: ۱۴۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹

به صورت مدیریت شده از فضای مجازی استفاده می کردم/از کلاس‌های خصوصی اصلاً استفاده نمی‌کردم/برنامه‌های اخلاقی، پرورشی، قرآنی و مذهبی، ورزشی و امثال اینها با درس و کنکور منافات و مخالفتی ندارد

رتبه 49 کنکور تجربی و رتبه 36 رشته زبان در کنکور سراسری 99 می باشم. در سال 99 برای سومین بار موفق به کسب مقام اول کشوری در رشته‌ی احکام گردیدم من واقعاً شرکت در مسابقات قرآن را یک توفیق و نعمت بزرگ از جانب خدا برمی‌شمردم و آن را برکت زندگی‌ام می‌دانستم. کنکور تنها راه رسیدن به اهداف نیست اما شاید رسیدن به اهداف را آسان‌تر کند

خودتان را معرفی کنید. رتبه‌ی شما در کنکور سراسری سال 1399 چند شد؟

بنده محی‌الدین فرزانه، متولد سال 1380 هستم که در رشته‌ی علوم تجربی درس خواندم و به حمدالله موفق شدم در کنکور سراسری امسال رتبه 49 منطقه‌ی سه را در گروه علوم تجربی و رتبه‌ی 36 منطقه سه را در گروه زبان های خارجی بدست بیاورم.

 

روزانه چقدر درس می‌خواندید؟

بسته به شرایط موجود، زمان درس‌خواندن متغیر بود؛ اما به طور میانگین در روز‌هایی که مدرسه داشتم بین 6 تا 8 ساعت و در روز‌های تعطیل بین 8 تا 12 ساعت درس می‌خواندم.

 

از کلاس خصوصی یا آزمون خاصی استفاده می‌کردید؟ چقدر موفقیت خود را وابسته به این‌دو می‌دانید؟

بنده از کلاس‌های خصوصی اصلاً استفاده نمی‌کردم. به طور متناوب در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم. به طور کلی داشتن یک برنامه برای پیشروی به سوی هدف بسیار مهم است؛ و شرکت در آزمون های آزمایشی هم از این جهت برای من اهمیت داشت و کار مرا آسان می‌ساخت و به مطالعات من جهت می‌داد.

 

در سال‌های منتهی به کنکور شما یک‌بار رتبه‌ی اول کشوریِ رشته‌ی احکامِ مسابقات قرآن، عترت و نماز را کسب کردید؛ کنکور و این برنامه با هم منافاتی نداشت؟

امسال هم خداوند به بنده توفیق داد و همچون سال های گذشته در مسابقات قرآن شرکت کردم و به حمدالله همچون سالهای 94 و 97 ، در سال 99 برای سومین بار موفق به کسب مقام اول کشوری در رشته‌ی احکام گردیدم. در جواب سوال شما هم باید بگویم که «خیر؛ اصلاً این طور نیست که برنامه‌های اخلاقی، پرورشی، قرآنی و مذهبی، ورزشی و امثال اینها با درس و کنکور منافات و مخالفتی داشته باشند؛ بلکه کاملا بالعکس؛ انسان می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح در جهت اعتلای همه‌ی ابعاد زندگی خود کوشش نماید. همان‌طور‌که مقام معظم رهبری فرمودند :«اگر در یک جمله‌ی کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می‌خواهید، به او خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش». من واقعاً شرکت در مسابقات قرآن را یک توفیق و نعمت بزرگ از جانب خدا برمی‌شمردم و آن را برکت زندگی‌ام می‌دانستم.

 

آیا در طول دوران تحصیل موفقیت‌های دیگری داشته‌اید؟

بله. خدا را شکر تعداد این موفقیت‌ها بسیار زیاد است که من به تعدادی از آنها اشاره می‌کنم. رتبه‌ی اول و سوم کشوری در مسابقات علمی پویندگان در سالهای هشتم و نهم/ مقام سوم کشوری درالمپیاد آزمایشگاهی به صورت گروهی در سال دهم/ مقام اول استانی در مسابقات آماده هلال احمر به صورت گروهی در سال هشتم و دو مدال نقره و یک رتبه نخست در مرحله کشوری همین مسابقات/ مقام اول کشوری در رشته احکام در سال‌های 94،97 و 99/ مقام ممتاز مسابقات ریاضی کانگورو/ مقام چهارم کشوری در مسابقات فرهنگی‌هنری بخش شعر در سال دوازدهم/ و تعداد زیادی مقام های دیگر در رده های استانی و شهرستانی که در بیان آنها این مقال نمی گنجد.

 

چرا رشته‌ی علوم تجربی را انتخاب کردید؟

بنده به دروس رشته‌ی تجربی نسبت به دروس رشته‌ی ریاضی و انسانی علاقه‌ی بیشتری داشتم و همچنین به رشته‌های دانشگاهی مرتبط با علوم تجربی و مشاغل بیمارستانی علاقه‌ی بیشتری داشتم. علاوه بر این پس از فکرکردن و مشورت به این نتیجه رسیدم که این رشته با تمایلات و روحیات من سازگاری بیشتری دارد و می تواند نسبت بیشتری از استعداد‌ها و توانایی‌هایم را به منصه‌ی ظهور برساند.

 

چه رشته‌ی دانشگاهی را برای ادامه‌ی تحصیل برگزیدید؟

بنده بعد از تحقیق، مشورت و پرس‌و‌جو‌های بسیار و برحسب علایق شخصی و پتانسیل‌ها و اهداف و انگیزه‌های خودم در زندگی اقدام به انتخاب رشته‌ی پزشکی کردم.

 

بدترین اتفاق پیش آمده در سال تحصیلی 98-99 چه بود؟

خب شاید بتوان گفت ازدست‌دادن مادربزرگ نازنین و عمه‌ی مهربانم بر اثر سانحه‌ی رانندگی در راه بازگشت از مشهد مقدس در 23 آبان؛ که ضربه‌ی جبران ناپذیری را به من وارد کرد که به حمدالله با توکل بر خدا و پشتیبانی خانواده و دوستان توانستم به شرایط لازم درس و کنکور برگردم. همچنین شرایط کرونا دیگر اتفاق بد امسال بود که همه‌ی معادلات را تغییر داد و ما را با شرایط تجربه‌نشده‌ای روبه‌رو کرد.

 

خسته نشدید؟ هر وقت خسته می‌شدید چه می‌کردید؟

طبیعتاً من هم مثل هر انسانی خسته می‌شدم. در هنگام خستگی هم سعی می‌کردم کارهای تفریحی انجام دهم یا تلویزیون ببینم. از همه مهم‌تر سعی می‌کردم با فکرکردن به اهدافم و آینده و انگیزه‌هایی که به علت آنها تلاش می‌کنم، مجدداً با اراده‌ای قوی‌تر راهم را ادامه دهم.

 

با شرایطی که به علت کرونا پیش آمد چگونه کنار آمدید؟

من هم مثل همه در ابتدا سردرگم بودم اما بعد فکر‌کردم و دیدم که همه شرایطشان یکسان است و باید درس‌خواندن را ادامه داد. در ابتدا افت ساعت مطالعه داشتم اما با گذشت زمان به شرایط معمول برگشتم. ضمناً سعی می‌کردم به اخبار گوش ندهم و کار خودم را بکنم که این مورد هم بسیار موثر بود.

 

برای موفقیت، از الان شروع کردن دیر نیست؟

خیر؛ برای شروع کردن هیچ وقت دیر نیست. هرکسی بسته به اراده و انگیزه ی خودش و متناسب با تلاشش می تواند موفق شود و به قول معروف «خواستن توانستن است»

 

نظر شما راجع به کنکور چیست؟

کنکور هم همچون سایر آزمون های زندگی، یک آزمون است اما مهم‌تر، تاثیرگذارتر و دشوارتر از سایر آزمون‌ها. کنکور می‌تواند بعضا در آینده افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.کنکور تنها راه رسیدن به اهداف نیست اما شاید رسیدن به اهداف را آسان‌تر کند و موفق‌شدن در آن موجب موفق‌شدن در ادامه‌ی زندگی شود. من به کنکور خوش‌بینانه نگاه کردم و آن را پلی برای رسیدن به اهداف و آرزوی‌های آینده‌ام ساختم.

 

چه توصیه‌ای به کنکوری‌ها دارید؟

سعی کنند به کنکور خوش بینانه نگاه کنند و نهایت تلاش خود را برای موفق‌شدن در آن انجام دهند.

 

گفته می شود کنکور 99 سخت‌ترین کنکور تا به امروز بوده است. شما سرجلسه کنکور با دیدن سوالات سخت چگونه خودتان را مدیریت کردید؟

ابتدا به خداوند توکل کردم و همچنین مرتباً با خودم صحبت می‌کردم که اگر این سوالات سخت است برای همه سخت است؛ پس تو باید شرایط را مدیریت کنی و بیشترین نفع ممکن را از این وضعیت ببری. اول هم سوالات آسان را جواب دادم بعد به ترتیب به حل سوالات سخت‌تر پرداختم.

 

آیا در سالهای منتهی به کنکور از فضای مجازی استفاده می‌کردید؟

بله؛ به صورت مدیریت شده از فضای مجازی استفاده می کردم. علی‌الخصوص برای رفع اشکال از دبیران و استفاده از حل‌المسائل تمرین‌های کتاب درسی. همچین مطالب مشاوره‌ای را از سایت ها دنبال می‌کردم.

 

و سخن پایانی؟

در آخر از همه‌ی کسانی که برای موفقیت من زحمت کشیدند به‌خصوص پدر و مادر عزیزم و معلمان و کادر مدرسه تشکر می‌کنم

نویسنده :
محمد حسین مدحت
نظرات بینندگان