کد خبر: ۱۴۲۵۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
در یکصد و پنجاه و چهارمین نشست شورای شهر شیراز مطرح شد:

گذر حافظ شیراز به نام شجریان تغییر یافت/ سردیس استاد در محور حافظیه نصب می شود

نام گذر حافظ شیراز با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی این شهر در یکصد و پنجاه و چهارمین نشست این نهاد به نام شجریان تغییر یافت.
به گزارش شیرازه، نام گذر حافظ شیراز با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی این شهر در یکصد و پنجاه و چهارمین نشست این نهاد به نام شجریان تغییر یافت.

در نشست این شورا که عصر یکشنبه برگزار شد، در بررسی طرح نامگذاری گذر حافظ به نام استاد شجریان، بیان شد: تاثیرپذیری استاد شجریان از غزلیات حافظ شیرازی و اشعار سعدی در آثار موسیقیایی او و اهمیت مکتب ادبی شیراز در موسیقی سنتی معاصر مشهود است و به منظور قدردانی از سال‌ها خدمت ارزنده هنری استاد شجریان و نیز با توجه به درخواست‌های مکرر مردمی مبنی بر نامگذاری خیابانی به نام این هنرمند ارزنده، خیابان رو به روی آرامگاه حافظ حد فاصل چهار راه ادبیات تا چهارراه حافظیه به نام گذر استاد محمدرضا شجریان معرفی شد.

همچنین در این نشست، با تصویب اعضای این نهاد، شهرداری شیراز موظف شد که نسبت به ساخت سردیس مرحوم استاد محمدرضا شجریان اقدام و آن را در محور حافظیه شیراز نصب کند.   

محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب (هفدهم مهرماه ۹۹) در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و در روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان زاده اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای ده‌ها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد. 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹
0
یک مقدار بی سلیقه گی هست خیابان حافظیه تبدیل به شجریان شود ...می بایستی انشعابات خیایان خافظیه تغییر نام میدادند نه خیابان حافظیه >