کد خبر: ۱۴۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹
معاون عمرانی استانداری فارس:

سد هایقر در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید

رضایی کوچی گفت: با پیگیری های مستمر انجام شده در زمینه اجرای پروژه های متعدد آبخیزداری و آبخوان داری و استحصال آب های روان در قالب ایجاد سد در استان ، در ابتدای سال ۱۴۰۰ شاهد بهره برداری از سد هایقر خواهیم بود .
به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  استانداری فارس، محمود رضایی با اشاره به پیشرفت ۹۲ درصدی سد هایقر شهرستان فیروزآباد اظهار کرد: در سال جاری ۱۸۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح ابلاغ  و ۲۲۰میلیارد ریال ، معادل ۱۱۸ درصد اعتبار ابلاغی به ان تخصیص یافته است . به گفته وی علاوه بر اعتبار تخصیص یافته مذکور ، اخیرا اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال، از محل قانون استفاده متوازن ، برای اجرای مراحل نهایی این طرح ابلاغ شده است .

معاون عمرانی استانداری فارس  تامین آب شرب ، کشاورزی ، و صنایع منطقه و تولید انرژی برقابی ، کنترل سیلاب و جلوگیری از شور شدن آب به خاطر وجود گنبدهای نمکی پاییندست و ایجاد اشتغال غیر مستقیم قابل توجه در سطح منطقه را از مهمترین مزایای بهره برداری از این طرح اعلام کرد.

رضایی خاطر نشان کرد: با توجه به گسترش تأسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی استان فارس، حدود 60 درصد آب استحصالی از سد هایقر برای تأمین آب شرب و صنعت این مناطق اختصاص می یابد. 

وی گفت: مقرر شده است ساکنین روستاهای بالادست و همچنین اراضی کشاورزی که در مخزن سد قرار می‌گیرند از ظرفیتهای اراضی شهری بر اساس برآورد کارشناسی استفاده کنند .
رضایی  توضیح داد:  این سد از نوع بتونی غلطکی قوسی با ارتفاع 91 متر از پی، طول تاج 233 و عرض 6 متر است و ظرفیت ذخیره 130 میلیون متر مکعب آب را دارد .

معاون عمرانی استانداری فارس با یادآوری اینکه تمام مراحل ساخت این سد توسط متخصصان داخلی و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اجرا شده است، اظهار داشت: حجم آب تنظیمی سد هایقر حدود 67 میلیون متر مکعب است که 11 میلیون متر مکعب آن برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای پاییندست، 30 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی ، صنایعی نظیر کارخانه کربنات سدیم در پاییندست سد ،  10 میلیون متر مکعب برای کشاورزی و 16 میلیون متر مکعب نیز برای حقابه زیستمحیطی در نظر گرفته شده است.

رضایی به مشکلات و تنگناهای فارس در حوزه تامین آب اشاره کرد و گفت: محدودیت تامین منابع مالی، بکارگرفته نشدن الگوی مصرف بهینه آب در بخش های مختلف مصرف، فرسودگی سازه های آبی و  شبکه های آبرسانی و در نتیجه کاهش بازدهی آنها، هدر رفت آب از شبکه و خطوط آبرسانی و آب های مشترک از مهمترین مشکلات در حوزه تامین آب است.

گفتنی است سد هایقر که به عنوان نخستین سد قوسی بتون غلتکی کشور قلمداد  می شود، بر روی رودخانه هایقر در جنوب شرقی شهر فیروزآباد ساخته شده است 

نظرات بینندگان