کد خبر: ۱۴۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹
استاندار فارس:

بانک‌ها نقش مورد انتظار در توسعه استان فارس را ایفا نکرده‌اند

استاندار فارس گفت: بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری در توسعه این استان نقشی که مورد انتظار است را ایفا نکرده‌اند.
عنایت الله رحیمی در ششمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان فارس، گفت: باید با تلاش دستگاه‌های اجرایی و مجموعه بانک‌های استان تمام سهمیه فارس از تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا جذب شود.

او ادامه داد: تنها زمانی دلیل از سوی بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی قابل پذیرش است که متقاضی این تسهیلات از درخواست خود انصراف دهد یا در تامین وثایق قانونی ناتوان باشد در غیر این صورت هیچ دلیلی برای عدم پرداخت وام به قشر آسیب دیده از کرونا پذیرفتنی نیست و به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی فارس تکلیف می‌شود که در چارچوب تعیین شده قانونی این تسهیلات به مردم پرداخت شود.

رحیمی اضافه کرد: در حوزه پرداخت تسهیلات حمایتی دولت از مشاغل آسیب دیده از کرونا، بعضی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها خوب عمل کرده اند که قطعا از آن‌ها تقدیر خواهد شد و در عوض بعضی دستگاه‌ها و خصوصا بانک‌های خصوصی در پرداخت این تسهیلات سخت‌گیری به خرج داده‌اند که سریعا باید دلیل این کم کاری‌ها مشخص شود.

استاندار فارس با تاکید بر برخورد با مدیران بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی که در زمینه پرداخت تسهیلات کرونا کوتاهی و یا احیانا کم کاری کرده‌اند، گفت: تصمیم گیری در مورد مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات حمایتی دولت از مشاغل آسیب دیده کم کاری و یا سخت گیری بی مورد داشته‌اند باید عادلانه باشد.

او اظهار داشت: موضوع کم کاری و یا سخت گیری بی مورد در پرداخت این تسهیلات به صورت مستقیم با معاون اول رییس جمهور و مدیران ارشد بانک‌ها در سطح کشور و وزرای مربوطه ارسال خواهد شد تا تصمیم گیری در این رابطه انجام شود.

رحیمی با بیان این مطلب که ارزیابی در حوزه عملکردی منابع و مصارف بانکی استان فارس مثبت نیست، گفت: عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری این استان در خصوص منابع و مصارف بانکی و پرداخت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری‌ها قابل قبول نیست.

او اظهار داشت: بعضی بانک‌ها و خصوصا اکثر بانک‌های موسسات مالی واعتباری خصوصی نقش خود را در توسعه استان به خوبی ایفا نمی‌کنند و قطعا از موسساتی حمایت خواهد شد که در مسیر توسعه فارس فعال‌تر عمل کرده باشند.

استاندار فارس در ادامه تاکید کرد: باید مجموعه بانکی استان برای توسعه این خطه پهناور از کشور عزیز ایران پای کار بیاید، بسیاری از سرمایه گذاری‌های این استان اکنون منتظر دریافت تسهیلات است تا شتابی در رونق اقتصادی این استان در سال جهش تولید ایجاد شود.

رحیمی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع درآمد‌های این استان اشاره کرد و افزود: به دلیل شیوع کرونا وضعیت کنونی جامعه و کشور و در پی آن استان فارس عادی نیست و مبنای قیمتی و ارزشی نیز به دلیل مسائل اقتصادی تغییر کرده و بر همین اساس نیز باید هم رعایت واحد‌های تولیدی و صنوف و هم منابع دولت تامین شود.

او ادامه داد: منابع دولت باعث استواری کار‌ها و گردش خدمات می‌شود و بر همین اساس باید منابع درآمدی دولت نیز در این شرایط حفظ شود تا خدمات رسانی در سطح استان ادامه داشته باشد.

استاندار فارس تاکید کرد: دستگاه‌های متولی حوزه مالیات و دارایی این استان باید واحد‌ها و فعالیت‌هایی که تاکنون از دادن مالیات فرار می‌کرده اند را شناسایی تا درآمد‌های مالیاتی فارس در سال جاری بطور کامل محقق شود.

پرداخت ۳۷۱ میلیارد به مشاغل زیاد دیده از کرونا در فارس
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در ادامه این نشست گفت: در آخرین جلسه گذشته کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان حدود ۲۱۳ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده بود که این رقم اکنون به ۳۷۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهراب مختاری افزود: برای هدایت کسب و کار‌های آسیب دیده در این استان تاکنون ۴۲ هزار و ۸۱۰ پرونده در دستگاه‌های اجرایی بررسی و ۴۲ هزار و ۷۳۸ متقاضی از این تعداد برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند.

او ادامه داد: تاکنون متقاضیان و صاحبین مشاغل آسیب دیده از کرونا توسط دستگاه‌های اجرایی فارس با مجموع تسهیلات درخواستی به مبلغ ۷۲۶ میلیارد تومان به بانک‌ها ارجاع داده شده، اما تاکنون تنها ۳۷۱ میلیارد تومان از این میزان به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان اینکه تاکنون شهرستان‌های سپیدان، خرامه، زرین دشت، خنج، فراشبند، ممسنی در حوزه جذب متقاضیان آسیب دیده از کرونا برای اعطاء تسهیلات بهترین عملکرد را داشته اند، گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات کرونایی نیز شهرستان‌های خنج، خرم بید، لارستان، قیر و کارزین و لامرد و در حوزه میزان پرداخت وام نیز شهرستان شیراز و مرودشت بالاترین عملکرد را داشته اند.

او ادامه داد: اغلب بانک‌های دولتی در پرداخت تسهیلات عملکرد نسبتا خوبی داشته اند و در مقابل تعدادی از بانک‌های خصوصی و موسسات مالی نیز به نسبت اعتبارات اندک ابلاغی، عملکرد ضعیفی در این زمینه از خود بجا گذاشته اند.

۳۰۰میلیارد تسهیلات تعیین تکلیف نشده روی میز بانک‌های فارس
مختاری تاکید کرد: در حال حاضر پرونده متقاضیان و مشاغل آسیب دیده از کرونا با مبلغ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان توسط دستگاه‌های اجرایی به بانک‌ها ارسال و اکنون روی میز بانک‌های عامل قرار دارد و باید بانک‌ها همت کرده و این پرونده‌ها تعیین تکلیف شود.

او عنوان کرد: فارس در حوزه نسبت تسهیلات اعتباری کرونا به پرداختی آن در رتبه ۱۴ کشور قرار دارد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در ادامه بیان کرد: این انتظار وجود دارد که مدت زمان باقی مانده اطلاع رسانی توسط دستگاه‌های اجرایی در خصوص ارایه تسهیلات کرونایی انجام شود.

او تاکید کرد: با توجه به اعلام برخی بانک‌های استان مبنی بر عدم مراجعه متقاضیان تسهیلات برای دریافت ضروری است که بانک‌ها اطلاعات این افراد را به دستگاه‌های اجرایی اعلام تا جایگزین برای این افراد مشخص شود تا بتوان تمام اعتبارات این حوزه را در قالب تسهیلات به کارگا‌های مشاغل آسیب دیده پرداخت شود.

مختاری تاکید کرد: لازم است مدیران بانک‌ها به دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص اخذ ضمانت برای دادن تسهیلات کرونا توجه داشته باشند.

نسبت منابع بانکی به مصارف فارس از میانگین کشوری کمتر است
مدیرکل دفتر جدب و سرمایه گذاری استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: نسبت مصارف به منابع بانکی در این استان حدود ۴۹ درصد است که متوسط کشوری در این زمینه ۷۶ درصد می‌باشد که این موضوع نشان دهنده این است که وضعیت فارس به نسبت میانگین کشور نیز پایین‌تر قرار دارد.

هاله فولادفر افزود: حدود ۳۰ درصد سپرده‌های استان فارس در اختیار بانک‌ها و موسسات خصوصی است و این مجموعه‌ها نیز باید نقش خود را در توسعه استان به اندازه سهمشان بازی کنند.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان