کد خبر: ۱۴۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹

مشاركت ۵۵۰ هزار نفری دانش‌آموزان فارس در فعالیت‌های قرآنی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس از مشاركت ۵۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان این استان در فعالیت‌های قرآنی اعم از مسابقات قرآن، طرح حفظ قرآن و غیره در سال تحصیلی گذشته خبر داد.
  جهان‌بخش بانشی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس امروز، ۲۲ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایكنا در خصوص شیوه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری گفت: در سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع كرونا مراحل منطقه‌ای و استانی و كشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزان را به‌صورت مجازی برگزار كردیم.
مشاركت ۵۵۰ هزار نفری دانش‌آموزان فارس در فعالیت‌های قرآنی
وی افزود: در سال تحصیلی جاری نیز مسلماً این شیوه را برای اجرای مسابقات قرآن دانش‌آموزان برگزار خواهیم كرد كه البته با استقبال خوب دانش‌آموزان هم مواجه خواهد شد.

بانشی زمان آغاز مسابقات قرآن دانش‌آموزان را در سال تحصیلی جاری اوایل آذرماه سال جاری اعلام كرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته موفق شدیم بعد از استان‌های خراسان رضوی و قم رتبه سوم را در بحث شیوه اجرای مسابقات قرآن دانش‌آموزان در كشور كسب كنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر اجرای طرح حفظ قرآن ویژه دانش‌آموزان گفت: طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن با عنوان «بشارت» طی دو سال گذشته ویژه دانش‌آموزان در سطح كشور اجرا شده است كه در سال تحصیلی گذشته قریب ۱۶۰ هزار نفر از دانش‌آموزان فارس در این طرح شركت كردند.

وی ادامه داد: امسال هم امیدواریم كه این طرح را بتوانیم اجرا كنیم البته چون این طرح مبنای حضوری ندارد و دانش‌آموزان باید در سامانه مخصوص آن فعالیت كنند، به راحتی می‌توان در این شرایط هم اجرا كرد.

بانشی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه در سال تحصیلی با معضل شیوع كرونا روبه‌رو هستیم، گفت: این مسئله شرایط جدیدی را برای ما ایجاد کرده است که بر پایه این شرایط جدید در حوزه معاونت پرورشی راهبردهای جدیدی را تعریف کردیم که بتوانیم از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بهترین استفاده کنیم.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس به چند مورد از این راهکارها اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما در سال تحصیلی جدید با محوریت فضای مجازی انجام می‌شود یعنی فضای مجازی رکن اساسی انجام کار تربیتی و کار پرورشی ما در استان فارس محسوب می‌شود و این بستر کار است و شبکه شادی که وزارتخانه راه‌اندازی کرده است به‌عنوان یک فضای رسانه‌ای خیلی خوب در اختیار ماست که بتوانیم به‌عنوان یک تجربه جدید کارهای تربیتی را در ساختار فضای مجازی تعریف، تنظیم و تدوین کرده و به مرحله اجرا درآوریم و این بستر کار و ابزار کاری است كه در حوزه پرورشی تعریف شده است.

وی اظهار كرد:‌ راهبرد برنامه‌ای ما با توجه به مشکلات روحی و روانی که به لحاظ حضور در خانه برای دانش‌آموزان  ایجاد می‌شود این است که برنامه‌ها به گونه‌ای ایجاد نشاط، بالندگی و سرزندگی برای دانش‌آموزان کند و تمام برنامه‌هایی كه ما در دستور کار داریم در این سال تحصیلی یک رکن اساسی آن ایجاد نشاط است.

بانشی با بیان اینكه پایه و اساس و محور جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری و فرهنگی نیز ایجاد نشاط و سرزندگی و پویایی است، گفت: برنامه‌های متعددی در حوزه فرهنگی و هنری در قالب جشنواره‌های هنری، برنامه‌های کتابخوانی، مسابقاتی اعم از برنامه حافظ خوانی که جدیداً در سطح استان اجرایی می‌شود، جشنواره علوی علمدار و سایر جشنواره‌هایی که به دانش‌آموزان ابلاغ شده و پیگیر آن‌ها هستیم، برنامه‌هایی هستند که از لحاظ معنوی و فکری هم هدفمند هست و هم ایجاد نشاط برای دانش‌آموزان خواهند داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس اظهار كرد:‌ محور بعدی بحث‌های معنوی و برنامه‌های اعتقادی و مذهبی است و افتخار می‌کنیم که در سال تحصیلی که گذشت ۵۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان ما  در مدارس و آموزشگاه‌های در فعالیت‌های قرآنی شرکت کردند و به شکل مستیقم این مفاهیم را آموزش دیدند و در مسابقات حضور داشتند و اعتقادات باورهای خود را به منصه ظهور رساندند و این یک کار قوی بود که توسط در اداره قرآن، نماز و عترت صورت گرفت و نیز برنامه‌هایی که برای تقویت اقامه نماز در مدارس انجام شد.

وی ادامه داد: اما امسال در یک فضای کرونایی که بخش قابل توجهی از برنامه‌های اعتقادی و عبادی ما امکان اجرای حضوری ندارد، در فضای شبکه شاد و فضای مجازی تمام سعی و تلاش خود را بر این گذاشته‌ایم كه برنامه‌های معنوی اجرایی و فرهنگی در قالب جشنواره‌ها و مسابقات قرآن و عترت به نحوه شایسته اجرا شوند.

بانشی بیان كرد: محور بعدی بحث کارها و فعالیت‌های حوزه مشاوره تحصیلی است و در این زمینه ۲۵۰ نفر مشاوره به‌شكل شبانه‌روزی تلفن‌های خود را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده و پاسخگوی آنان هستند.

وی محور بعدی فعالیت‌ها را تلاش برای كاهش آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان برشمرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یک واقعیتی که در جامعه ما وجود دارد مدنظر آموزش و پرورش است که بتوانیم با برنامه‌های اجرایی، فرهنگی و تربیتی این آسیب‌ها را کنترل كنیم و طبیعتاً راهکارها و راهبردهای اساسی در ایام سال تحصیلی نیز برای آن‌ها پیش‌رو داریم اما آنچه که امروز در فضای کرونایی مدنظر است این است که از ظرفیت فضای مجازی بیشترین استفاده کنیم.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس از اجرای طرح‌های مختلفی در این زمینه خبر داد و گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح نماد که پالایش‌محور است، می‌باشد و در این طرح دانش‌آموزان آسیب‌دیده را شناسایی کرده و به دستگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهیم و طرح دوم هم طرح یاریگران زندگی است كه به‌عنوان یک طرح فراگیردر بخش بسیار بزرگی از مدارس ما اجرایی می‌شود. بخش‌های فرهنگی، آموزشی و کارگاهی شامل آن است که بتوانیم در فضای کرونای این طرح را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.

وی با تأكید بر اینكه هدف معاونت پرورشی تربیت انسان صالح و دارای ویژگی‌های اخلاقی و تربیتی مبتنی بر دین اسلام و آموزه‌های دینی است که همه سعی و تلاش خود خواهیم کرد که در این حوزه قدم هایی برداریم، گفت: یكی دیگر از كارهایی كه در دستور كار خود قرار داده‌ایم اجرای پویش نذر دانایی جهت جمع‌آوری و اهدای كتاب به مناطق محروم است./ ایكنا 

انتهای پیام

نظرات بینندگان