کد خبر: ۱۴۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹
مدیر اوقاف فارس مطرح کرد:

ثبت ۵۲ وقف جدید در فارس/ اجرای ۸ پروژه سرمایه‌گذاری در بقاع متبركه

حجت الاسلام والمسلمین موسوی از ثبت ۵۲ وقف جدید طی یک سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۶ وقف با نیت فعالیت‌های قرآنی به ثبت رسیده است.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس، امروز، ۲۳ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینكه دهه وقف در سال جاری از ۲۵ مهرماه آغاز و تا ۶ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت، به تشریح فعالیت‌های انجام شده در حوزه وقف و موقوفات طی یكسال گذشته پرداخت.

وی افزود: از دهه وقف سال گذشته تا به امروز ثبت ۵۲ مورد وقف جدید با نیات آموزشی، درمانی، مذهبی و نیازهای ضروری جامعه و کمک به حل مسائل اجتماعی ثبت شده است که از این تعداد ۶ موقوفه قرآنی است.

موسوی اظهار كرد: طی یكسال گذشته تعداد اسناد مالکیت اخذ شده یک‌هزار و ۷۸۶ فقره سند تگ برگ مالکیت با مساحت بیش از ۴ میلیون متر مربع شامل ۱۱ هزار و ۳۲۰ رقبه موقوفه بوده است. همچنین با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان جنگل‌ها اجرا و امضا شده است، در کارگروه‌های تشكیل شده، ۹ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۸ متر مربع اراضی مورد اختلاف با منابع طبیعی رفع اختلاف شده و به وقفیت بازگشته است.

مدیركل اوقاف فارس همچنین از تشكیل ۴۴ جلسه حقوقی با هدف کاهش پرونده‌های دعاوی در محاکم قضایی به نحوی که در نتیجه این جلسات ۱۱۰ پرونده بررسی و حل و فصل شده است، خبر داد و گفت: طی این مدت ۱۷ هزار و ۶۰۲ متر مربع از عملیات عمرانی بقاع متبركه تكمیل شده است.

وی با بیان اینكه طی مدت مذكور ۱۱ هزار و ۶۶۸ متر مربع از پروژه‌های بقاع متبركه نیز توسعه و نوسازی شده‌اند، گفت: در بحث سرمایه‌گذاری هم‌اکنون ۴۰۰ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد از محل موقوفات مرحوم عبدالحمید قصردشتی، بی بی خاور، شرف الحاجیه و مرحوم نمازی در دست احداث است و در بحث سرمایه‌گذاری در خارج از شیراز نیز بهره‌برداری از پروژه بازار بزرگ لارستان و سرمایه‌گذاری از محل موقوفه مرحوم نظرعلی بیگ در لار در زمینی به وسعت ۱۹ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان که طی دو سال اجرا شده و ۲۰۰ واحد تجاری موقوفه ساخته شده و برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

موسوی هدف از سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان اوقاف و امور خیریه را در دو بخش اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری بیان كرد و گفت:‌ توسعه دامنه فعالیت‌ها و تولیدات شرکت موقوفه دانش سلامت کوثر از دیگر فعالیت‌هاست که اولین شرکت دانش‌بنیان در سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و از محل موقوفات سرمایه‌گذاری شده است و تولیداتش هم اقلام و تجهیزات پزشکی است به نحوی که هم‌اكنون به‌صورت مستقیم برای ۴۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم برای ۱۵۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

مدیركل اوقاف فارس با ذکر اینكه این شركت موقوفه بالغ بر ۲۵۰ قلم تجهیزات پزشکی در بخش جراحی فک و صورت، جمجمه و ارتوپدی تولید می‌كند، گفت: از سال جاری خط تولید این شرکت موقوفه کاملاً مستقل شده و با خرید دو سوله در شهرک صنعتی تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز در قالب یک کارخانه مستقل در شهرک صنعتی شیراز به ادامه فعالیت پرداخته است و از شروع بیماری کرونا تا امروز در فاز جدید تولید محلول‌های ضدعفونی کننده و ماسک هم به وفور تولید می‌کند كه قیمت آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد كمتر از قیمت بازار است.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری درموقوفات بافت تاریخی در راستای احیای این موقوفات خبر داد و گفت: در این راستا كاروانسرای خرم‌بید با ۵۰ درصد پیشرفت، کاروانسرای ایزدخواست با ۹۰ درصد پیشرفت و کاروانسرای مخک جهرم با ۷۰ درصد پیشرفت در حال ادامه کار هستند و در آینده خیلی نزدیک هم بهره‌برداری می‌شوند و همچنین بهره‌برداری از طرح گردشگری و پروژه سرای حوض از محل موقوفه معدل و سلطان الحاجیه که برای ۱۰ نفر به ‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده از دیگر فعالیت‌های ما در این حوزه است.

موسوی اجرای ۸ پروژه سرمایه‌گذاری در بقاع متبركه دارای ظرفیت شامل احداث سالن اجتماعات، واحدهای تجاری و ایجاد باغ مرکبات در کنار بقاع متبرکه در سطح استان، بررسی و برنامه‌ریزی برای ورود اراضی موقوفه و مستعد سرمایه‌گذاری جهت طرح اقدام ملی مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی را از دیگر فعالیت‌های انجام شده طی یكسال اخیر برشمرد و گفت: تا امروز ۱۷ موقوفه با ۷۶۰ هکتار از اراضی جهت احداث مسکن انبوه و ارزان قیمت در این طرح به سازمان معرفی شده که پس از تصویب سازمان اجرا کنیم.

انتهای پیام

نظرات بینندگان