کد خبر: ۱۴۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹

قاتل خاموش بی‌صدا و آرام در استان فارس؛ فوت ۱۴ نفر بر اثر گاز مونوکسیدکربن

با شروع فصل پائیز و زمستان آمار مسمومیت و جانباختگان بر اثر گازگرفتگی با گاز منو اکسید کربن افزایش می‌یابد.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، با آغاز فصل سرما خطرات ناشی از گازگرفتگی مونوکسیدکربن بیشتر می‌شود؛ با استفاده خانواده‌ها از بخار‌های گازی و نفت‌سوز برای گرم نگهداشتن فضای منازل خود، علاوه بر خطر آتش‌سوزی خطر دیگری نیز جان خانواده‌ها را تهدید می‌کند و آن مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است، خطری که هر ساله مسئولان در خصوص آن هشدار می‌دهند.
هرساله با وجود هشدار‌ها و توصیه‌های ایمنی که بار‌ها از سوی سازمان‌ها و رسانه‌ها درباره رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی، مطرح می‌شود متاسفانه بسیاری از هم‌وطنانمان بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به اصول ایمنی و استفاده نادرست از وسایل گرمایشی مسموم و یا جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی فارس سال گذشته، 69 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند که از این تعداد 13 نفر زن و 56 نفر مرد بوده است و استان فارس پس از استان تهران رتبه دوم کشور را در قربانیان گازگرفتگی داشت.

این اداره کل همچنین آمار قربانیان گازگرفتگی در 3 ماهه نخست امسال را 14 نفر اعلام کرد که از این تعداد یک نفر زن و 13 نفر مرد بوده است.
اداره پزشکی قانونی استان فارس، بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به هم استانی‌ها توصیه کرد که در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

همچنین ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا، به توصیه‌های ایمنی درباره سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

محمدجواد مرادیان رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس اظهار داشت: پارسال 519 نفر به دلیل گازگرفتگی در استان مسموم شدند.

وی در خصوص علائم گاز گرفتگی افزود: مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط‌های در بسته و بدون اکسیژن تولید می‌شود.

مرادیان گفت: علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.

رئیس اورژانس استان فارس بیان کرد: از سایر علائم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

توجه به مسائل ایمنی وسایل گازسوز در فصل سرما

غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان فارس بر لزوم استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و توجه به مسائل ایمنی وسایل گازسوز در فصل سرما تاکید کرد و گفت: به دنبال کاهش دما و سردی هوا شهروندان باید نکات ایمنی را در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد رعایت کنند.

وی اظهار داشت: شهروندان هنگام نصب بخاری گازی و هرگونه وسایل گرمایشی دیگر، ابتدا با بررسی مسیر دودکش و استفاده از کلاهک از تامین اکسیژن مورد نیاز در منازل و دیگر مکان‌هایی که از سوخت گاز طبیعی برای گرم کردن محیط استفاده می‌کنند اطمینان حاصل کنند تا از ایجاد هرگونه حادثه مانند مسمومیت با گاز سمی منوکسید کربن، خفگی، انفجار و آتش سوزی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس افزود: مشترکان باید هنگام نصب وسایل گاز سوز به خصوص بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند، همچنین دقت کافی برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی داشته باشند.

حسینی با تاکید بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های مسکونی بسته، بیان کرد: آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اطاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این گونه مواقع دما و ارتفاع دودکش و مسیر آنرا کنترل کرده یا از افراد مطلع و کارشناس و یا تماس با 194 در این خصوص درخواست راهنمایی و کمک شود.

وی با بیان اینکه هر سال بیش از 76 درصد از حوادث فوت و خفگی با گاز منواکسیدکربن مربوط به دودکش است، گفت: حوادث ناشی از گاز گرفتگی از آن دسته حوادثی هستند که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد، امیدواریم شهروندان با رعایت موارد ایمنی امسال شاهد هیچگونه اتفاق تلخ و ناگواری ناشی از خفگی و گازگرفتگی نباشیم.

به گزارش تسنیم، پائیز و زمستانی دیگر در راه است، اداره هواشناسی استان فارس از کاهش چند درجه‌ای دمای هوا طی روز‌های آینده خبر داده است، بنابراین با کمترین هزینه و افزایش دانش ایمنی خانواده‌ها می‌توان از وقوع حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد و ردپای قاتل خاموش را از زندگی پاک کرد.

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان