کد خبر: ۱۴۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹

نذر دانایی در پایتخت کتاب ایران

نذر دانایی اندک‌زمانی است که باب شده؛ اما در همین مدت کوتاه چند ساله، جای خود را در دل مردم باز کرده است؛ تا آنجا که مردم شهر ادب‌پرور و کتابدوستی همچون شیراز در ماه محرم و صفری که گذشت در دو مرحله بیش از ۱۵هزار جلد کتاب به مدارس فارس اهدا کردند.
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، به گفته رئیس اداره فرهنگی، هنری  آموزش و پرورش فارس در گام نخست این فراخوان یک هزار و ۴۴۰ دانشنامه و در گام دوم آن، ۱۴ هزار کتاب در ۶۰ کانون فرهنگی هنری فارس توزیع شده است.

همچنین نوید ایجاد ۲۵۵ کتابخانه در مدارس مناطق محروم و عشایری فارس نیز با اتکا به همین پویش داده شده است.

کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۹۹، شیرازی‌ها را بر آن داشت که بیش از گذشته برای ترویج کتابخوانی گام بردارند؛ به بیان دیگر باید اذعان کرد که این مردم بوده‌اند که در هشت ماهی که چنین عنوانی بر تارک شیراز می‌درخشد، با اقدامات عملی خود باوجود شیوع کرونا رونقی به کتاب‌خوانی بخشیده‌اند.

در این میان، همکاری نیکوکاران و گروه‌های مردم‌نهاد نیز در ارائه و پیشبرد طرح‌های ترویج کتابخوانی ستودنی است.

از سوی دیگر، یکی از عناصر مهم در پایتخت کتاب ایران، همکاری همه نهادهای مسوول برای افزایش سرانه کتابخوانی و ترویج آن است، در مورد ادای نذر دانایی، اداره کل آموزش و پرورش فارس توانست بخش بزرگی از نذرهای مردمی را که دانش‌آموزان یعنی قشر کودک و نوجوان نیز در آن سهیم بودند به خواندن کتاب اختصاص دهد، آن هم در زمانه‌ای که شیوع بیماری کرونا، ادای نذورات را در ماه‌هایی همچون محرم و صفر دشوار کرده بود.

با این نگرش، ادای پویش اهدای کتاب در قالب نذر، زمینه ارتقای فرهنگ عمومی و بهبود سبک زندگی را همراه داشته است.

مشارکت همگانی برای اهدای کتاب

حمایت چهره‌های مهم فرهنگی، هنری و حتی اهالی سیاست و مسوولان فارس نیز از نخستین روزهای اجرای این پویش، باعث دعوت بیشتر مردم به اهدای کتاب شد؛ تا بدان‌جا که استاندار فارس در پیامی به دست‌اندرکاران این حرکت فرهنگی، عنوان کرد: ترویج  و گسترش فرهنگ مطالعه و آگاهی بخشی در مناطق کمتر توسعه‌یافته استان به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد تاکید است .

عنایت‌الله رحیمی در ادامه پیام خود بیان کرده است که بهره‌مندی از ظرفیت کتاب‌هایی که در اداره‌ها و حتی منازل بدون استفاده مانده است، در مناطق محروم می تواند کارگشا و موثر باشد.

وی افزود: پویش نذر دانایی، با هدف اهدای کتاب  به‌ویژه در مناطق محروم می‌تواند با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود شاخص‌های فرهنگی را افزایش دهد و از بروز آسیب‌های اجتماعی  پیشگیری کند.

استاندار فارس با تقدیر از ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده، با اهدای کتاب از این پویش حمایت کرد.

سعید خادمی، رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش فارس نیز روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بر ضرورت توسعه شاخص‌های ترویج کتابخوانی تاکید کرد.

در دسترس بودن کتاب اولین قدم برای افزایش سرانه کتابخوانی

او عنوان کرد: افزایش سرانه کتابخوانی در گرو در دسترس بودن کتاب است و پویشی همچون نذر دانایی افزون‌بر هدفمند کردن کمک‌های مردمی به این مهم یاری می‌رساند.

این مقام مسوول اظهار داشت: هم‌اکنون از ۸ هزار واحد آموزشی فعال در فارس، در بخش دختران یک هزار و ۵۵۱ کتابخانه مستقل، ٨٧ کتابخانه مشترک و ۸۰۹ مدرسه بدون کتابخانه و در مدارس پسرانه یک هزار و ۷۱۸ مدرسه وجود دارد که از این تعداد ۷۸۹ مدرسه آن کتابخانه ندارند؛ همچنین از یک هزار و ۵۰۷  مدرسه مختلط، بیش از ۵۳۳ مدرسه کتابخانه ندارد.

خادمی ابراز امیدواری کرد که با تداوم چنین برنامه‌هایی به مناسبت‌های مختلف افزون بر فرهنگ‌سازی بتوان در مدتی اندک تمامی مدارس فارس را به کتابخانه تجهیز کرد.

این مقام مسوول بیان کرد: باورمان این است که گاهی یک کتاب می‌تواند سرنوشت جامعه‌ای را عوض کند؛ از سوی دیگر کتاب همدمی بی‌ضرر برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و فرهنگیان در عصر شبکه‌های مجازی است.

او افزود: پیش از شروع ماه محرم و آغاز پویش نذر دانایی نیز ۱۴هزار جلد کتاب به ارزش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در ۶۰ کانون فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش فارس با کمک‌ خیران توزیع کردیم.

همچنین  جهانبخش بانشی مسوول اداره فرهنگی و اردوهای اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز به ایرنا گفت: در ۵۹ منطقه آموزش و پرورش فارس تعداد شایان توجهی مدارس کم برخوردار وجود دارد که به کمک فرهنگی نیاز دارند.

نذر دانایی تا هفته کتابخوانی ادامه دارد

او اظهار کرد: نظر به اهمیت فرهنگسازی در حوزه کتابخوانی و ضرورت تقویت بنیان علم و اندیشه در پایتخت کتاب ایران، این پویش برای گام سوم تا هفته کتاب در آبان‌ماه ۹۹ ادامه می‌یابد.

بانشی ابراز داشت: شهروندان می‌توانند کتاب‌های خود را به نشانی کتاب فارس فرهنگی در شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) ارسال کنند.

 بنابر آمار اداره کل آموزش و پرورش فارس ۸۷۰ هزار دانش‌آموز در این استان، مشغول به تحصیل‌اند که از این تعداد  ۴۸۸ هزار نفر در پایه دبستان،  ۲۱۵ هزار نفر در پایه متوسطه اول و ۱۶۷هزار دانش‌آموز در متوسطه دوم درس می‌خوانند.

در حال حاضر ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۶۹ جلد کتاب در کتابخانه‌های مدارس این استان موجود است و ۲ هزار و ۱۳۱ مدرسه دخترانه، پسرانه و مختلط در فارس کتابخانه‌ ندارند؛ این در حالی است که سرانه کتاب به ازای هر دانش‌آموز فقط ۷ عدد است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان